Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga mediadator


Slopy

Rekommendera Poster

Jag funderar på att bygga en dator. De bygginstruktionerna med komponentval jag hittills hittat på nätet är för gamingdatorer. Jag spelar inte dataspel. Jag vill hellre bygga en mediadator för att t ex streama film, ljud och med mycket lagringsutrymme. Det borde väl vara en viss skillnad i bestyckningen mellan dessa datortyper.  Är det någon som hittat en aktuell bygginstruktion för mediadatorer eller har någon ide om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det en minimaskin, alltså väldigt liten eller en medelstor medie-låda?

Anledningen att jag frågar är att det går att bygga väldigt minimalistiskt med annat än Intel eller AMD, men då kostar det mer och beroende på vad du kräver så kan processorn gå varm med högt fläkttjut som följd.

Här har du tips om hur och vad som är viktigt att tänka på ang. bygga HTPC:

https://mediaexperience.com/updated-htpc-recommendations/

 

Samt http://www.epictechreview.com/2016/11/build-4k-htpc-2017/

för 4K upplösning

 

Och inte att missa detta:
The $650 Home Theater PC Build | The Tech Buyer's Guru

The $1,100 High-End Home Theater PC Build | The Tech Buyer's Guru

 

 

/Mvh

 

 

 

.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är det en minimaskin, alltså väldigt liten eller en medelstor medie-låda?

Anledningen att jag frågar är att det går att bygga väldigt minimalistiskt med annat än Intel eller AMD, men då kostar det mer och beroende på vad du kräver så kan processorn gå varm med högt fläkttjut som följd.

 

Här har du tips om hur och vad som är viktigt att tänka på ang. bygga HTPC:

https://mediaexperience.com/updated-htpc-recommendations/

 

Samt http://www.epictechreview.com/2016/11/build-4k-htpc-2017/

för 4K upplösning

 

Och inte att missa detta:

The $650 Home Theater PC Build | The Tech Buyer's Guru

The $1,100 High-End Home Theater PC Build | The Tech Buyer's Guru

 

 

/Mvh

 

Hej!

 

Jag har tänkt mig medelstor eller stor. Det ska vara en flexibel lösning med expantionsplatser för kort och hårddiskar. Tack för länkarna, ska kolla in dem.

 

.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som media-dator så har jag haft en Asus VivoPC och en Drobo för lagring. Fungerat jättefint. Använde även en usb ansluten blu-ray. Fast det mesta kom ju ifrån Netflix och Viaplay.

 

Enda klagomålet är att VivoPc lite spontant tokdog och jag vet inte riktigt vad som är fel. Inte orkat ta tag i det, utan använder min Surface 3 istället.

 

Men om jag byter ut min media-pc så kommer jag fundera på en Compute Stick. En dator som är ungefär lika liten som ett usb-minne. Med en usb-hubb så jag kan ansluta min Drobo så kommer jag få nästan samma upplevelse, billigare pris. Och den är så liten att man enkelt kan gömma den bakom ens monitor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som media-dator så har jag haft en Asus VivoPC och en Drobo för lagring. Fungerat jättefint. Använde även en usb ansluten blu-ray. Fast det mesta kom ju ifrån Netflix och Viaplay.

 

Enda klagomålet är att VivoPc lite spontant tokdog och jag vet inte riktigt vad som är fel. Inte orkat ta tag i det, utan använder min Surface 3 istället.

 

Men om jag byter ut min media-pc så kommer jag fundera på en Compute Stick. En dator som är ungefär lika liten som ett usb-minne. Med en usb-hubb så jag kan ansluta min Drobo så kommer jag få nästan samma upplevelse, billigare pris. Och den är så liten att man enkelt kan gömma den bakom ens monitor.

Jag har tänkt mig ett bygga som kan funka i många år genom att man byter komponenter som går sönder eller som inte längre håller måttet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens skull vill jag säga att datorn också ska används till administrativa program som Microsofts officepaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...