Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn - en läskig smittkälla!


Skorpion76

Rekommendera Poster

Fast då måste ju en annan människa som är sjuk ha hållit på med din dator rätt nyligen så risken är ju inte stor hemma utan artikeln gäller datorer på allmänna platser, t ex bibliotek, och företag mm, och när man har besökt de ställen så har man nästan jämnt varit i närheten av andra människor också så det blir ju svårt att avgöra om man fick förkylningen för att någon nyst, via datorn eller dörrhandtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma finns naturligtvis en hel del otrevliga bakteriehärdar, inte minst telefoner, mus och tangentbord.

Även om man själv oftast är ensam användare på en enhet, så skadar det inte att nån gång ibland att rengöra dessa (för man kanske skall använda fingrarna strax efter till annat sedan) och det enda rengöringsmedel som kan rekommenderas och är godkänt inom elektronikproduktions-industrin är isopropanol.

 

Det är ren alkohol och rengör effektivt, utan att skada någon elektronik eller annat.

Fett, smuts och bakterier försvinner effektivt.

Musmattan, musens underglidytor och där kan man få gnugga lite (så glider den lättare), musknapparna och inte minst viktigast: tangentbordets knappar!

Tevens fjärrkontroll likaså (batterierna ur innan).

Lysknappsbrytare i rummen, toalettpappershållaren, toalettdörrs-handtaget etc.

 

Man behöver inte vara någon extrem städ-johan/johanna (bildligt talat), bara sunt förnuft och när det känns hehov som sagt.

Lite skit i hörnen, är bättre än ett rent helvete!

 

Ta en fiberduk eller annan trasa, fukta denna rikligt och noggrant torka av.

Det bör man göra lite nu och då.
Obs! Datorn skall vara avstängd innan.

Vänta några min innan man slår på denna igen, så alkoholen hinner dunsta av.

Finns att köpa på Kjell & Company https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

 

Obs! Skall Ej användas på bildskärmen alls, då denna är behandlad med särskilt ytskikt, endast fin fiberduk fuktad med vatten på en vanlig bildskärm/TV.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
vinylsamlaren

Fast jag tror inte offentliga datorer är den värsta smittkällan utan tänk på allt som alla människor tar i ute i dagligvarubutiker som kundkorgar och kundvagnar. Där tror jag den värsta smittkällan finns. Å andra sidan är det nog bara bra för människans imunförsvar att utsättas för både virus och bakterier i lagom mängd då det stärker människans eget imunförsvar. 

 

Säger jag som inte har varit förkyld eller haft en influensa sedan mitten av 90-talet.   :thumbsup:

 

Däremot har jag dessvärre blivit risig i magen många gånger när jag varit utomlands... främst i Asien.   :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror inte offentliga datorer är den värsta smittkällan utan tänk på allt som alla människor tar i ute i dagligvarubutiker som kundkorgar och kundvagnar. Där tror jag den värsta smittkällan finns. Å andra sidan är det nog bara bra för människans imunförsvar att utsättas för både virus och bakterier i lagom mängd då det stärker människans eget imunförsvar. 

 

Säger jag som inte har varit förkyld eller haft en influensa sedan mitten av 90-talet.   :thumbsup:

 

Däremot har jag dessvärre blivit risig i magen många gånger när jag varit utomlands... främst i Asien.   :thumbsdown:

Alla olika offentliga miljöer är smittkällor om, man nu ska se det så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...