Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!


Skorpion76

Rekommendera Poster

Ja, just precis! Du läste alldeles rätt! Med de gamla hederliga menar jag forum av sorten phpBB, myBB och vB. Efter att ha hängt på Facebook i några år tröttnade jag verkligen på det och kände att jag längtade tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen. Därför blev jag medlem på först Flashback och sedan Debatthuset, men det gav mig ingenting. Det enda jag egentligen gillade där var formatet på forumet, men jag kände inte att jag blev sedd och förstådd. En person på Flashback skev till och med att jag lika gärna kunde starta en blogg om jag behövde yttra mig. Tack för den snytingen!

Eftersom de forum som jag hittills har hittat inte har fungerat särskilt bra känns det ibland som om jag skulle vilja starta ett eget forum, men det är inte så lätt att verkligen få folk att komma dit och skriva. Speciellt inte om man inte har en blogg som grund att bygga forumet på. Mitt forum skulle vara ett PhpBB-forum eller vB-forum med tydliga kategorier där man kunde välja vilka ämnen man ville skriva om.

Här kommer min lista över de kategorier som jag skulle önska fanns med på ett allmänt diskussionsforum:

Presentationer: Presentera dig själv här
Datorer: Hårdvara, Mjukvara, Internet
Fordon: Bilar, båtar, motorcyklar, mopeder, cyklar
Politik: Inrikes, Utrikes, Invandrafrågor, , partierna och deras politik
Samhälle: Vård, Skola, Omsorg, Äldrevård
Juridik och Kriminologi, brott, straff, ungdomsbrottslighet, sexualbrott ekonomiska brott
Relationer, familjerätt, husdjur, barnuppfostran, djurs beteende
Psykologi: psykisk (o)hälsa, psykiska och även sociala handikapp
Funktionsnedsättning: Tillgänglighet, anpassning, bemötande, (o)kunskap
Humaniora: konst, kultur, böcker, film, musik, dataspel, sport, speciella intressen, samlande
Vetenskap: forskning, fysik, biologi, kemi
Etik och moral i största allmänhet
Forumskoj: Lekar

Nu säger säkert någon att det är väl bara att starta ett, men det är faktiskt inte så särskilt enkelt! Jag har redan startat ett forum som jag verkligen kämpar med, men det är inte så lätt att driva det när ingen kommer dit!

Finns det någon mer än jag som längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit samma inlägg på

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1488224-langtat-tillbaks-till-de-gamla-hederliga-diskussionsforumen 2017-08-26 14:46
http://www.familjeliv.se/forum/thread/76702488-langtar-tillbaka-till-de-gamla-hederliga-diskussionsforumen Lör 11 jun 2016 08:31

 

Hmm...Eforum är kanske inte rätt plats att älta samma ämnen du redan skrivit om på andra forum och där du fått svar.

Eller är det något annat bakom, som gör att du känner att du inte fått det svar du önskar dig på dessa tidigare forum?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har skrivit samma inlägg på

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1488224-langtat-tillbaks-till-de-gamla-hederliga-diskussionsforumen 2017-08-26 14:46

http://www.familjeliv.se/forum/thread/76702488-langtar-tillbaka-till-de-gamla-hederliga-diskussionsforumen Lör 11 jun 2016 08:31

 

Hmm...Eforum är kanske inte rätt plats att älta samma ämnen du redan skrivit om på andra forum och där du fått svar.

Eller är det något annat bakom, som gör att du känner att du inte fått det svar du önskar dig på dessa tidigare forum?

;)

Jo, jag vet att jag hat postat samma fråga på flera ställen, men det blir lätt så när jag känner att jag inte vt vart jag ska vända mig och hitta människor som verkligen förstår.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
 
Eforum är ju främst ett datortekniskt forum (hård- som mjukvara) där det är flest inlägg, men det har också ett antal underkategorier av vilka flera kanske passar in på dina önskemål i ditt första inlägg ovan. Övriga frågor som inte har en egen kategori tex. att fråga om fordon etc. så brukar kategorin Öppet forum passa bra in.
För övrigt så flyttar moderator en tråd till rätt kategori/underforum om den skulle råkat hamna fel, inga problem.
 
Politik och religiösa frågor är förstås intressanta, men Eforum är kanske inte rätt forum för detta, trots allt är Eforum ett forum där diskussioner utan politiska ståndpunkter eller religiösa övertygelser helst bör undvikas och där finns det andra forum som kan vara bättre lämpade.
Det blir mindre risk för att en diskussion spårar ur och alla har i stället trevligt.
Men jag säger inte att det är förbjudet enligt reglerna och om en diskussion börjar spåra ur så finns det moderatorer på Eforum som styr upp det hela, allt enligt Eforums regler https://eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules
 
Sedan är det så att vissa av dessa underkategorier har lite sämre besökare med nya trådar och att få svar, där kanske inte Eforum är det optimala alla gånger.
Men det märker du om du botaniserar runt lite och startar nya trådar i vald kategori om det du är brydd över.
I forumöversikten hittar du huvudkategorierna som det går att klicka sig vidare på, samt att skrolla ned från forumöversikten så ser du alla underkategorier eller underforum listade
https://eforum.idg.se/
 
Ps.

Jo, jag vet att jag hat postat samma fråga på flera ställen, men det blir lätt så när jag känner att jag inte vt vart jag ska vända mig och hitta människor som verkligen förstår.

Att hitta människor som verkligen förstår kan vara svårt ibland, ofta hänger det ihop med hur man själv formulerar en fråga eller sitt svar och vart man vänder sig. Men på Eforum försöker alla medlemmar som tror att man kan hjälpa till också att göra just det, i dom flesta fall.
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eforum är ju främst ett datortekniskt forum (hård- som mjukvara) där det är flest inlägg, men det har också ett antal underkategorier av vilka flera kanske passar in på dina önskemål i ditt första inlägg ovan. Övriga frågor som inte har en egen kategori tex. att fråga om fordon etc. så brukar kategorin Öppet forum passa bra in.

För övrigt så flyttar moderator en tråd till rätt kategori/underforum om den skulle råkat hamna fel, inga problem.

 

Politik och religiösa frågor är förstås intressanta, men Eforum är kanske inte rätt forum för detta, trots allt är Eforum ett forum där diskussioner utan politiska ståndpunkter eller religiösa övertygelser helst bör undvikas och där finns det andra forum som kan vara bättre lämpade.

Det blir mindre risk för att en diskussion spårar ur och alla har i stället trevligt.

Men jag säger inte att det är förbjudet enligt reglerna och om en diskussion börjar spåra ur så finns det moderatorer på Eforum som styr upp det hela, allt enligt Eforums regler https://eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Sedan är det så att vissa av dessa underkategorier har lite sämre besökare med nya trådar och att få svar, där kanske inte Eforum är det optimala alla gånger.

Men det märker du om du botaniserar runt lite och startar nya trådar i vald kategori om det du är brydd över.

I forumöversikten hittar du huvudkategorierna som det går att klicka sig vidare på, samt att skrolla ned från forumöversikten så ser du alla underkategorier eller underforum listade

https://eforum.idg.se/

 

Ps.

Att hitta människor som verkligen förstår kan vara svårt ibland, ofta hänger det ihop med hur man själv formulerar en fråga eller sitt svar och vart man vänder sig. Men på Eforum försöker alla medlemmar som tror att man kan hjälpa till också att göra just det, i dom flesta fall.

Mvh :)

Ja, jag är alldeles ny här och det kommer säkert att ta ett tag innan jag kan orientera mig väl. Sedan är jag medveten om att beroende på hur frågan ställs blir svaret därefter. Det är som det gamla ordst'vet säger att som man frågar får ma svar. Därför skulle det ibland vara till god hjälp om man fick hjälp med hur man skulle kunna ställa fsin fråga på ett spådant sätt att fler uppmärksammade och ville svara på den.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom dog när folk bytte från BBSer till Internet

Ja, det är just därför som jag har startat den här tråden. Jag vill göra fler människor uppmärksamma på att jag och säkert mångs fler med mig saknar de gamla hedeliga diskussionsforumen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...