Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få bort Microsoft-inloggningen (logga in endast lokalt)


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

När jag loggar in i windows vill Microsoft att jag använder deras inloggning, men det vill inte jag.

Istället har jag skapat ett lokalt konto, där jag loggar in med pinkod, och då måste jag välja detta alternativ varje gång.

Hur får jag bort MS-inloggningen som jag får automatiskt när jag loggar in? (dvs komma direkt till mitt lokalkonto?)

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja det valet finns förstås men Dimo har inte skrivit att han har något emot att att logga in med sin pinkod utan det var att hans lokala användarkonto (say “Dimo”) got switched over seamlessly to whatever email address he uses for the Windows Store (say “dimo@whythehellwouldyoudothismicrosoft.com”)som han retade sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det valet finns förstås men Dimo har inte skrivit att han har något emot att att logga in med sin pinkod utan det var att hans lokala användarkonto (say “Dimo”) got switched over seamlessly to whatever email address he uses for the Windows Store (say “dimo@whythehellwouldyoudothismicrosoft.com”)som han retade sig på.

Ja, det är riktigt. Jag har ingenting emot att logga in med mitt lokalkonto, genom att ange pinkod, men jag vill ha detta alternativ som default.

Dvs jag vill inte ha något MS-alternativ som dyker upp som första val vid inloggningen. Helst ska detta val inte finnas alls.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar!

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du följt howtogeek instruktionerna?

 

Hur man tar bort sitt Microsoftkonto

https://www.howtogeek.com/227763/how-to-completely-delete-your-microsoft-account/

 

Jag menar alltså att du ska ta bort ditt Microsoftkonto från datorn, inte ta bort MS-kontot helt och hållet. (Det är iaf en möjlighet för att slippa få in det som första val när du vill använda dig av ditt lokala konto.
Delete the Account Locally
The first step in this process is to remove the Microsoft account from your local machine.
Settings > Accounts  Once here, you can find the option to remove the Microsoft account at the bottom of the “Your account” tab, highlighted here: Your account. After you’re logged in on a separate account, select the one you plan on deleting, and choose the “Remove” option once it pops up. [Are you sure you want to remove this account? Yes]

Note, before you completely delete the account, be sure you’ve emptied out your digital wallet from the Windows Store, canceled any subscriptions that might be tied to the account, and backed up any documents, pictures, or personal data you want saved on a separate hard drive from the one your OS is installed on. This way, you can be sure that even after the account is closed, you’ll still have access to all your files in case you need them again at a later date.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du följt howtogeek instruktionerna?

 

Hur man tar bort sitt Microsoftkonto

https://www.howtogeek.com/227763/how-to-completely-delete-your-microsoft-account/

 

Jag menar alltså att du ska ta bort ditt Microsoftkonto från datorn, inte ta bort MS-kontot helt och hållet. (Det är iaf en möjlighet för att slippa få in det som första val när du vill använda dig av ditt lokala konto.

Delete the Account Locally

The first step in this process is to remove the Microsoft account from your local machine.

Settings > Accounts  Once here, you can find the option to remove the Microsoft account at the bottom of the “Your account” tab, highlighted here: Your account. After you’re logged in on a separate account, select the one you plan on deleting, and choose the “Remove” option once it pops up. [Are you sure you want to remove this account? Yes]

Note, before you completely delete the account, be sure you’ve emptied out your digital wallet from the Windows Store, canceled any subscriptions that might be tied to the account, and backed up any documents, pictures, or personal data you want saved on a separate hard drive from the one your OS is installed on. This way, you can be sure that even after the account is closed, you’ll still have access to all your files in case you need them again at a later date.

Tack för detta svar. Jag ser att utöver mitt lokala konto, har jag en gmail-adress. Jag antar att det är denna adress jag kan ta bort, men jag använder google-foton och drive. Kommer dessa att funka om jag tar bort kontot? Jag loggar trots allt inte med gmail-adressen.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail-adressen har inget med Microsoftkontot att göra så det finns ingen som helst anledning att göra dig av med den. Microsoftkontot är t ex "dittnamn @ hotmail. com" Det är bra att ha i datorn om man vill köpa något från Windows store. Jag har två Microsoftkonton men än så länge har jag bara lokalt konto i datorn.

 

På kontosidan tipsas jag om att det är bättre att logga in med sitt Microsoftkonto (klickbar länk) men när jag loggar in med mitt lokala konto får jag ingen reklam för Microsoftkontot, som du får. Därför trodde jag att du också hade aktiverat ditt Microsoftkonto i datorn. Har du inte det så du kan välja att logga in med lokalt konto eller Microsoftkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail-adressen har inget med Microsoftkontot att göra så det finns ingen som helst anledning att göra dig av med den. Microsoftkontot är t ex "dittnamn @ hotmail. com" Det är bra att ha i datorn om man vill köpa något från Windows store. Jag har två Microsoftkonton men än så länge har jag bara lokalt konto i datorn.

 

På kontosidan tipsas jag om att det är bättre att logga in med sitt Microsoftkonto (klickbar länk) men när jag loggar in med mitt lokala konto får jag ingen reklam för Microsoftkontot, som du får. Därför trodde jag att du också hade aktiverat ditt Microsoftkonto i datorn. Har du inte det så du kan välja att logga in med lokalt konto eller Microsoftkonto?

Det första jag ser när jag loggar in är en bild med mitt namn UTAN foto, och texten under: "The username or password is incorrect.n Try again" (har försökt med flera password och pinkoder utan resultat). Då trycker jag på OK.

Längst ner till vänster har jag då 2 alternativ:

ett med mitt namn utan foto (längst ner) och ett med mitt namn MED foto, vilket jag trycker och kan logga in med pinkod. Detta vill jag ha direkt som första alternativ när jag loggar in. Hur gör jag?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort kontot med ditt namn utan foto! Se instruktioner i länken, som jag citerade ur.

 

Kontot utan foto är nog ett Microsoftkonto som du inte har aktiverat i datorn. I annat fall skulle du ju veta vilket lösenord eller vilken pinkod det kontot har. Varför det dyker upp vet jag inte men jag gissar att du gjorde något fel vid installationen, kanske först valde Microsoftkonto och sedan ändrade det till lokalt konto.

 

För mig, som bara har ett (lokalt) konto, ser det ut så här på kontosidan:

post-55300-0-63223900-1505679356_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail-adressen har inget med Microsoftkontot att göra så det finns ingen som helst anledning att göra dig av med den. Microsoftkontot är t ex "dittnamn @ hotmail. com" Det är bra att ha i datorn om man vill köpa något från Windows store. Jag har två Microsoftkonton men än så länge har jag bara lokalt konto i datorn.

 

På kontosidan tipsas jag om att det är bättre att logga in med sitt Microsoftkonto (klickbar länk) men när jag loggar in med mitt lokala konto får jag ingen reklam för Microsoftkontot, som du får. Därför trodde jag att du också hade aktiverat ditt Microsoftkonto i datorn. Har du inte det så du kan välja att logga in med lokalt konto eller Microsoftkonto?

 

Ett Microsoft konto behöver inte ha hotmail.com adress. Det kan mycket väl vara en gmail.com adress. Är gmail adressen relaterad till ett Microsoft konto, undrar jag om man ska ta bort den. Det går ju att ändra lösenordet om man har glömt det.

 

Vad man kan prova med, är att inaktivera kontot som inte fungerar.

 

Högerklicka på Start och välj Datorhantering - Systemverktyg - Lokala användare och grupper - Användare. Högerklicka på det kontot som inte fungerar och välj Egenskaper. Bocka i Inaktiv. Inaktivera inte fel konto. Starta om och kontot borde inte komma upp på inloggningsskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak. Har du  Windows 10 home kanske inte funktionen som jag beskrev i mitt andra inlägg finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tagit bort kontot som du inte vill se, så kan du sedan slippa inloggning helt och hållet genom att i sökrutan skriva netplwiz och bocka bort i rutan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Microsoft konto behöver inte ha hotmail.com adress. Det kan mycket väl vara en gmail.com adress. Är gmail adressen relaterad till ett Microsoft konto, undrar jag om man ska ta bort den. Det går ju att ändra lösenordet om man har glömt det.

 

Vad man kan prova med, är att inaktivera kontot som inte fungerar.

 

Högerklicka på Start och välj Datorhantering - Systemverktyg - Lokala användare och grupper - Användare. Högerklicka på det kontot som inte fungerar och välj Egenskaper. Bocka i Inaktiv. Inaktivera inte fel konto. Starta om och kontot borde inte komma upp på inloggningsskärmen.

 

Kom att tänka på en sak. Har du  Windows 10 home kanske inte funktionen som jag beskrev i mitt andra inlägg finns.

Ja, jag har Windows 10 Home, så detta alternativ fungerar inte. Jag provar ett de andra förslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort kontot med ditt namn utan foto! Se instruktioner i länken, som jag citerade ur.

 

Kontot utan foto är nog ett Microsoftkonto som du inte har aktiverat i datorn. I annat fall skulle du ju veta vilket lösenord eller vilken pinkod det kontot har. Varför det dyker upp vet jag inte men jag gissar att du gjorde något fel vid installationen, kanske först valde Microsoftkonto och sedan ändrade det till lokalt konto.

 

För mig, som bara har ett (lokalt) konto, ser det ut så här på kontosidan:

attachicon.gifAdministratör.png

Jag tog bort mitt gmail-konto, men nu dyker det upp ett Microsoft-konto "som används av andra appar". Vad händer om jag tar bort mitt Microsoft-konto (med min riktiga mail-adress)? Jag vet inte vilka problem detta kan orsaka. Jag kör med t.ex. med (gamla) Outlook 2007, men inte med Outlook i webben. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook 2007 ingår i Microsoft Office där du även har Word och Excel och de programmen antar jag att du använder. Men MS Office har ingenting med Microsoftkontot att göra. Jag kan köra alla dessa program trots att jag bara har ett lokalt användarkonto.

 

Betyder det dyker upp ett Microsoft-konto "som används av andra appar" att detta Microsoft-konto dyker upp så fort du försöker logga in, dvs att du inte först kommer till det lokala kontot som du vill?

 

Syns detta konto om du går via Inställningar > Konton > E-post- och appkonton > Konton som används av andra appar ? (För mig syns inget konto där.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft-kontot dyker upp vid  Inställningar > Konton > E-post- och appkonton > Konton som används av andra appar, inte vid inloggningen. Där står det inte att det är att microsoft-konto.

Under Inställningar > Konton > Din information står det att jag har ett lokalt konto och att jag är administratör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer direkt till det lokala kontot när du loggar in finns det ju ingen anledning att ta bort det andra kontot om det är ett Microsoftkonto. Men det skriver du att det inte är så då är det kanske något extra konto du lagt till. Ser det verkligen inte ut som det här?

post-55300-0-89685100-1505733230.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kommer direkt till det lokala kontot när du loggar in finns det ju ingen anledning att ta bort det andra kontot om det är ett Microsoftkonto. Men det skriver du att det inte är så då är det kanske något extra konto du lagt till. Ser det verkligen inte ut som det här?

attachicon.gifMicrosoftkonto.png

Jag kommer inte direkt till det lokala kontot, det är mitt lilla problem, utan till något annat konto, som inte ser ut som din bild vid inloggningen, men ser ut så här när jag går in i Inställningar > Konton > E-post- och appkonton > Konton som används av andra appar, inte vid inloggningen

Min fråga r nu alltså: Kan jag ta bort Microsoft-kontot utan att ja har problem med andra applikationer eller inloggningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt min min mening, kan du ta bort Microsoft-kontot (som bilden visar) utan att få några problem med appar. Jag har då inget problem med att använda apparna. För säkerhets skull kan du förstås skapa en återställningspunkt innan du tar bort kontot så du kan gå tillbaka till den om du skulle få problem. Det tror jag dock inte du kommer att få. Det går ju bra att lägga till ett Microsoftkonto i datorn senare.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027538/windows-create-a-system-restore-point

 

Jag tycker bilden i microsoftlänken är otydlig. Du kan komma till rätt ställe genom tangentbordskombinationen Windowsflaggan + Pause (då öppnas Kontrollpanelen) -> Systemegenskaper -> fliken Systemskydd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, enligt min min mening, kan du ta bort Microsoft-kontot (som bilden visar) utan att få några problem med appar. Jag har då inget problem med att använda apparna. För säkerhets skull kan du förstås skapa en återställningspunkt innan du tar bort kontot så du kan gå tillbaka till den om du skulle få problem. Det tror jag dock inte du kommer att få. Det går ju bra att lägga till ett Microsoftkonto i datorn senare.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4027538/windows-create-a-system-restore-point

 

Jag tycker bilden i microsoftlänken är otydlig. Du kan komma till rätt ställe genom tangentbordskombinationen Windowsflaggan + Pause (då öppnas Kontrollpanelen) -> Systemegenskaper -> fliken Systemskydd

Jag tog bort MS/gmail-kontot men det hjälpte inte. Det är bara ett lokalkonto jag har kvar, men Microsoft föreslår att jag ska logga in med deras konto, vilket är ju med samma mailadress som jag har på mitt lokala konto.

Nu ger jag upp och jag får leva med detta, eller går med på att logga in med deras konto till slut!!! Det kanske hjälper.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att du har en mailadress till ditt lokala konto - och dessutom med samma mailadress som ditt microsoftkonto har. Jag har bara mitt namn som lokalt konto.

 

http://www.opentechguides.com/how-to/article/windows-10/43/win10-change-account.html

Jag försökte att ändra kontoinställningar för mitt lokala konto (under Hantera), men när jag klickar på "Ändra ditt lösenord eller andra kontoinställningar", så får jag ett felmeddelande (Ett fel uppstod, Felkod: 0x80070002).

På nätet föreslås att ladda ner PC Health Advisor. Har du någon erfarenhet av detta program? Eller kan jag använda något annat bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda INTE ner detta program som inte har med ditt problem att göra! Läs istället noga det som står i länkarna jag ger dig.

 

Som du ser så står det i länken jag nyss gav "1. Login to the system as a user who is in the administrator group. It should be a different user from the one that you are trying to change."

Därför måste du först skapa en ny användare som du ger administrationsrättigheter så denna nya användare kan logga in i datorn och ändra på ditt lokala användarnamn. (Använd inte microsoftkontot, som du redan har problem med, till detta!) Eftersom denna användare måste ha en mejladress, enligt PC för Alla
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.651834/fler-anvandare-windows-10
föreslår jag att du ger honom den Gmail-adress du har tagit bort.
 

Att det lokala kontot normalt inte har någon mejladress kan du se mha en skärmbild från min allra första länk i denna tråd

post-55300-0-65629500-1505813811_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...