Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort Microsoft-inloggningen (logga in endast lokalt)


Dimos

Rekommendera Poster

Ladda INTE ner detta program som inte har med ditt problem att göra! Läs istället noga det som står i länkarna jag ger dig.

 

Som du ser så står det i länken jag nyss gav "1. Login to the system as a user who is in the administrator group. It should be a different user from the one that you are trying to change."

Därför måste du först skapa en ny användare som du ger administrationsrättigheter så denna nya användare kan logga in i datorn och ändra på ditt lokala användarnamn. (Använd inte microsoftkontot, som du redan har problem med, till detta!) Eftersom denna användare måste ha en mejladress, enligt PC för Alla

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.651834/fler-anvandare-windows-10

föreslår jag att du ger honom den Gmail-adress du har tagit bort.

 

Att det lokala kontot normalt inte har någon mejladress kan du se mha en skärmbild från min allra första länk i denna tråd

attachicon.gifLokalt konto.png

OK, jag la upp ett nytt konto under "Konton / Min information" med min gmail-adress, men hur gör jag detta konto till administratör? Under "Konton / Min information" ser jag bara mitt gamla lokala konto och uppmanas som vanligt att logga in med mitt Microsoft-konto istället. Ska jag göra det och ange min gmail-adress? Det gick inte att lägga upp min gmail-adress som en Microsoft-adress under "Familj och andra användare" enligt PC För Allas beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

OK, jag la upp ett nytt konto under "Konton / Min information" med min gmail-adress, men hur gör jag detta konto till administratör? Under "Konton / Min information" ser jag bara mitt gamla lokala konto och uppmanas som vanligt att logga in med mitt Microsoft-konto istället. Ska jag göra det och ange min gmail-adress?

Nej, gör inte det! Du ser alltså inte det nya kontot?

 

Den nya användaren borde annars ha ett Standardkonto. För att ge denne användare privilegier se

3 Change a user account type on User Accounts här

https://www.windowscentral.com/how-change-user-account-type-windows-10

 

Jag tycker inte PC för Alla uttrycker sig glasklart på sidan 2:

"Lokalt konto

För att lägga till ett lokalt konto trycker du på Lägg till någon annan på den här datorn, sedan på Jag har inte den här personens inloggsningsinformation, och till sist på Lägg till en användare utan ett Microsoft-konto. Nu dyker rutor där du kan fylla i användarnamn och lösenord upp."

men man kan tolka det som att om man har ett lokalt konto och lägger till en ny användare i sin dator så behöver denna användares mejladress INTE anges. Betyder texten det så blir ju allt mycket enklare. Huruvida man kan ge denne användare, som normalt då får ett standardkonto, administrativa privilegier vet jag inte.

 

Eftersom jag själv bara har ett enda (problemfritt) lokalt konto kan, och vill, jag inte testa själv vilka ändringar du kan göra. En Eforummedlem, som har lokalt konto och flera användare på sin dator, kan ge bättre hjälp. Du får pröva dig fram tills en sådan dyker upp.

 

Gick det bra att skapa en återställningspunkt förresten?

 

Som jag tidigare skrivit så tror jag att du gjorde något misstag första gången du skapade ditt användarkonto i Windows 10 datorn. Se iaf om du har någon nytta av det som står i denna instruktiva länk:

http://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/how-set-up-windows-10-without-microsoft-account-3630929/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, gör inte det! Du ser alltså inte det nya kontot?

 

Den nya användaren borde annars ha ett Standardkonto. För att ge denne användare privilegier se

3 Change a user account type on User Accounts här

https://www.windowscentral.com/how-change-user-account-type-windows-10

 

Jag tycker inte PC för Alla uttrycker sig glasklart på sidan 2:

"Lokalt konto

För att lägga till ett lokalt konto trycker du på Lägg till någon annan på den här datorn, sedan på Jag har inte den här personens inloggsningsinformation, och till sist på Lägg till en användare utan ett Microsoft-konto. Nu dyker rutor där du kan fylla i användarnamn och lösenord upp."

men man kan tolka det som att om man har ett lokalt konto och lägger till en ny användare i sin dator så behöver denna användares mejladress INTE anges. Betyder texten det så blir ju allt mycket enklare. Huruvida man kan ge denne användare, som normalt då får ett standardkonto, administrativa privilegier vet jag inte.

 

Eftersom jag själv bara har ett enda (problemfritt) lokalt konto kan, och vill, jag inte testa själv vilka ändringar du kan göra. En Eforummedlem, som har lokalt konto och flera användare på sin dator, kan ge bättre hjälp. Du får pröva dig fram tills en sådan dyker upp.

 

Gick det bra att skapa en återställningspunkt förresten?

Ja, det gick bra att skapa en återställningspunkt.

Jag lyckades skapa ett nytt familj-konto med min gmailadress och göra det till Administratör. Detta konto dyker upp som ett tredje alternativ vid inloggningen.

MEN, är jag loggar in med detta konto, så är alla gamla inställningar (språket, appar, mappar, skrivbordet mm) borta, vilket är ett stort problem!

Så jag loggade in med mitt lokala konto istället, och ordningen är återställd!

Nu tror jag ger upp och tackar en gång till dig och alla andra för att försökte att hjälpa mig.

Framöver ska jag försöka använda mitt Microsoft-konto och ta bort mitt lokala konto, ifall jag kan då få endast ett inloggningsalternativ.

Jag meddela forumet ifall jag lyckas.

TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppfattat det så att du glömt lösenordet för ditt MS konto.

 

Här hur det kan återställas

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4026971/microsoft-account-how-to-reset-your-microsoft-account-password

 

Har dock fått intrycket av att du raderat gmailkontot som var knutet till MSkontot. Vet inte om det kan fungera ändå.

 

Har du väl fått ditt MSkonto skall det kunna tas bort.

 

När jag hade MSkonto och lokalt konto var det det senast använda som var default vid omstart

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du bekräftar att man kan ha MSkonto och lokalt konto samtidigt i sin dator utan problem! Men eftersom Dimos kunnat lägga till sitt Gmailkonto i datorn (se inlägg #28) har han nog inte glömt lösenordet till det.

 

Dimos, jag utgår från att du inte har samma lösenord (eller pinkod) till dina konton för det ska man inte ha.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du bekräftar att man kan ha MSkonto och lokalt konto samtidigt i sin dator utan problem!

Jag missade detta men, det har jag haft hela tiden. Just nu är jag inloggad lokalt, men kan när som helst byta till MS-inloggning.

Detta har fungerat sedan Windows 8.

Jag har även lagt till mitt Gmail-konto till mitt MS-konto och det det fungerar utmärkt - om man är inloggad med sitt MS-konto och inte lokalt.

På min ena maskin är jag konstant inloggad som MS och får hela tiden även epost från mitt Gmail, på min "rätta maskin" kör jag endast lokalt konto och ingen e-post överhuvudtaget via inbyggda epost-appen.

 

Således, skall man ha från båda och automatiskt i Windows så måste man vara påloggad som Microsoftanvändare, annars är man hänvisad till ett 3:e parts program tex Ms-Outlook (ingår i MS-Office paketet) Mozilla Thunderbird eller liknande där man enkelt kan sätta upp flera olika konton.

Omvänt kan man i Gmail sätta upp ett MS-konto, men det har jag inte provat, ännu.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du bekräftar att man kan ha MSkonto och lokalt konto samtidigt i sin dator utan problem! Men eftersom Dimos kunnat lägga till sitt Gmailkonto i datorn (se inlägg #28) har han nog inte glömt lösenordet till det.

 

Dimos, jag utgår från att du inte har samma lösenord (eller pinkod) till dina konton för det ska man inte ha.

Vad bra att du bekräftar att man kan ha MSkonto och lokalt konto samtidigt i sin dator utan problem! Men eftersom Dimos kunnat lägga till sitt Gmailkonto i datorn (se inlägg #28) har han nog inte glömt lösenordet till det.

 

Dimos, jag utgår från att du inte har samma lösenord (eller pinkod) till dina konton för det ska man inte ha.

Enligt inlägg 9 kan inte Dimos logga in på det konto som är default vid inloggningen. Min gissning är att det är ett MS konto som han inte har lösenordet till.

 

Men tråden är rörig att förstå.

 

LARSAS

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt inlägg 9 kan inte Dimos logga in på det konto som är default vid inloggningen. Min gissning är att det är ett MS konto som han inte har lösenordet till.

 

Men tråden är rörig att förstå.

 

LARSAS

 

.

Jag kommer ihåg MS-kontots lösenord och la upp ett MS-konto för att logga in med detta, istället för det lokala. Men det hjälpte inte. Jag fick den bild vid inloggningen som säger att lösenordet är felaktigt och där det inte hjälper att ange alla mina lösenordsvarianter! 

Jag bytte därefter till inloggning med lokala kontot på nytt, med samma resultat.

Jag använder samma mailadress i båda fallen, kan detta vara orsaken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg MS-kontots lösenord och la upp ett MS-konto för att logga in med detta, istället för det lokala. Men det hjälpte inte. Jag fick den bild vid inloggningen som säger att lösenordet är felaktigt och där det inte hjälper att ange alla mina lösenordsvarianter! 

Jag bytte därefter till inloggning med lokala kontot på nytt, med samma resultat.

Jag använder samma mailadress i båda fallen, kan detta vara orsaken?

Du har ett MS konto som du inte kan logga in på och ett lokalt konto (med samma epostadress angiven) som fungerar

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg MS-kontots lösenord och la upp ett MS-konto för att logga in med detta, istället för det lokala. Men det hjälpte inte. Jag fick den bild vid inloggningen som säger att lösenordet är felaktigt och där det inte hjälper att ange alla mina lösenordsvarianter! 

Jag bytte därefter till inloggning med lokala kontot på nytt, med samma resultat.

Jag använder samma mailadress i båda fallen, kan detta vara orsaken?

Ja. Det är inte konstigt att Windows blir förvirrad när du har samma inloggningsuppgifter för MS-kontot och det lokala kontot.

 

Vilket konto lade du upp allra först? Det lokala kontot? Där ska man bara ange ett namn och ett lösenord, inte en e-postadress. Eller var det MS-kontot du lade upp först? Det framgår inte tydligt hur du har gjort. Hur man ska göra för att det ska bli rätt hittar man dock lätt bl a i de länkar jag gett dig och hos PC för Alla:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.655621/lokalt-konto-windows-10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Det är inte konstigt att Windows blir förvirrad när du har samma inloggningsuppgifter för MS-kontot och det lokala kontot.

 

Vilket konto lade du upp allra först? Det lokala kontot? Där ska man bara ange ett namn och ett lösenord, inte en e-postadress. Eller var det MS-kontot du lade upp först? Det framgår inte tydligt hur du har gjort. Hur man ska göra för att det ska bli rätt hittar man dock lätt bl a i de länkar jag gett dig och hos PC för Alla:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.655621/lokalt-konto-windows-10.

Jag kommer inte ihåg vilket konto jag la upp först, men jag var inte medveten om att jag inte skulle ange min riktiga e-postadress.

Men Även då jag tog bort mitt lokala konto och gick med på att logga in med ett MS-konto, så funkade det inte.

Jag antar att det inte går i detta läge att byta mail-adressen på lokala kontot med mitt namn. Kanske genom att ta bort kontot igen och lägga upp det igen korrekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-36283100-1505907886_thumb.png

 

 

Om du i kontrollpanelen öppnar Användarkonton och användarkonton igen, så bör det se ut som på bilden ovan.

 

Tryck Hantera ett annat konto till vänster om din bild.

 

Får du då upp kontot som ej fungerar .Kan du ta bort det efter att det markerats ?

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifAnvändarkonto.PNG

 

 

Om du i kontrollpanelen öppnar Användarkonton och användarkonton igen, så bör det se ut som på bilden ovan.

 

Tryck Hantera ett annat konto till vänster om din bild.

 

Får du då upp kontot som ej fungerar .Kan du ta bort det efter att det markerats ?

 

LARSAS

Jag får upp mitt lokala konto och ett gmail-konto som jag hann lägga upp. Detta gmail-konto tog jag bort nu och provar att logga in på nytt. 

Samma problem som förut vid inloggningen. Mitt lokala konto är inte default, utan det andra okända! 

Nu har jag alltså endast mitt lokala konto. Mera förslag i detta läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får upp mitt lokala konto och ett gmail-konto som jag hann lägga upp. Detta gmail-konto tog jag bort nu och provar att logga in på nytt. 

Samma problem som förut vid inloggningen. Mitt lokala konto är inte default, utan det andra okända! 

Nu har jag alltså endast mitt lokala konto. Mera förslag i detta läge?

Knepigt !

Kontot som är default syns inte under användarkonton i kontrollpanelen. .Man kan ju försöka ändra emailadressen hos lokala kontot till något annat exempelvis ditt namn. Lokalt konto behöver ingen emailadress Det finns väl ett sånt meny alternativ.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt !

Kontot som är default syns inte under användarkonton i kontrollpanelen. .Man kan ju försöka ändra emailadressen hos lokala kontot till något annat exempelvis ditt namn. Lokalt konto behöver ingen emailadress Det finns väl ett sånt meny alternativ.

 

LARSAS

Jag kan inte hitta var man kan ändra mail-adressen till mitt namn. Endast namnet på kontot, där jag kan t.ex. skriva mitt förnamn.

Som en sista (?) åtgärd kanske:

- Skapa ett MS-konto som admin

- Ta bort det lokala kontot

- Skapa ett lokalkonto utan mail-adress och logga in med detta (admin)

- Eventuellt ta bort MS-kontot 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "Jag kan inte hitta var man kan ändra mail-adressen till mitt namn. Endast namnet på kontot, där jag kan t.ex. skriva mitt förnamn."

 

Om jag skulle ändra namnet på mitt lokala konto skulle jag via kontrollpanelen göra så här:

post-55300-0-62194400-1505918115_thumb.png

Därefter

post-55300-0-11709200-1505918223_thumb.png

 

Längre vill jag nu inte testa eftersom jag absolut inte vill ändra på mitt välfungerande lokala konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver "Jag kan inte hitta var man kan ändra mail-adressen till mitt namn. Endast namnet på kontot, där jag kan t.ex. skriva mitt förnamn."

 

Om jag skulle ändra namnet på mitt lokala konto skulle jag via kontrollpanelen göra så här:

attachicon.gifAnvändarkonto.png

Därefter

attachicon.gifÄndra kontonamnet.png

 

Längre vill jag nu inte testa eftersom jag absolut inte vill ändra på mitt välfungerande lokala konto.

Så långt har jag också ändrat, dvs skrivit dit mitt förnamn. Men jag kan inte se någonstans att en mail-adress är kopplad till detta lokala konto.

Och som jag förstod av tidigare trådar så är problemet att jag hade samma mail-adress på både lokala och MS-kontot.

Just nu har jag inte något MS-konto upplagt, bara det lokala, men det hjälper inte vid inloggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så långt har jag också ändrat, dvs skrivit dit mitt förnamn.

Klickade du då också på knappen Ändra namn (se min bild) och inte på knappen Avbryt? Vad hände då? Fick du ditt tidigare kontonamn (din e-postadress) ändrat till ditt förnamn?

 

Och möts du nu av Välkommen Dimos när du loggar in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det:

 

Du har ett fungerande lokalt konto som mot tidigare påstående ej är knutet till någon email-adress.

 

 

Problemet : Default inloggning är tyvärr till ett konto som ej finns under användarkonton och inte heller kan loggas in på.

 

Förslag :

Återställ datorn till ett tillfälle innan problemet uppstod.

Sök : Skapa en återställningspunkt-- Systemåterställning

 

Kontrollera om det finns korrupta filer och då reparera detta

post-57552-0-09816900-1505965354_thumb.png

 

Att lägga in nya användarkonton lär knappast hjälpa för att lösa inloggningsproblemet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det:

 

Du har ett fungerande lokalt konto som mot tidigare påstående ej är knutet till någon email-adress.

 

 

Problemet : Default inloggning är tyvärr till ett konto som ej finns under användarkonton och inte heller kan loggas in på.

 

Förslag :

Återställ datorn till ett tillfälle innan problemet uppstod.

Sök : Skapa en återställningspunkt-- Systemåterställning

 

Kontrollera om det finns korrupta filer och då reparera detta

attachicon.gifÅtgärda korrupta filer.PNG

 

Att lägga in nya användarkonton lär knappast hjälpa för att lösa inloggningsproblemet.

 

LARSAS

Att återställa datorn till ett tidigare tidpunkt är inte aktuellt! Detta problem med inloggningen har jag haft ganska länge nu och mycket har hänt i min datorn sedan dess!

Jag provade att köra Scanhealth, men får detta:

"Error: 87
The online/cleanup-image/scanhealth option is unknown."
 
Jag lägger nu upp en bild som visar att samma mail-adress finns i både lokalkontot och MS-kontot.
Min tidigare fråga och förslag var att ta bort det lokala kontot, och lägga upp det på nytt utan mail-adress.

post-115832-0-77693000-1505981396_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att återställa datorn till ett tidigare tidpunkt är inte aktuellt! Detta problem med inloggningen har jag haft ganska länge nu och mycket har hänt i min datorn sedan dess!

Jag provade att köra Scanhealth, men får detta:

"Error: 87

The online/cleanup-image/scanhealth option is unknown."

 

Jag lägger nu upp en bild som visar att samma mail-adress finns i både lokalkontot och MS-kontot.

Min tidigare fråga och förslag var att ta bort det lokala kontot, och lägga upp det på nytt utan mail-adress.

 

Det skall vara mellanrum efter exe online image . Måste skrivas precis som på bilden

 

E post och Appkonton har vål inget med det här att göra. Hos mig finns också mitt MS konto som lokalt konto så det är inget fel.

 

 

 

Det vore bättre att lägga upp bilden på användarkontot och hur det korrupta användarkontot ser ut på skärmen. åtminstone beskriva det

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall vara mellanrum efter exe online image . Måste skrivas precis som på bilden

 

E post och Appkonton har vål inget med det här att göra. Hos mig finns också mitt MS konto som lokalt konto så det är inget fel.

 

 

 

Det vore bättre att lägga upp bilden på användarkontot och hur det korrupta användarkontot ser ut på skärmen. åtminstone beskriva det

 

LARSAS

Jag körde DISM och sfc och fick:

Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

 

Nu har jag ändrat igen och loggar in med ett MS-konto, som ser ut som mitt lokala konto jag hade innan (samma foto, men olika namn).

Detta konto är alltså (precis som förut) inte default vid inloggningen. 

 

Så, jag ger upp och tackar en gång till för alla förslag jag fick. Det kanske fixar sig vid nästa windows-uppdatering !?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...