bood_67 Postad 19 september, 2017 Share Postad 19 september, 2017 Hej. Jag har en uppsättning Neatgear Orbi hemma. Det mesta fungerar bra men nedhastigheten mot internet är långsam. Jag betalar för en 500/500 uppkoppling men får bara ca 150-200 ned. Upp är inga problem. Där är hastigheten den utlovade. Mäter jag direkt i fiberboxen blir hastigheten mycket bättre, drygt 400. Kopplar jag in datorn i routern istället blir hastigheten 150-200. Allt är mätt med Cat6 kablar. Trådlöst får jag ungefär samma hastighet, dvs 150. Någon som vet varför routern "stryper" nedhastigheten och vad jag kan göra åt det? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 20 september, 2017 Share Postad 20 september, 2017 Har du försökt kontakta Netgears support? Har du någon länk till just din router-modell så man kan kolla specifikationen för den? Utifall att den är för svag eller har för långsamma portar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bood_67 Postad 21 september, 2017 Trådskapare Share Postad 21 september, 2017 http://netgear.se/home/products/networking/orbi/ https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3866008 Support finns bara på engelska i bästa fall. Därför tänkte jag att jag börjar här får att se om någon hade ett svar eller lösning. Upphastigheten är, som sagt, cirka 500. Det är bara nedhastigheten som är "dålig". Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 21 september, 2017 Share Postad 21 september, 2017 Har du mätt nedhastigheten med flera datorer och när du gjort det varit säker på att ingen annan dator, mobil eller surfplatta använder internet samtidigt? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bood_67 Postad 1 oktober, 2017 Trådskapare Share Postad 1 oktober, 2017 Tyvärr har jag bara en bärbar dator som jag kan ansluta direkt. De stationära blir ganska krångliga att försöka göra samma sak med. När jag kopplar datorn direkt i routern kopplar jag ur alla andra kablar. Även om det skulle vara någon ansluten borde inte hastigheten sjunka från 400 till 150, tycker jag. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 1 oktober, 2017 Share Postad 1 oktober, 2017 Det brukar gå att inaktivera det trådlösa nätverket i routrar så det kan vara bra att göra det för att veta att datorn är ensam användare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lissdell Postad 3 augusti, 2020 Share Postad 3 augusti, 2020 På 2017-09-19 på 20:21, skrev bood_67: Hej. Jag har en uppsättning Neatgear Orbi hemma. Det mesta fungerar bra men nedhastigheten mot internet är långsam. Jag betalar för en 500/500 uppkoppling men får bara ca 150-200 ned. Upp är inga problem. Där är hastigheten den utlovade. Mäter jag direkt i fiberboxen blir hastigheten mycket bättre, drygt 400. Kopplar jag in datorn i routern istället blir hastigheten 150-200. Allt är mätt med Cat6 kablar. Trådlöst får jag ungefär samma hastighet, dvs 150. Någon som vet varför routern "stryper" nedhastigheten och vad jag kan göra åt det? Hej många år har gått ser jag men testar ändå, lyckades du lösa problemet? Har själv bytt från bahnhof 250 till telia 500 och lyckas bara komma upp i runt 90, med bahnhoh så fick jag 250, från modem har jag 500 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster