Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdatering W10


McAren

Rekommendera Poster

Fick igår söndag 24/9 ett meddelande om uppdatering av W10 på min lilla bärbara FujitsoSiemens AMILO Pro. Hade tidigare W7 på den, men laddade ned gratisuppdateringen till W10. Läste tyvärr inte vad uppdateringen hette i nummer, men valde att sätta igång den med en gång. Det tog sin tid, kanske någon timme innan procenttalet ökat från 1 till 85%. Lät den fortsätta. På natten vid 2-tiden var skärmen blå med texten

Återställning

Din dator/enhet behöver repareras

En enhet som krävs är inte ansluten/eller gick det inte att få tillgång till Felkod 0x000000f

Du behöveranvända återställningsverktyg....skiva eller USB

så längst ned

Tryck på Retur ( är det samma som Enter?) om du vill försöka igen

Tryck på F8 om du vill se startinställningarna

Tryck på F9 om du vill använda ett annat operativsystem

Har tryckt på Enter, men det händer inget. Skärmen ser likadan ut.

Nu har jag en USB som jag skrivit  W10 Återställning på. Men jag minns inte om det är gjort för min stationära dator, DELL Optiplex 7010 eller den bärbara. Har gjort samma uppdatering från W7 till W10 på Dell.

Kan jag använda mig av den USB´n för återställning?

Tacksam för råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 På natten vid 2-tiden var skärmen blå med texten

Återställning

Din dator/enhet behöver repareras

En enhet som krävs är inte ansluten/eller gick det inte att få tillgång till Felkod 0x000000f

Du behöveranvända återställningsverktyg....skiva eller USB

så längst ned

Tryck på Retur ( är det samma som Enter?) om du vill försöka igen

Tryck på F8 om du vill se startinställningarna

Tryck på F9 om du vill använda ett annat operativsystem

Har tryckt på Enter, men det händer inget. Skärmen ser likadan ut.

Nu har jag en USB som jag skrivit  W10 Återställning på. Men jag minns inte om det är gjort för min stationära dator, DELL Optiplex 7010 eller den bärbara. Har gjort samma uppdatering från W7 till W10 på Dell.

Kan jag använda mig av den USB´n för återställning?

Tacksam för råd!

Retur-tangenten (svenska, från skrivmaskinsepoken) är samma som Enter-tangenten (engelska).

 

Har du något viktigt på datorn som inte är säkerhetskopierat?

Går det bra att ominstallera Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte så värst viktiga grejor på den datorn.

Kan jag använda den USB jag har för W10 Återställning, även om jag inte vet om det var gjort för den bärbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det borde finnas återställningspunkter, som det fanns i tidigare XP?

Just nu ser det ganska pyrt ut att komma dit.

 

Om du inte kan starta datorn i "Felsäkert läge"?

Ska inte göra det egentligen, men gör en "norsk omstart". Håll strömbrytaren nere tills datorn stänger ned. Starta på nytt. På det sättet kan det säkert vara "köksvägen" till "Felsäkert läge".

 

Skulle gissa att datorn stannar där bland en rad olika alternativ. I övriga fall vill jag minnas att en F-tangent under uppstart var vägen dit. Har just nu glömt det sedan flera år utan Windows.

 

För min del är sådana typer av systemuppdateringar lika med problem. En nyare version ovanpå en äldre version.

 

I Linuxvärlden satsar jag hellre på att köra om från början. Den nyare versionen installeras helt färskt. 

 

I Windowsvärlden skulle det också kännas som ett säkert alternativ. OEM-versioner borde fortfarande vara billigare än dom "vanliga"?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en äldre laptop du har? Köpte du den när den lanserades, kan den vara 10 år gammal. Det är möjligt att hårddisken är dålig. Felkoden betyder att det inte går att hitta startfilerna. De har blivit oåtkomliga.

Det går att reparera, men är hårddisken dålig är det risk för att du får samma problem igen. En hårddisk krasch är inte ovanligt. Det kan ske när som helst.

 

Använd inte återställningen du har, utan ladda ner Windows 10 från följande sida och gör en ominstallation. Gör du en ren installation försvinner allt på datorn. Licensnyckeln till Windows 10 ska finnas sparad på datorn. Jag skulle föreslå att du byter hårddisk först. Men det är upp dig.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Här är en guide på engelska.

 

https://www.tenforums.com/tutorials/16397-repair-install-windows-10-place-upgrade.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

 

Stängde av datorn någon timme och startade på försök igen. Windowsfönstret dök åter upp och jag kunde logga in som om ingenting hänt. Under Uppdateringshistorik kunde jag läsa: 2017-09, kumulativ uppdatering för Windows  10 version 1607 förx86-baserade system (KB4038782)  Installationen misslyckades 2017-09-23. Men så fyra rade högre upp med samma text om (KB4038782) Installationen slutfördes 2017-09-25.

"Du behöver använda återställningsverktyg....skiva eller USB"

Men det behövdes ingen Återstart med skiva eller USB tydligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...