Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SEEEEEG


hurvan

Rekommendera Poster

Har du provat en annan webläsare än firefox?

 

Jag har skippat den för den är enormt seg för mig med den snurrande ringen i flikarna när man byter sidor.

Kraschade ofta med i något skript eller flash.

 

Gick över till Opera för något halvår sen, en enorm skillnad.

 

Celeron-processorerna är långsammare också, undviker dom om jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan explorer ha så många trådar när jag inte kör den? Hittar den över huvud taget inte. Finns inte med när jag väljer vilken browser jag föredrar som standard.

 

Trådar är oviktigt. Utforskaren använder endast 1 procent av CPU:n. Firefox använder 42 procent på din bild. På första bilden ser man inte hur mycket Firefox använder. Det måste vara något annat som använder mycket av CPU:n som inte går att se på dina bilder.

 

På din första bild finns denna med, Panda_URL_Filteringb.exe. Har du avinstallerat allt som har med Panda att göra? Se efter om Panda_URL_Filteringb.exe finns med i Kontrollpanelen - Program och Funktioner och ta i så fall bort den. Om du söker på nätet, hittar du flera sidor tar upp den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, Panda_URL_Filteringb.exe, kan du ta bort , har du något verktygsfält som har med Panda att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så här.

Du har inte sorterat på CPU utan på Trådar.

 

I din första bild tar processen avp.exe upp mycket RAM-minne. Processnamnet avp.exe används t ex av Kasperskys antivirusprogram. Har du eller har du haft det antivirusprogrammet eller har Panda börjat använda det också?

Om du har en svag dator kanske antivirusprogrammet belastar datorn för mycket. Har du prövat att avinstallera antivirusprogrammet och se hur det blir med bara Defender som ingår i Windows 10.

 

 

Explorer = Utforskaren

Windows Explorer = en webbläsare

 

Utforskaren använder jag i alla fall ofta.

Du menar nog att webbläsaren heter "Internet Explorer", vars processnamn är iexplore.exe.

explorer.exe är "Windows Explorer" och det är det engelska namnet för "Utforskaren" och som förutom själva Utforskar-fönstret är ansvarigt för t ex visningen av skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg panda-url och har avinstallerat det. Var ett eget program som jag missade när jag avinstallerade Panda. Hade anda tidigare men när den var på upphällning kollade jag antivirus test och sedan köpte jag Kaspersky. Ska kanske prova Opera. om den tar mindre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju mycket möjligt att det inte är Kasperskys antivirusprogram som gör datorn seg men det kan ju vara bra att testa hur det blir om du avinstallerar det.

 

För att vara säker på att det inte finns något kvar av Panda antivirus eftersom en sån rest kan orsaka problem använd Panda Generic Uninstaller: https://www.pandasecurity.com/usa/support/card?Id=82011

 

Motsvarande för Kaspersky antivirus: https://support.kaspersky.co.uk/common/service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Har gjort en Panda Generic Uninstell. Kaspersky tror jag inte. Haft den en dryg vecka och problemet med seeeeg dator har varit sedan i mars. Funderar på större RAM och en ssd. Verkar det att ta i? Måste ändå vara billigare än en ny dator efter två år och en skral ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

RAM-minnet verkar inte användas fullt ut om man ska tro på dina bilder av Resursövervakaren så att utöka det är nog inte det du bör börja med i alla fall.

 

Kan du komma fram till vad som använder CPU:n mycket när datorn känns seg?

Borde ju vara mer än Firefox och Resursövervakaren (perfmon.exe) som använder CPU:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Läste att ssd behöver mer än mina 4 GB RAM minne.16 vore bättre.

2. WmiPrvSE.exe och dmw.exe är de som använder CPU mest efter firefox just nu och är seg.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 gb ram tror jag inte du får in, utan är nog bara 8 max.

 

Har du tur så är det en sticka på 4gb och inte 2X2gb, annars så måste du köpa 2x4gb och har ingen nytta av de som blir över?

 

En SSD på 128gb vore bästa alternativet att prova först.

 

Du behöver ju inte en stor SSD om du inte har en massa filmer och bilder som tar plats i onödan utan bara för operativet. 

 

Finns ju många olika märken på SSD så man får kolla vad som kan passa prestanda/prismässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Läste att ssd behöver mer än mina 4 GB RAM minne.16 vore bättre.

2. WmiPrvSE.exe och dmw.exe är de som använder CPU mest efter firefox just nu och är seg.

 

1. Förstår inte vad du menar.

 

2. Hur mycket CPU använder de tre processerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Läste att ssd behöver mer än mina 4 GB RAM minne.16 vore bättre.

2. WmiPrvSE.exe och dmw.exe är de som använder CPU mest efter firefox just nu och är seg.

 

 

Verkar som om du inte kan installera mer minne. Har du kontrollerat att du har plats för mer? Tittar jag på specifikationerna, står det att 4 GB är max.

 

Var har du läst att SSD behöver mycket minne? Jag har 6 GB i min laptop och det fungerar utmärkt med en SSD.

 

De processer du har nämnt, tar hos mig inte mer 1 procent av processorn. DMW.exe hittar jag i.o.f.s. inte utan DWM.exe (Desktop Window Manager). Den är ansvarig för vad som sker på skärmen. Den borde inte ta någon processor kraft. Du kan prova att stänga av transparensen på bildskärmen och se om det gör någon skillnad. Det kan påverka CPU:n.

 

Öppna Inställningar - Anpassning - Färger. Scrolla ner och bocka av Genomskinlighetseffekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Försökte skriva ett svar i förmiddags. En så lång mening tog då ungefär 5 min att skriva. Firefox tar ungefär 45 de andra ca 10 var. Lite svårt att se exakt då de byter plats under tiden jag flyttar blicken från namnet till värdet. Ett jäkla håll igång som ni förstår.

Jag vill tacka er alla för ert visade intresse men jag har nog inte tillräckligt med kunskaper för att riktigt klara av detta. Får bida min tid och köpa en ny om något år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid pröva om en annan webbläsare fungerar bättre i din dator.

 

En SSD piggar upp svaga datorer så det är sannolikt att din dator blir mindre seg med en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kontrollera en gång till vad som tar upp systemresurser eftersom ditt förra inlägg # 23 ger inga svar på detta.

 

Som Cecilia redan nämnt i tråden:

 

Start > skriv bara rakt av resurs > i listan som kommer upp klickar du på 'Resursövervakaren' > Översikt > öppna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.
Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...