Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

shockeytabell


filuren72

Rekommendera Poster

Just nu håller jag på med ett Excel-blad där jag vill att den slutgiltiga tabellen ska uppdateras automatiskt. Det handlar om en ishockeytabell. Informationen för tabellen hämtas från resultat som jag matar in. Problemet är att jag vill att tabellen uppdateras automatiskt efter poängkolumnen, det gör den inte nu. Finns det en formel som en kan använda för att ordna det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pulade med detta för flera år sedan men lade av med insikten om att det på nätet finns flera sidor som visar tabellerna till och med live. Numera nöjer jag mig med den suveräna IPhoneappen "Sportstats" som också rapporterar live från de pågående matcherna för mina favoritlag. Tabellerna finns också.

Samma gjorde jag med mitt konstruerade självdeklarationsexcellark efter att Skatteverket införde sin nättjänst för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt gå men jag löser inte generella problem utan hellre av typen har data A och B hur får jag fram C.

 

Specificera bättre.

Men som Mållgan säger så finns det tjänster på nätet som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H26 fungerar inte efter letarad letar i G10 till G23 efter värdet i H25.

 

Autosorterande.

1: Lägg in formeln RANG så att du kan räkna ut deras placering. Med lite smarta decimaler kan du skilja på de som har lika poäng.

2: Skapa en ny tabell, sök där i kolumnen med RANG (med PASSA) efter den position du söker efter

3: Hämta resten av värdena med INDEX.

 

Nu får du fundera lite till exakt hur formlerna ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad fil.

 

Om du har så gammal version av Excel att du inte kan läsa filen säg till så ändrar jag om så att den fungerar i Excel 2012 och tidigare även. Bara en ändring av RANG.EKV till RANG som krävs för det.

 

Tabell sorterad.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...