Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta uppgift i en tabell med radrubriker och kolumnrubriker


torgnyb

Rekommendera Poster

Jag har ordnade data in en "grundtabell" med radrubriker t ex A, B. C et c och kolumnrubriker 1,2 3 et c.
I en annan tabell "måltabell" har jag samma radrubriker och kolumnrubriker men nu ordnade på annat sätt. Se bild.
Jag vill nu kunna lägga formler i varje cell  i måltabellen som hämtar data i grundtabellen med hjälp av uppgift om cellernas radrubrik och kolumnrubrik.
I exemplet i bifogade fil: Kopiera uppgiften i kolumn 2 och rad E i grundtabellen och klistra in den i kolumn  2 och rad E i måltabellen

Hur ska dessa formler se ut?

 

 

Exempel.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En formel i stil med

=INDEX($A$1:$E$6;PASSA($H2;$A$1:$A$6;0);PASSA(I$1;$A$1:$E$1;0))

fungerar.

 

Returnerar dock 0 där inget värde finns i den matris den söker i. Kan döljas genom inställning i Excel eller genom att kapsla in formeln i en OM-sats

=OM(INDEX(...)="";"";INDEX(....))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En formel i stil med

=INDEX($A$1:$E$6;PASSA($H2;$A$1:$A$6;0);PASSA(I$1;$A$1:$E$1;0))

fungerar.

 

Returnerar dock 0 där inget värde finns i den matris den söker i. Kan döljas genom inställning i Excel eller genom att kapsla in formeln i en OM-sats

=OM(INDEX(...)="";"";INDEX(....))

Tack , men jag förstår inte vad $H2 och $I1 är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack , men jag förstår inte vad $H2 och $I1 är.

Ett alternativ jag har är att skapa en formel med tre

OM-funktioner. alltså OM ett villkor är uppfyllt  så skriv A annars skriv B men om ett annat villkor är uppfyllt  så skriv C annars skriv D men om ett tredje villkor är uppfyllt så skriv E annars skriv F.men det får ju bara vara två villkor i en OM-formel, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...