Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amerikanskt företag vill att jag betalar VAT två år senare.


redrose

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet inte riktigt vart jag ska fråga om detta, men jag hoppas någon här kanske vet om VAT (Value Added Tax) och Europeiska lagar om detta.

Det är så att 2015 så köpte jag en programvara av ett Amerikanskt företag online via deras webbplats. Idag så fick jag ett email från dem där de förklarar

att de inte tog någon VAT på mitt köp och vill nu att jag antingen:

 

1. Betalar VAT summan $3.75 till dem.

2. Ger dem mitt VAT nummer, vilket jag inte har då jag inte äger ett företag med VAT nummer.

3. "Certify exemption from VAT", vilket jag antar betyder att man kan vara ett undantag om vissa förutsättningar finns. Jag har dock svårt att hitta information om detta.

 

Ser nästan ut som att det enda valet jag har är att betala dem, men kan man verkligen kräva det i efterhand så här av en kund? Jag förstår att dem enligt lag, behöver samla in VAT från Europeiska kunder, men det ska dem ju göra under köpet, inte kräva flera år senare. Då tycker man ju nästan att de får stå för det själva.

Någon som vet om man verkligen går göra så här?

Jag har Googlat med inte hittat något som talar om just detta problem.

 

Tacksam för insikter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker också det låter konstigt, men det verkar som att det är vanligt att vissa i USA inte tar VAT på sina försäljningar även fast det verkar vara lag på det, och sen blir dem påkomna och behöver betala summan.

Så här säger någon på Investopiedia om VAT: "European Union Directive 77/388/EEC stipulates that companies selling electronic goods and eServices that are based outside of the European must submit VAT taxes to the European Union state where their customers reside. Only business-to-customer sales are applicable for a VAT charge. Business-to-business sales may be exempted." - www.investopedia.com/ask/answers/011915/what-valueadded-tax-vat-and-who-pays-it.asp

 

Jag har skrivit till skatteverket och frågat om det också, så förhoppningsvis kanske dem har svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter precis som vilket Phishing mail som helst. Dvs papperskorgen.

eller svara:

According to Swedish an EU law VAT shall be included in all prices offered to consumers.

That means VAT was includid in the xxx $ I paid 2015.

Best regards

Nisse Nilsson

 

Det här är ett skäl till att det Frihandelsavtal som var på g med USA där amerikanska företag hade rätt stämma Europeiska stater om deras rättigheter i EU inskränktes var totalt vansinne att skriva på för EU !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som svarat! :)

Tittade på twitter och såg att företaget i fråga har fått en uppsjö av arga kunder på grund av detta. De skrev som svar på detta att de inte kan kräva att man ska betala, men att det uppskattas om man gör det - "generosity of those who are willing". Dock använde de sig av ord som "required" och meningar som tydde på det motsatta i emailet de skickade till EU bosatta, vilket fick vissa att betala. Tror de kommer få mycket problem på grund av detta nu.

Ja, så kan det gå till när man inte gjort rätt från början som företag och sedan behöver betala, förmodligen, en hel del pengar i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...