Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bredbandsbolaget säger upp mitt avtal och försämrar vilkoren


ritchie

Rekommendera Poster

Jag har sedan 8–10 år tillbaka haft Bredbandsbolaget som min bredbandsoperatör. Jag har
det via en USB-dongel och haft obegränsad surfmängd.

 

Jag fick i förra veckan ett brev från Bredbandsbolaget där de informerar mig om att de från den
1 december flyttar mitt abonnemang till Telenor. De informerar mig samtidigt, att jag kommer
fortsättningsvis att vara uppkopplad med Telenors Mobilt Bredband 40 GB, eftersom de tror
att detta passar mig bäst. Priset är detsamma som tidigare, 249 kr i månaden.

 

Kan de verkligen göra så här? De säger ensidigt upp mitt avtal för att ett annat bolag inom

samma koncern ska överta detta. Och kan därmed försämra villkoren för mig, från helt fri surf
till 40 GB i månaden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis kan en leverantör (som ej omfattas av kontraheringsplikt) säga upp ett avtal, förutsatt att det görs i enlighet med avtalslagen (1915:218) samt de villkor som ev. finns för avtalet ifråga.

 

Utgår från att det i ditt avtal med Bredbandsbolaget antingen explicit anges på vilket sätt avtalet kan sägas upp eller ändras av parterna eller att det finns en hänvisning till gällande Allmänna villkor. 

 

 

13. Ändring av villkoren

13.1 Bredbandsbolaget har rätt att, oavsett skäl, vid de
tidpunkter som Bredbandsbolaget bestämmer, ändra
villkoren i Avtalet, med iakttagande av de villkor som anges
nedan.

källa: https://www.bredbandsbolaget.se/published_images/allmanna-villkor.pdf

 

Som Mellin säger så har du rätt att välja att inte godta de nya villkoren och säga upp avtalet. Men du har, så vitt jag kan se, ingen rätt att kräva att få behålla dina nuvarande villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så här är det förstås.....båda parterna har rätt att säga upp avtalet,
det gäller ömsesidigt.

 

Men, det känns som att operatörerna kan hantera oss kunder lite som
det behagar dem. Alla ska ha en surfmängd på 40 GB i månaden. Sedan
kan de höja för de som vill ha mer. Det saknas riktig konkurrens!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Telenor äger Bredbandsbolaget.

Så dom kan t.ex. lägga ner Bredbandsbolaget.

Inte konstigare än att du får handla någonannanstans när den lokala butiken stänger.

(I Mölle i NV Skåne finns inte längre en enda butik. Närmast är i Nyhamnsläge)

2) För att locka till sig mobilt bredband kunder. Så var det obegränsat med surfning i introduktionen. Nu är introduktionen slut och villkoren blir sämre.

Inte konstigare än att jag erbjudits och accepterat "gratis" Mastercard både hos Statoil (numera nedlagt, sålt) och COOP.

För att bara efter 1 år få veta att nu vill man ha 300kr i årsavgift !

3) Förbrukningen av data har vuxit så mycket så idag räcker det inte att en

31) "mobilleverantör" har täckning där du är (dvs utomhus)

32) de måste också har täckning inomhus där du bor (det kan du bara kolla själv, de gör inga hembesök)

33) har kapacitet att hantera ditt telefonsamtal / data när du vill använda mobilt

 

För egen del med Comviq mobil som bara funkade hemma i lägenheten på natten mellan ca 2400 och 0600, övriga tider endast nödsamtal så var det 33) kapaciteten hos Comviq/Tele2 som inte räckte till dagtid.

 

När kapaciteten inte räckte till för att hantera mer uppdrag så kom FAST PRIS.

Dvs du betalar oavsett om du kan använda din mobil eller inte. Eller att andra som ringer möts av tex "Abonnenten du försöker nå kan inte ta ditt samtal just nu..... osv."

 

Själv hade jag den stora turen att när Comviq/Tele2 erbjöd mig Mobilt Bredband (lägre pris än ADSL) så visste jag redan genom att vara Comviq Kompis kund att det inte fungerade hemma dagtid och när jag ställde frågan till telefonsäljaren "varför har jag bara nödsamtal i min Comviq mobil just nu" så blev det tyst i luren och jag lade också på.

 

Nu när mobilkapaciteten inte räcker till. Så är det dags avveckla de gamla numera olönsamma "Obegränsat med surf" kunderna.

Dit du tydligen hör ! Kan bara beklaga, med din räkmacka är slut !

 

Själv har jag numera Bahnhof över fiber. Efter ADSL.

 

(Jag har också varit kund hos Telenor.  :thumbsdown:  Är det inte längre :thumbsup: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...