Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

kryptering i hemnätverk


Gullock

Rekommendera Poster

Jag har en maskin med win 10 pro som jag vill använda som server (backup på 3 diskar: os,filmer, musik, bilder, remot mapp mm.).

Vill även ha ett antal remota mappar på servern som jag kan koplla som "nätverksenheter" mot valfri maskin.

Jag har 3 win 10- maskiner som skall backa mot enheten. En pro, 2 home.

Jag vill backa med EaseUs free.

 

Vad händer om jag krypterar hela servern = alla diskar, med veracrypt.

 

1- när jag kopplar en "nätverksenhet" till ett av systemen.

2- när jag kopierar en map på servern till en fristående disk.

3- när jag tar backup av servern till extern disk.

4- när jag använder en systembackup som EaseUS skapat.

 

1. fungerar som vanligt efter dekryptering med veracrypt (som ligger på aktuellt system)?

2. ligger krypterad på resultatdisken,?

3. Hur gör jag här, måste jag ta en "avbild" av disken?

4. Maskinen får tillbaks sitt system och måste köras under veracrypt som tidigare?

 

Antar att EaseUs ser filer bara som den (kanske krypterat) för över/flyttar tillbaks mellan system - server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter spännande för mig

Vad händer om du krypterar hela servern = alla diskar, med veracrypt.

 

5-När du får en hårddiskskada ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..nu är jag inte med riktigt - jag tänker inte RAIDa diskarna om du syftar på det. Adresserar mottagande disk, vid backup.

Jag har ingen djupare kunskap i ämnet Datorer (vilket nog redan framgått) så jag behöver lite hjälp.

 

Jag tänkte backa varje serverdisk externt med jämna mellanrum.

Win 10pro på egen disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..nu är jag inte med riktigt - jag tänker inte RAIDa diskarna om du syftar på det. Adresserar mottagande disk, vid backup.

Jag har ingen djupare kunskap i ämnet Datorer (vilket nog redan framgått) så jag behöver lite hjälp.

 

Jag tänkte backa varje serverdisk externt med jämna mellanrum.

Win 10pro på egen disk.

 

Får du en hårddiskskada på en krypterad disk är i varje fall min erfaranhet på jobbet att allt jag hade på den bärbara datorn med krypterad disk var förlorat.

Som tur var hade jag allt viktigt på servern.

Förlorade bara sista dagarnas arbete ute hos kunder.

Får man en hårddiskskada på en inte krypterad disk går det normalt att med filräddningsprogram och en annan fungerande dator att föra över det mesta av de egna filerna till en ny hårddisk.

Vad jag fick höra av IT-supporten när min krypterade hårddisk fick en skada var att allt var förlorat ! Inget kunde "räddas" över från den krypterade hårddisken.

Så hur fungerar servrarna hos oss? Jo varenda natt backas innehållet upp.

För att vid en krasch ska högst en dags arbete förloras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jannejanne säger så är det i största fall förlust av data vid kryptering.

Jag hade en extern hårddisk som styrkortet la av på, när den blev uttagen ur dess kabinett så krypterades innehållet, hade jag skickat in disken till Ahlberg data två veckor innan jag faktiskt gjorde de då hade dom inte haft verktyg för att kunna dekryptera mitt innehåll. O sen är de ju de, hur värt är de o sitta o hålla på med kryptering när man är privatperson på de sättet? vem ska du skydda dig emot? mitt råd är att du då hellre köper en nas-server där kan du ställa in rättigheter osv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum, tål att tänka på.

Varför jag vill skydda infon - tänkte att om jag får inbrott så ger servern en slant till bovarna, så den ryker. Infon på diskarna ger också en slant samt kan krångla till det för mig om den används...

 

(Borra hål för kablarna i kassaskåpet och ställa den där, kanske..  )   :)

 

Skulle en nas skydda mina data bättre alltså? Även om den skadas skulle data räddas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du inbrott så gäller det att ge så tråkig arbetsmiljö till tjuvarna som möjligt.

För alla, även tjuven, vill ha lugn och ro på jobbet !

http://www.infernohome.se/

Här hemma efter inbrott i garaget där de tog lite verktyg med mera så satte vi in ett larm.

Microbrytare från ELFA bryter en strömkrets när garagedörrarna kommer 5mm ur sitt läge. Avbrottet aktiverar en 555 timer ställd på 2 minuter ifall dörren återgår, obegränsat tid om dörren inte stängs igen. 555an drar ett relä som drar ett blinkrelä till bil som drar 4 reläer med var sin säkring. Dessa reläerna drar 3 signalhorn och 1 siren i garagetaket. Garaget ligger i källaren på ett flerfamiljshus. Ungefär 4 månader efter 1a inbrottet var det dags på nytt. Enligt en av hyresgästerna över garaget. 3 ggr en natt med någon timmes mellanrum gick larmet igång. "Alla" vaknade, hängde ut genom fönstren och undrade vad som stod på.

Tydligt att tjuvarna/tjuven inte gillade att arbeta i den erbjudna arbetsmiljön. Det är nu 5 år sedan. Och vad vi hört har dom inte gjort om det. En blå blinkande lysdiod som syns svagt dagtid starkt på natten indikerar för oss som delar garaget att allt är som det ska vara nar man går förbi garaget, larmet aktivt.

Och ger kanske buset en antydan om att det inte är fritt fram med kofoten.

Och givetvis är larmet batteridrivet av ett 12 Volt blybatteri. Som underhållsladdas. Så även om de bryter strömmen så kommer larmet hålla ställningarna.

 

Vad sägs om ett av de moderna larmen som larmar via GSM, 3G, 4G.

Innan vi satte in vårt hembyggda kollad vi på sådant. Proffsen stör ut dom sålarmet går först när de lämnar platsen. Eller som en tjuv sade intervjuad på radio. Larm bekymrar mig inte. Jag går direkt på sovrummet, tar värdesakerna och är ute på 3 minuter. På 3 minuter hinner ingen väktare fram. Det jag inte gillar är sirener som går igång direkt när larmet går. Då är det bara att sticka direkt. För annars kan folk stå beredda utanför när man kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...