Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna finansbolag


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

1) Vad krävs idag för att öppna ett finansbolag, som bara lånar ut pengar?

 

2) Varifrån får man kapital?

 

3) Vilka försäkringar har ett finansbolag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du måste ha tillstånd från finansinspektionen för något sådant. Flera av dom där företagen som erbjuder sms-lån verkar ju vara registrerade utomlands enligt någon artikel jag läste om ägaren. Som bodde i Ryssland eller Estland om jag minns rätt. Och då kanske du kan komma undan den detaljen.

 

Du kan prova med att fråga din bank om du får lån för att starta ett sådant bolag, men annars blir det kanske privata investerare och riskkapitalbolag.

 

Inte helt hundra på vilka försäkringar som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vad krävs idag för att öppna ett finansbolag, som bara lånar ut pengar?

 

Det handlar då om vad som idag benämns som finansieringsrörelse/kreditinstitut (tidigare finansbolag).
 
2 kap. 1 § anger att finansieringsrörelse kräver tillstånd (med undantag för det som anges i 2 kap. 3 §).
Vad som krävs för att få tillstånd anges i 3 kap. 
Bland annat så krävs det lämplighet/erfarenhet hos ägare/styrelse/företrädare (2 § 3-5 pt.). 
Vidare så krävs ett startkapital motsvarande minst fem miljoner euro, alternativt minst 1 miljon euro om balansomslutningen beräknas uppgå till högst 100 miljoner euro (7 §).
Det är Finansinspektionen som prövar och ger tillstånd (8 §).
 
Även utländska bolag omfattas av denna lag. På vilket sätt det sker, samt under vilka förutsättningar, anges i 4 kap.
 
Utöver det så omfattas finansieringsrörelser av Finansinspektionens olika föreskrifter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...