Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst från nätverksuttag till digitalbox?


Mållgan

Rekommendera Poster

Dottern spekulerar på en bostadsrättslägenhet i vilken det finns ett nätverksuttag (fiberoptik) i hallen. För närvarande löper en nätverkskabel från detta uttag till en router för transport av internetsignaler.

HuvudTVn ska placeras i ett rum ett antal meter från hallen. I det rummet finns "tre-hål-i-väggen"-uttag med antennkabel därifrån till TVn. Genom denna antennkabel kommer bostadsrättsföreningens Comhemabonnemang på basutbudet.

För att slippa dra en nätverkskabel från hallens nätverksuttag till den digitalbox, som ska anslutas till TVn, vore det perfekt om det vore möjligt att trådlöst sända från nätverksuttaget till digitalboxen. Finns någon sådan lösning? Att använda elnätet vill jag undvika. I vår villa stördes signalerna när kaffebryggaren jobbade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Comhem säljer två prylar, TG234, för trådlös överföring mellan routern och digitalboxen. En pryl kopplas in i routern och en i digitalboxen. Det borde fixa saken. Förutsatt att TVsignaler, inte bara internetsignaler, skickas in i fibernätverksuttaget som är kabelanslutet till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte om dottern ska ha ett Comhem-abonnemang via 3-hål-i-väggen eller om hon ska ha ett abonnemang med IP-TV.

 

Om det är det första fallet: Vad är det för sorts trafik som ska gå mellan routern och teven?

Är det en Smart-teve så att det är typ vanlig surf som ska göras i teven?

I så fall kan man ansluta en brygga i tevens internetingång som gör om routerns trådlösa signal till sån signal som går i en nätverkskabel.

 

I det andra fallet är det väl det som Mållgan skriver om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostadsrättsföreningen har Comhemabonnemang via tre hål i väggen och abonnemanget är tillgängligt i alla lägenheter. Men dottern vill komplettera med ett eget ComhemTVabonnemang med ytterligare TV-kanaler som levereras till nätverksuttaget i hallen och sedan till en digitalbox som är hdmi-ansluten till TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia med fiberuttag i hallen och en mackaper 4 m därifrån som jag tror heter ruckus och den sänder trådlöst ca 4 m vidare till digiitalboxen. Men jag har en kabel från routern till tv för t ex surfning - går även trådlöst men inte lika stabilt. I v-rummet har jag ett 3-hålsuttag från Comhem. Visst kan jag använda det till tv:n parallellt med Telia men det blir ju enbart analog bild  Man kan tycka det är bra att kunna placera tv:n valfritt men jag ser att det trots trådlöst så kommer en massa sladdar att komplicera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bostadsrättsföreningen har Comhemabonnemang via tre hål i väggen och abonnemanget är tillgängligt i alla lägenheter. Men dottern vill komplettera med ett eget ComhemTVabonnemang med ytterligare TV-kanaler som levereras till nätverksuttaget i hallen och sedan till en digitalbox som är hdmi-ansluten till TVn.

Går det inte att ha ett eget Comhem-abonnemang via de tre hålen?

Det är ju det vanligaste sättet (och oftast billigast).

 

Men annars är ju de där TG234 avsedda för just det dottern vill, men trådlösa nätverk är känsliga för störningar.

 

 

 

Att använda elnätet vill jag undvika. I vår villa stördes signalerna när kaffebryggaren jobbade!

Så kallade Home Plugs har blivit betydligt bättre med åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen digitalbox i lägenheten. Men nu har frågan avlidit eftersom det inte blir något köp av den här lägenheten. Renoveringsbehovet visade sig oväntat stort. Tack för synpunkterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...