Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fast installation och 2 blå ledare


huittan

Rekommendera Poster

Hej

Försöker göra en installation av en nyköpt lampa.

Planen är att sätta den i ett tak där det nu sitter ett lamputtag. Eftersom den nya lampan inte har stickkontakt måste jag montera bort befintligt uttag och koppla trådarna själv.

1. Antar att detta är fast installation?

Där sitter det nu 1 brun ledare (fas?) och 2 blå ledare (nolla?) kopplade till samma plint. Har inte stött på detta förut så vill passa på att fråga er andra mer erfarna.

 

2. Finns det någon poäng med att ha 2 st 0-ledare?

3. Eller är det en annan standard där färgerna är omkastade så brun är 0 och blå fas?

Ska testa med mätare när jag får tag på en.

4. Hursomhelst kanske det inte spelar någon roll om jag bara ansluter de 2 blå ledarna i samma plint i den nya lampan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja. 2 blå kan mycket väl vara neutralledare.

2. Ja. Eller det är egentligen en neutralledare "till" uttaget och en "från" uttaget vidare till ex. annat uttag.

3. Annan standard - nej, knappast. Men det finns ju ingen garanti för att det faktiskt är rätt färger.

4. Ja det stämmer men jag skulle ha valt en annan lösning, med "Wago-klämmor" (Jula m.fl.)

 

Tillägg:

4. Inte de bästa Wago-klämmorna men billigaste, verkar det som:

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/kopplingslister-klammor/kopplingsklammor-402412/

 

5. Låt lamputtaget sitta kvar och montera en kort lampsladd.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/

Under förutsättning att detta ryms då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Försöker göra en installation av en nyköpt lampa.

Planen är att sätta den i ett tak där det nu sitter ett lamputtag. Eftersom den nya lampan inte har stickkontakt måste jag montera bort befintligt uttag och koppla trådarna själv.

1. Antar att detta är fast installation?

Där sitter det nu 1 brun ledare (fas?) och 2 blå ledare (nolla?) kopplade till samma plint. Har inte stött på detta förut så vill passa på att fråga er andra mer erfarna.

 

2. Finns det någon poäng med att ha 2 st 0-ledare?

3. Eller är det en annan standard där färgerna är omkastade så brun är 0 och blå fas?

Ska testa med mätare när jag får tag på en.

4. Hursomhelst kanske det inte spelar någon roll om jag bara ansluter de 2 blå ledarna i samma plint i den nya lampan?

Hej och välkommen till eforum.

 

Med all respekt för att du är ny här, men el ska man inte leka med, du har tre kablar i taket som du inte verkar ha en aning om vad det är.

Du gissar att den bruna "kan" kan vara en fas-ledare, och du gissar att dom två blåa kablarna "kan" vara nolla?

 

Vet du inte med säkerhet, vad dessa kablar med olika färger är för något, så ska du  överlämna detta till någon som kan, förslagsvis en elektriker, eller någon som har samma kunskaper som en elektriker.

 

Oavsett vad andra här tycker och föreslår, låt bli sådant med el, som du inte vet något om, händer något/du kopplar fel, du kan bli skadad, eller det blir kortslutning, i bästa fall går bara en säkring, och du klarar dig.

 

El är inget man ska hålla på med när kunskapen saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händig med el – en liten elhandbok


Denna broschyr är ett omtryck av tidigare utgåvor som tagits
fram i samarbete med Elsäkerhetsverket och Svensk Energi.
Den överensstämmer med de informationskrav om anslutning
av skyddsledare som ställs i Konsumentverkets riktlinjer för
information vid marknadsföring av viss elmateriel.

 

Svartvita kopior av Händig med el överensstämmer inte med informationskraven.
Elektriska Installatörsorganisationen EIO

 

I allt som du inte känner igen dig i, skall du och måste anlita en fackman=elektriker.
Finns ingen genväg på detta.
Punkt!
 
El är ingen lek och kan lätt ställa till med brand, död och hugaligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Försöker göra en installation av en nyköpt lampa.

Planen är att sätta den i ett tak där det nu sitter ett lamputtag. Eftersom den nya lampan inte har stickkontakt måste jag montera bort befintligt uttag och koppla trådarna själv.

Det skulle jag inte göra. Man skaffar och monterar en passande lamppropp till den nya armaturen.. Då kan man utan risk senare koppla bort lampan..

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tak i vardagsrummet har tre kablar med el i för inkoppling av två lampor (strömbrytaren har två knappar)

Du har sk. krontändning. Då har du tre ledare, ett till varje hylsa i lamputtaget.

Ts har två ledare till en av hylsorna. Neutralledaren är helt enkelt skarvad just där och inte via någon kopplingsklämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...