Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny laserskrivare till min cirka 12 år gamla dator?


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Ny laserskrivare till min cirka 12 år gamla dator?

Jag planerar att skaffa en ny laserskrivare till datorn som har Operativsystemen W 2000, W XP och W 7 installerade.

Det är helt OK för mig om skrivaren endast fungerar i W 7 och också helt OK för mig om det visas utropstecken eller frågetecken för skrivaren i Enhetshanteraren i W 2000 och W XP.

 

Det som oroar, jag är rädd för är om det finns risk för att rutor, fönster om ny maskinvara ska komma upp vid varje start av W 2000 och W XP.

 

Finns denna risk?

Går det lätt att stänga av detta i W 2000 och W XP eller är det en risk att dessa rutor, fönster kommer att komma upp varje gång W 2000 och W XP startas?

 

Det är denna fundering som hindrat mig hittills från att skaffa en ny skrivare till denna dator.

 

Som jag sagt tidigare helt OK om skrivaren bara fungerar i W 7.

Helt OK med frågetecken eller utropstecken i Enhetshanteraren i Windows 2000 och W XP, men jag vill inte ha eventuella jobbiga fönster som visas vid varje uppstart av dessa Operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Brother HL-5470DW som jag kör via USB från datorn. Funkar utmärkt med W7 och Linux Mint 17.3. Med drivrutiner från Brother.

För få den fungera klockrent med Linux var det nödvändigt installera Brothers egna drivrutiner. Med de som ingick i Mint 17.3 så strulade vissa program vid utskrift, t.ex. Firefox.

Hur det kommer gå när när W2000 och XP hittar den, ingen aning !

Här från Brothershopen, en annan laserskrivare

http://support.brother.com/g/b/oslist.aspx?c=se&lang=sv&prod=hll2300d_us_eu_as

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag förstår din fråga, samtidigt som jag inte förstår varför du du skall försöka få en modern ny enhet (oavsett fabrikat) att fungera på gamla operativsystem?

Det är dömt att misslyckas från början. Windows 2000 och Windows XP. där kan jag utan att skräda orden helt enkelt garantera att det inte finns fabriksdrivrutiner för.

 

Window7 är det absolut senaste operativsystem som du kanske kan hitta drivrutiner till en modern skrivare idag, annars är det till att antingen försöka hitta och installera drivrutiner från Windows 8 eller Windows 10 - vilket kanske fungerar- fast oftast omvänt dvs. att kör man på Windows 8/10 fungerar ofta drivare från Windows 7, men omvänt har jag aldrig stött på.

Det är också enklare att hitta drivrutiner för ett 32-bitar operativsystem.

Sedan föreslår jag detta att läsa tester: se denna tråd:  Eforum Laserskrivare till bra pris

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns förstås något som kallas för Generic (generella) drivrutiner, men då går man miste om alla specialfunktioner som en modern skrivare har idag och dessutom är det inte alls säkert  att dessa kommer att fungera på Windows XP och i synnerhet inte på Windows 2000.

 

Men visst är det möjligt, men att betala dyra pengar för en ny och modern laserskrivare utan att veta om det fungerar?

Det skall vara om du kan anskaffa den på öppet köp och att få provköra hemma, men även det är tveksamt?

 

På Linux kommer det nästan utan undantag att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som oroar, jag är rädd för är om det finns risk för att rutor, fönster om ny maskinvara ska komma upp vid varje start av W 2000 och W XP.

 

 

Det beror väl på vad man svarar på dialogen. Väljer man Visa inte detta igen (eller vad det nu står) så ska du slippa  frågor.

Men då de få gula varningssymboler, som du accepterar att få, i Enhetshanteraren.

Sätter du USB-kabeln i annan USB-port lär åter frågorna om att ansluta skrivare dyka upp.

Men varför inte ansluta via nätverket?

Då känner inte OS,et av skrivaren på samma sätt som de gör via USB.

 

Tillägg: Enligt länken till skrivaren finns stöd för W7 & XP så det är då bara W2000 som kanske inte hanterar den rakt av.

Att din dator (hårdvaran) är gammal har ju inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Tillägg: Enligt länken till skrivaren finns stöd för W7 & XP så det är då bara W2000 som kanske inte hanterar den rakt av.

Att din dator (hårdvaran) är gammal har ju inte med saken att göra.

Menar du Brother HL-L2300D? Den skrivaren kom ut i slutet av 2014 och lanserades i Sverige 2015.

Den är mer än 3 år gammal, men visst uppfyller den kundens krav och finns toner-kassetter att köpa (och det gör det på bl.a. InkClub) så kan det vara en bra och billig affär.

Skrivaren har fått mycket bra betyg, dock är det s/vit, men det visste du nog om.

Men den saknar Ethernet och Wifi, alltså inget du kan koppla upp mot ett nätverk - enbart USB anslutning.

 

Ps. Idag skulle jag bli förvånad om det salufördes en bra kvalitetsskrivare som inte har åtminstone Wifi att ansluta till sin Router i, kanske t.om. Blåtand?

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan man ju förstas enkelt ansluta skrivarens USB kabel till Routerns USB-port och på så sätt dela ut den enkelt till alla anslutna enheter i hemma/företags nätverket.

 

Ps. Kräver fortfarande drivrutiner för varje enhet som skall anslutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för alla svar, tänkte ansluta skrivaren med usb kabel.

 

Skrivaren behöver bara fungera i Windows 7.

 

Det jag vill slippa är att installationsrutor för maskinvara visar sig i de andra Operativsystemen, att man kan göra något så att man slipper dessa eventuella installationsfönster.

 

Enligt Mikael63 verkar det gå att slippa dessa rutor om man tackar nej på något sätt vid maskinvaruinstallationen i Windows 2000 och i Windows XP.

 

Om det finns av och på stängningsknapp på skrivaren så borde man ju slippa installationsfönster om skrivaren är avslagen när man startar Windows 2000 och Windows XP.

 

Alltså att man bara slår på skrivaren när man ska skriva ut någonting i Windows 7.

Finns det av och på stängningsknappar på de flesta skrivare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

att skaffa en ny laserskrivare

En ny alltså... då antar jag att du redan har en skrivare?

Om så är fallet, oavsett om den inte skriver ut så bra eller ej, pröva att avinstallera skrivaren från W2k, starta om datorn och se om du får upp fråga om att ny enhet har hittats, välj i så fall att inte visa det mer. Starta om och kolla om du får frågan eller ej.

 

Men...

Hur ofta startar du om datorn och väljer W2k eller XP egentligen?

Är det inte allt för ofta kan du ju göra som du skriver, slå av skrivaren eller ta ur USB-kabeln.

Eller helt enkelt stänga dialogrutan när den dyker upp...

Sådana dialogrutor är enkel att stänga automatiskt med ex. AutoHotkey eller, ännu enklare, ClickOff

http://www.majorgeeks.com/files/details/clickoff.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Brother HL-L2300D? Den skrivaren kom ut i slutet av 2014 och lanserades i Sverige 2015.

Den är mer än 3 år gammal, men visst uppfyller den kundens krav och finns toner-kassetter att köpa (och det gör det på bl.a. InkClub) så kan det vara en bra och billig affär.

Skrivaren har fått mycket bra betyg, dock är det s/vit, men det visste du nog om.

Men den saknar Ethernet och Wifi, alltså inget du kan koppla upp mot ett nätverk - enbart USB anslutning.

 

Ps. Idag skulle jag bli förvånad om det salufördes en bra kvalitetsskrivare som inte har åtminstone Wifi att ansluta till sin Router i, kanske t.om. Blåtand?

Mvh

 

 

Jag tog mig friheten att gissa att datorn som kör W2k saknar WiFi utan ansluts till nätverket med Ethernet.

Och då har det inte så stor betydelse att skrivaren inte har WiFi.

 

I varje fall efter framgångsrikt försökt och lyckats koppla upp en Epson med WiFi till en bärbar dator med WiFi.

 

Så trodde jag det skulle vara en baggis koppla upp min staionära dator nätansluten med Ethernet till Routern som också ansluter andra datorer via Wifi.

Men tji med Brother HL-5470DW. Det verkade som en WiFi anslutningen till HL-5470DW inte gick via routern.

Utan tanken med WiFI drivrutinerna var att datorns WiFi skulle koppla sig direkt till HL--5470DWs WiFi.

Och utan WiFi på datorn, ingen chans ansluta skrivaren med WiFi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi börjar ev. hamna OT nu men..

 

 

Det verkade som en WiFi anslutningen till HL-5470DW inte gick via routern.

 

Man kan väl konfigurera skrivaren för antingen WiFi-Direct eller för DHCP?

 

Och utan WiFi på datorn, ingen chans ansluta skrivaren med WiFi.

 

Nä, men det gör ju inget, Ts behöver inte skriva ut från W2k-datorn. Vill bara slippa dialog om ny hittad hårdvara osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Har inte orkat avinstallera min gamla skrivare HP 2550 för att prova om jag kan slippa installationsrutor om ny maskinvara.

 

Jag har på Internet tittat närmare på skrivaren Brother DCP-9015 CDWE.

Skrivaren verkar fungera till Windows XP. Denna skrivare verkar ha en på och avstängningsknapp, så att skrivaren kan vara avstängd vid start av Windows 2000 så jag slipper en installationsruta. Eftersom det troligen finns en avstängningsknapp så behöver ju skrivaren bara vara påslagen vid utskrifter.

 

Det verkar som Elgiganten säljer den till ett bra pris.

 

Nu börjar jag att bli väldigt ivrig och börjar få mycket ha begär, så troligen köper jag denna skrivare snart om Elgiganten har den kvar.

 

Brother har en mycket omfattande bruksanvisning gällande denna skrivare på sin support hemsida. Jag har läst en del i denna bruksanvisning. Tyvärr så verkar inte denna bruksanvisning i pappersformat följa med skrivaren, utan bruksanvisningen verkar bara finnas på cd skiva och på Internet.

 

Skrivaren verkar vara laddad med toner för 1000 utskrifter. Detta verkar vara fler sidor än många andra skrivare är laddade med.

 

Brother DCP-9015 CDWE får troligen plats på mitt data bord så att jag slipper köpa eller bygga nytt databord.

 

Brother DCP-9020 som fick bäst i test i PC FÖR ALLA 2016 verkar vara för stor (hög) för att få plats på mitt databord, när man ska öppna för skanning med mera.

 

Jag skickar eventuellt en bild på mitt databord.

 

Som sagt troligen blir det en Brother DCP-9015 CDWE.post-119056-0-86365600-1505635079_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får den plats på ditt databord ? Djup 48,3 cm Bredd 41cm

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/skrivare-och-scanner/DCP9015CDWEZW/brother-dcp-9015cdwe-farg-aio-laserskrivare?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

 

Och den har ju faktiskt stöd för XP utom W7 och en massa andra OS !

 

Tänk på att vad det gäller min HL-5470DW

så sticker både USB och nätkabelanslutningen ut ca 5 cm på baksidan, dvs djupet blir 48,3 + 5cm=53,3cm om du inte drar ut datorbordet från väggen och gör hål i baksidan på datorbordet för sladdarna.

Du har lite tur med strömbrytaren på brother-dcp-9015cdw för den sitter upptill framtill på brother-dcp-9015cdw

 

Att den modellen du funderar på heter Dcp-9015cdwe tror jag beror på att det är en specialmodell för Elgiganten för jag har inte hittat den på webben, enbart

http://support.brother.com/g/b/manualtop.aspx?c=eu_ot&lang=en&prod=dcp9015cdw_eu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Denna skrivare verkar ha en på och avstängningsknapp, så att skrivaren kan vara avstängd vid start av Windows 2000 så jag slipper en installationsruta. Eftersom det troligen finns en avstängningsknapp så behöver ju skrivaren bara vara påslagen vid utskrifter.

 

Att göra manövern att stänga av skrivaren vs. manövern att stänga en dialogruta... För min del skulle detta kvitta, men det är ju jag det...

 

För att slippa "installationsrutan" kan du ju installera skrivaren.

Jo, det finns (ev.) inga drivrutiner för just den skrivaren som passar W2k men det behöver du ju inte tala om för W2k!

Installera någon "generic" så att OS,et blir nöjd och kom i håg att inte starta en utskrift...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Stort tack för alla synpunkter och svar.

 

Databordets djup tror jag räcker bra. Databordets djup är hela 810 mm, däremot ser jag på Elgigantens bilder att skrivaren har ett ventilationshål som kommer ganska nära databordets ena vägg.

 

Har varit ute på Brothers support sida och tittat i snabbguiden. Där visar det på sidan två att det ska vara mycket fritt ventilationsutrymme runt skrivaren.

 

http://download.brother.com/welcome/doc003081/cv_dcp9020cdw_swe_qsg_a.pdf

 

Hoppas att hålen i väggen som jag tog upp för att få ventilation till den gamla skrivaren ska räcka till för att hålla den nya skrivaren tillräckligt sval. Skrivaren kommer ju att vara avslagen för det mesta så den borde inte bli så varm.

 

Jag försöker att bifoga en bild på databordets två ventilationshål.

post-119056-0-19935500-1505668377_thumb.jpg

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Brother skrivaren behöver ett fritt utrymme på 150 mm på bägge sidor och 150 mm fritt utrymme på baksidan, samt 400 mm fritt utrymme uppåt för ventilation enligt skrivarens snabbguide.

 

Jag ringde Brother och frågade om skrivaren verkligen behöver så här mycket fritt utrymme runt sig för att hålla sig sval och slippa bli överhettad?

 

De sa att skrivaren kan bli så varm att det finns risk för brand om inte skrivaren minst får detta ventilationsutrymme.

 

Detta gjorde att jag ett tag funderade på att köpa en HP skrivare istället för Brother skrivaren.

Jag tittade på Internet i HP skrivarens bruksanvisning och snabbguide. Vad jag kunde se stod det ingenting om att HP skrivaren behöver så här mycket ventilation.

 

Jag köpte i alla fall Brother skrivaren eftersom HP skrivaren var 700 kr dyrare.

 

Brother skrivaren står nu på data bordet och har fått betydligt mindre ventilationsutrymme än vad som rekommenderas.

Jag har i alla fall gjort ett ganska stort hål i bordets vägg, där skrivarens fläkt blåser ut varmluften från skrivaren.

Jag ska försöka visa detta med bilder.

 

Ventilationsutrymmet bakom skrivaren är cirka 150 mm.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

post-119056-0-31993000-1506150908_thumb.jpg

post-119056-0-82209600-1506150967_thumb.jpg

post-119056-0-58160200-1506151014_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde nog känna om det blir för varmt, och dessutom kan det knappast bli så varmt av några enstaka utskrifter, men det är klart att om du skriver ut många sidor i följd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...