Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux krashar aldrig helt...


David Wennström

Rekommendera Poster

David Wennström

Jag har haft Linux i ungefär ett år och för mig

har det aldrig krashat helt och hållet...

 

Visst kan Xwindows och andra program hänga sig

men det har alltid gått att telnet:a och stänga

ner de program (inkl. Xwindows) som inte funkgerar!

 

Jag måste säga att Linux är underbart på det sättet!

Försök att göra något liknande med Windows...

 

(Kör Linux nu)

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Personligen förstår jag inte hur man lyckas krasha en NT-maskin utan hårdvarufel...

Task Manager ger ju samma möjligheter att stoppa en applikation eller process som har hängt sig, precis som kill-kommandot i Linux /Unix.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Nej, det är väl i och för sig riktigt. Min teori bygger på följande:

Om hårddisken rasar kan det medföra att vilket operativ som helst brakar, d v s om det inte är ett redundant system.

Jag tar mig friheten att jämföra ovanstående med ett fel på en diskett.

En sak är ju säker, det är ju inte ett mjukvarufel om disketten är trasig rent fysiskt -snarare ett mediafel.

 

Kontenta: Det vette tusan om jag tycker att det är en relevant "bugg". Eller som någon annan uttryckte sig i ett annat forum - vilket jag stöder fullt - vem använder disketter!? ;-)

 

Rikard

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni förstod ironin ovan...

Trasiga/oläsliga disketter har väl alla upplevt, det har dock aldrig hängt min dator som du beskriver.

Utforskaren kan möjligen få spelet, men återigen, Task Manager, end task...

Jag blir bara lite less på sandlådekriget mellan Linux & Windows. Windows 95/98 är inte särskilt stabilt med dåligt skrivna applikationer, men å andra sidan är det inget serveroperativ utan till för spel & lek, och där har Linux inget att sätta emot. Ännu kanske jag ska tillägga...

NT är mycket stabilare, liksom Linux...inget av operativen är perfekta, punkt.

 

Själv är jag Windowsmänniska med liten erfarenhet av Linux. Använder dock Redhat 6.1 på en gammal maskin hemma och så mycket kan jag ju säga:

Jag ser många fördelar med Linux gentemot Windows, men också många nackdelar. Linux är t ex mer eller mindre användarfientligt. De grafiska "gränssnitt" som finns är mer eller mindre inkompletta och buggiga. Det innebär att man måste ut och editera filer...det gör ju inget om man vet hur men annars blir det bökigt.

Normalanvändare kommer ju aldrig att kunna använda Linux om inte bättring sker, om inte blir det bara ett litet nördoperativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...