Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsten att köpa sig en Black Berry. (Löst och avslutat)


DePhaz

Rekommendera Poster

Hinner inte titta på videon nu då jag är på jobbet men är det inte Big Clive? Har för mig att han var rätt imponerad av Ikea laddarna.

 

Jo, det är Big Clive. Bra, då har du koll! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täbkte bara tillägga: Jag har en "reseladdare" hemma som jag köpt på Kjell&Co. Den är på 2200mA. Kan det fungera? I så fall köper jag bara batteriet.

 

Edit: Ursäkta mig men jag behöver denna information för att kunna göra en beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Täbkte bara tillägga: Jag har en "reseladdare" hemma som jag köpt på Kjell&Co. Den är på 2200mA. Kan det fungera? I så fall köper jag bara batteriet.

 

Edit: Ursäkta mig men jag behöver denna information för att kunna göra en beställning.

Jovisst om den har rätt spänning avsett för batteriet så blir det nog bra så den inte överladdar tex., men prata med Kjell så det fungerar om du är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat ditt inlägg.  :unsure:  Trodde jag var observant...

 

Skickade i vart fall iväg ett meddelande till Blackberry men då var det torsdag kväll (lokal tid, hemsidan borde vara amerikansk) och jag såg inget svar på fredagen. Får avvakta och se om något kommer under morgondagen. Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men.. eh.. är inte "reseladdaren" en vanlig mobilladdare med micro-USB?

Alla sådana ger ut rätt spänning dvs. 5 V.

(ja, möjligen med undantag för billiga "kopior". Alla hos Kjell fungerar kanske man kan förtydliga..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det stämmer att det är en vanlig usb laddare. Använder den mest till min mp3 spelare och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt att krångla till saker men jag tycker inte att jag får några bra svar om den fungerar till denna telefon eller ej (skrivet med all respekt naturligtvis). Jag tyder ditt svar som att det skulle fungera och då kör jag på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för flytten. ber om ursäkt för att tråden gick off topic. det var mitt fel och det kommer inte att bli bättre nu. Jag har testat med min USB laddare men något måste vara fel. Antingen så duger inte laddaren trots 2200mA eller så är batteriet stendött. När jag försöker ladda så lyser det en röd ljusdiod på telefonen. Efter ca 10 sekunder så släcks den igen. Inget indikerar att telefonen laddas.  :thumbsdown: Skit också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara batteriet eller fel på laddaren.

Om ev. - fel på laddaren - koppla in en usb-kabel till datorns USB-port och prova igen.

 

Om batteriet, går detta att plocka ur? Gör detta och och koppla laddaren - fungerar telefonen med extern strömmatning?
I så fall kan det vara fel på batteriet och det är inte konstigt alls med tanke på åldern.

Är det ett NiMH batteri eller NICd batteri? NiCd batterier kan bara tvärsluta att fungera och dessutom är NiCd batterier dessa som kan få sk. minne dvs. att vid laddning tror det är fulladdat, medan i själva verket bara har 10-30% kapacitet.

Finns nya att köpa: https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/batterier/mobilbatteri/index.html?gclid=EAIaIQobChMI6q74q9GR1wIVYSjTCh1y3QXZEAAYASAAEgJ0WfD_BwE

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://forums.crackberry.com/blackberry-curve-83xx-f52/charging-indicator-how-do-i-know-72836/

 

Tillägg:

Det jag egentligen letade efter var om det möjligen är så att laddningen ska indikeras på just det sättet, alltså att lysdioden tänds en stund så att man ser att laddningen påbörjats, sedan släcks den.

 

Men tipsen i länken verkar gå ut på att man ska ta ur batteriet, koppla in laddaren, sätta i batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

koppla in en usb-kabel till datorns USB-port och prova igen.

Fast mitt eget tips där måste gå bort.

 

En vanlig dators USB 2.0 port kan endast leverera 0,5A och dom gamla telefonerna drar mer än så vid laddning - helt oavsett vilken laddkabel du har, såvida du inte har en med dubbelanslutning i form av ett Y - dvs .dubbla anslutningar två av varandra oberoende USB-portar.

Dock säger standarden att max 2W vid 5V => 0,5A

 

USB 3.0 klarar upp till. 4,5W och vid 5V(olt) max 0,9A

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag ska försöka svara.

 

Flyfisherman (1): Nej, telefonen går inte igång vare sig med eller utan batteri. Batteriet som sitter i är av typen Lithium Ion. Ett nytt batteri är beställt. Laddade senare på kvällen upp min portabla högtalare så laddaren måste vara OK tycker jag. 

 

Mikael63: Gjorde så men det fungerade inte.

 

Flyfisherman (2): laddar aldrig telefoner med hjälp av datorn men tack för informationen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, stoppa pressarna! Vissa framsteg har gjorts! 

 

Läste att det fanns något trick som skulle få igång trilskande telefoner. Vet inte om det är användbart här dock. http://swedish.mobilesbuzz.com/nr/blackberry-bold-9900-slcks-nr-laddningen.html
(Om ni tittar på videon. Min telefon ger ingen ton ifrån sig).
 
Jag gjorde som till en i videon och anslöt telefonen till min stationära dator. Nej, telefonen blev inte "ansluten" så jag kunde se den. Men nu dök det upp en tom batteri symbol med blixt (ja, laddningssymbolen ni vet) på min telefon! Och nu startade den!!  :o  (Jag ser ut som en fågelholk i ansiktet just nu). 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...