Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utgående e-post blockeras av Barracuda


bgjo

Rekommendera Poster

Hej alla forumister.

Någon som vet lite mer om hur man tar reda på vad det är som orsakar att utgående e-post blir blockerad av Barracuda.org? Felet erhålls endast när jag använder min e-postadress (pop) från min internetleverantör och således inte när jag skickar den via min Outlook-adress. Vi är flera som är anslutna till samma IP-adress (mot samma router), så jag vet inte hur jag tar reda på vad och vem som orsakar det.

När jag försöker skicka ett meddelande får jag ett felmeddelande från Norton enligt bild nedan och meddelandet tas bort.

Jag har skrivit till Barracuda.org och blockeringen har tillfälligt hävts (ca 30 dagar), men eftersom jag har gjort denna procedur en gång tidigare är jag orolig för att det skall upprepas. Jag gick även denna gång in och registrerade min e-postadress på EMAILREG.org, som jag ombads till, för att eventuellt slippa detta fler gånger. Problemet som jag ser det är att eftersom jag har en dynamisk IP-adress, så är nog inte detta någon långvarig lösning. Därför skulle det vara intressant att kunna ta reda på själva orsaken, och agera därefter. Kanske någon av er som läser detta har råkat ut för samma problem och därför vet hur man blir av med det "på riktigt". Kan det vara fler hushåll som har samma IP-adress fast på en annan fysisk plats? Tackar på förhand. /bgjo

 

post-72308-0-96033200-1505827020_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag förstår handlar det om Barracudas ryktessystem för att bekämpa spam och listar IP-adresser som anses skicka spam.Sen om det beror på att någon på IP-adressen skickar spam (medvetet eller därför att en dator har skadlig kod), att mejlen skickas via en proxy eller att IP-adressen du har tidigare har använts av någon som skickar spam är rätt omöjligt att veta.

http://www.dnsbl.info/dnsbl-details.php?dnsbl=b.barracudacentral.org

 

Microsoft använder nog inte Barracudas system för att detektera spam utan har sitt eget och därför går det bra när du skickar via deras mejlserver.

 

En IP-adress kan bara finnas på en enda fysisk plats vid ett visst tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...