Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ensamrätten försvinner vid publicering hos nyheter24


cybertears

Rekommendera Poster

En kompis som fått sin text publicerad hos nyheter24 fick en förfrågan om de va okej att texten publicerades i en annan tidning.

 

Men om man kollar i "reglerna" så står det följande: Nyheter24 har ensamrätt till texten - den får inte vara publicerad hos någon annan tidning.

 

Upphovsrätten gäller väl fortfarande och upphovsmannen har väl fortfarande rätten att bestämma vart dennes text ska bli publicerad. 

 

Det är ju nästan som att säga att Mona lisa är med i mitt blogginlägg och bilden har jag ensamrätt på. Nog för att man vet att Nyheter24 är världens största rasisttidning men ändå liksom... 

 

Det är väl upphovsmannen som ska förbehålla sig rätten att tala om hur verket ska användas. Det kan väl ingen ta ifrån en? 

 

För att ni som svarar ska få hela perspektivet så syftar jag på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl min uppfattning ska man hålla sig borta från sådana media som du tar som exempel. Men ditt exempel är dessvärre alltför vanligt. Både FACEBBOOK och INSTAGRAM har liknande avtal som du godkänner om du lägger upp bilder på dessa sidor.

 

Äger Instagram och Facebook mina bilder?
Hej, vad händer egentligen med rättigheterna till mina bilder när jag publicerar dem i sociala medier som Instagram och Facebook? Äger de mina bilder då?

 

Emma Jarl svarar:
Nej, de äger inte dina bilder men genom att godkänna användarvillkoren har du gett dem en icke-exklusiv licens att förfoga över det material som du lägger upp på ditt konto.
Säg till exempel att du lägger upp en av dina illustrationer på Facebook. De kan då licensiera rätten att använda bilden till ett annat företag någonstans i världen som sedan kan nyttja illustrationen i sin verksamhet. Licensieringen till tredje part kan Facebook göra helt utan att fråga dig och utan att du får ersättning för det.

 

Texten ovan är från SVENSKA TECKNARE.SE - Fråga juristen: Sociala medier och rätten till dina bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De e det som gör mig så förvirrad. 

 

o just de med att Nyheter24 har ensamrätt till texten - den får inte vara publicerad hos någon annan tidning låter också galet, för att dom brukar återpublicera blogginlägg som en artikel utan några som helt ändringar. Då kan dom inte säga att den inte får publiceras i en annan tidning, för ägaren förlorar inte automatiskt sina rättigheter till ett verk bara så liksom. Även om detta är en stor gråzon. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De e det som gör mig så förvirrad. 

 

o just de med att Nyheter24 har ensamrätt till texten - den får inte vara publicerad hos någon annan tidning låter också galet, för att dom brukar återpublicera blogginlägg som en artikel utan några som helt ändringar. Då kan dom inte säga att den inte får publiceras i en annan tidning, för ägaren förlorar inte automatiskt sina rättigheter till ett verk bara så liksom. Även om detta är en stor gråzon. 

 

Att Nyheter24 ställer kravet på att inte något annat media har publicerat texten kan jag förstå. Så är det rent allmänt med alla tidningar och nyhetskanaler, tidningar mm. Anledningen som de anger som orsak är just upphovsrätten. Fast i realiteten tror jag beror om att de vill vara ensam om publicering av bilden.

 

Jag har själv sålt bilder till de stora tidningarna som Expressen, Aftonbladet och DN och då har det varit frågan om bilder där jag garanterat är ensam om. Men då är det jag som ställer kraven att ex när det gäller Expressen får bilden bara publiceras i deras egna tre tidningar Expressen, GT (Göteborg) och Kvällsposten (Malmö). Tidningen får INTE publicera bilden i några andra tidningar och de får INTE sälja bilden vidare. Uppfyller de inte dessa krav vet de om att de får en stämning på halsen från mig och än så länge har de följt våra avtal.

 

När det gäller Facebook och Instagram så på ren jävelskap mot deras regler lägger jag in en copyrighttext enl bilden nedan. :D

 

BILD: https://s6.postimg.org/7c2xpx05b/vinylsamlaren_copyright.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vinylsamlaren redan nämnt så är det egentligen varken konstigt eller motstridigt upphovsrätten.

 

Om du som upphovsman vill ingå avtal (med eller utan ersättning) med någon om rätt att få publicera ditt verk och denne har som krav att det skall vara en exklusiv rättighet (att ingen annan skall få rätt att publicera verket ifråga) så är det upp till dig att avgöra om du vill gå med på det eller ej. Eller förhandla fram ett bättre avtal om det låter sig göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...