Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Falsk tips om pogram som inte var gratis


Sture888

Rekommendera Poster

Det florera många tips om gratisprogram som egentligen är demo i några dar. Man använder ordet "gratis" överallt i texten men programmets begränsningar framkommer inte.

 

Du trodde att du har installerat ett gratis videoprogram men när programmet startar så blev du överrumplad av texten free trial och buying

 

Eller ett annat program som du trodde var gratis. När det kommer till kritan och du ska spara filmen till mp4 så måste du betala.

 

Ska det vara omöjligt att hitta program som är gratis utan att smyga med dolda överraskningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Free" tycks ofta(st) betyda kostnadsfri att ladda ned och prova antingen under en begränsad period och/eller med begränsade funktioner, som t ex att videoredigera en viss begränsad längd på filmen. Den finten har man ju gått på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha gratisprogram så måste det vara "giveaway" jag har massor av sådanna installerade inga problem ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara omöjligt att hitta program som är gratis utan att smyga med dolda överraskningar?

 

 

Nä, inte omöjligt, finns ju en hel del...

 

post-52940-0-35934800-1504945491_thumb.png

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som vanligt i dagens tider, bara för att det står Gratis/Freeware, behöver inte det betyda just helt Gratis, utan man får lov att läsa på lite om det specifika programmet man är intresserad av, som det redan har nämnts så¨kan det ju ändå innebära, någon form av hinder, t.ex som Mikael63 skriver i sitt tillägg här ovan.

 

Och på detta sätt har det väl ändå varit i ganska många år, vad jag kommer ihåg, sedan finns det ju många Gratis program också, men man får leta lite, och läsa ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Det finns mängder med program som är "gratis för alltid" och som man även får gratis uppdateringar till utan att man får massa påminnelser att man måste börja betala för.

 

Två program som jag tycker håller hög kvalitet och som aldrig kommer några påminnelser om är bildbehandlingsprogrammet PAINT.NET och ljudbearbetningsprogrammet AUDACITY.

 

Men visst finns det mängder av program som är sk "prova-på program" som man får testa i en viss tid sedan måste bankkortet/kreditkortet fram.

Ett program som lite vilseledande många tror är ett betalprogram är MALWAREBYTES ANTIMALWARE. Gratisversionen funkar helt perfekt. Skillnaden mellan gratisversionen och betalversionen (premiumversionen) är att betalversionen skyddar i realtid. I gratisversionen måste man själv köra programmet när man så önskar.

 

Är man osäker på hur "bra" ett program är brukar jag gå in och kolla på CNET fd DOWNLOAD.COM hur användarna har för åsikt om programmet. Det finns mycket skit där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha gratisprogram så måste det vara "giveaway" jag har massor av sådanna installerade inga problem ds

 

Har aldrig sett ordet "giveaway" när det även står free för fullständiga program som på download.com.

 

http://download.cnet.com/GIMP/3000-2192_4-10073935.html

 

Är Gimp ett demo i några dar eftersom det inte står giveaway. Hur är det tänkt att uppfattas när det självklara inte framkommer hur vida det är gratis?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett ordet "giveaway" när det även står free för fullständiga program som på download.com.

 

http://download.cnet.com/GIMP/3000-2192_4-10073935.html

 

Är Gimp ett demo i några dar eftersom det inte står giveaway. Hur är det tänkt att uppfattas när det självklara inte framkommer hur vida det är gratis?

Gimp är opensource.

 

GIMP is a cross-platform image editor available for GNU/Linux, OS X, Windows and more operating systems. It is free software, you can change its source code and distribute your changes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig också är att ex. PC för Alla och jag tror DMZ (ibland) brukar rekommendera sådana "gratisprogram" som man sedan måste betala för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör folk med sina köpta HD-filmkameror sen några år sen för niotusen lax som i sig inte är omodern, förutom att medföljande videoprogram är föråldrat eller har problem att funka i för ny windows

 

Ska du säga hejdå till niotusen lax som du pröjsat bara för det. Så är det format för fimkameror som programmet måste kunna ta som WMV, TOD, AVCHD, MOD, MTS/M2TS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som stör mig också är att ex. PC för Alla och jag tror DMZ (ibland) brukar rekommendera sådana "gratisprogram" som man sedan måste betala för.

 

 

 Hur kan det vara bra stil av en redaktion att undanhålla att det är ett demo i några dar

 

Behöver bara ett program som kan ta TOD och enkla övergångar o skriva titel. Det gör inget om andra effekter är låsta. Bara att det går att spara åtminstone i divx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver bara ett program som kan ta TOD och enkla övergångar o skriva titel. Det gör inget om andra effekter är låsta. Bara att det går att spara åtminstone i divx

 

Varför inte pröva att göra som majoriteten av medlemmarna gör: Starta en tråd i rätt forumdel, ställ en konkret fråga?

Där torde chansen vara större att få tips på lämplig mjukvara.

 

https://eforum.idg.se/forum/79-film-och-videoredigering/

 

Tillägg:

 

 

File Extension TOD

.TOD File

File extension: TOD

File type: Digital Video File

 

Notes about the TOD file extension:

 

Incorrect file associations could be the result of underlying issues within your PC system. As such it is highly recommended to , unused processes and other unfavourable system settings to identify slowdown issues.

 

The TOD file type is primarily associated with 'JVC Everio' by JVC Americas Corp. JVC stores the video in files with a .MOD extension which are standard MPEG-2-TS files with Dolby Digital sound. Third-party editing applications should be able to edit them if the file extension is changed to .M2T and the application supports that format.

 

 

från: http://filext.com/file-extension/TOD#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett ordet "giveaway" när det även står free för fullständiga program som på download.com.

giveaway är just betalprogram som ges bort dvs "giveaway"="ge bort"

cnet/download.com vet jag inget om använder denna site aldrig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det florera många tips om gratisprogram som egentligen är demo i några dar. Man använder ordet "gratis" överallt i texten men programmets begränsningar framkommer inte.

 

Du trodde att du har installerat ett gratis videoprogram men när programmet startar så blev du överrumplad av texten free trial och buying

 

Eller ett annat program som du trodde var gratis. När det kommer till kritan och du ska spara filmen till mp4 så måste du betala.

 

Ska det vara omöjligt att hitta program som är gratis utan att smyga med dolda överraskningar?

 

Hej,

 

Det gäller att skilja på gratisprogram och prövo-versioner av betalprogram.

Detta är inte helt enkelt alla gånger och jag kan hålla med om att det är krångligt.

 

Free Download av ett program betyder endast att nedladdningen av ett betalprogram är gratis.

En värdelös benämning enligt mig som endast är utformad för att locka kunder.

 

Free Trial Kan betyda en av flera saker beroende på hur licensen mellan programutvecklaren och slutanvändaren ser ut.

1.) Kan betyda att ett betalprogram är gratis att använda under en sk. Trial licens dvs. att man under dess licenstid har rätt att använda programmet hur mycket man vill, ofta med alla funktioner aktiverade under en viss tid tex. 30-dagar brukar vara vanligt.

2.  Kan betyda att man kan använda programmet på odefinierad tid, dock med vissa funktioner avstängda

3.  Kan betyda att man kan använda programmet på begränsad tid dock med vissa funktioner avstängda.

4. Etc.

Trial (eller prövo) licenserna varierar men i huvudsak är detta enligt mig ett bra koncept: för då får man som användare rätten att ladda ned och provköra programmet för att se om "det är något för mig" och är det så, så köper man programmet och låser upp detta.

 

Free Kan betyda en av flera saker beroende på hur licensen mellan programutvecklaren och användaren ser ut, men i huvudsak betyder det Gratis.

1. Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill som privatperson.

2. Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill som privatperson, dock gäller inte detta för företag som måste betala.

3.Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill dock så kan det vara en nedbantad version av det fullständiga programmet som man får betala för.

Ett exempel på detta är Adobe Reader den fullständiga versionen Adobe Acrobat kostar närmare 10 000:-

 

  • Och man måste vara vaksam på att bocka ur ev 3:e parts program innan installation - gäller förövrigt alla gratisprogram. Det är ofta så man finansierar dessa.

     

4.. Det finns gratisprogram som är helt fria att användas både som privat- och företag. Det avancerade bildredigeringsprogrammet GIMP är ett exempel på detta och går under ett särskilt licensavtal som heter: GNU GPL - eller GNU General Public License

Precis alla program som går under GNU GPL- licensen är fullständigt gratis att använda både som privatperson och företag.

Ofta har dessa webbplatser ändelsen .org

VLC är ett annat gratisprogram, däremot är bara vissa delar i programkoden licensierad under GNU GPL, men som privatperson är det helt gratis att använda och utan reklam eller annat stök, ja det ligger också på .org

 

Ytterligare en sak är att program som ligger på .org och är under GNU GPL licensen inte innehåller någon som helst reklam eller länkar till sådant.

GNU står förövrigt för GNU Not Unix.

 

Sedan för att krångla till det ytterligare finns även andra benämningar och licenser.

Man måste läsa på den specifika  sajten exakt vad som gäller för just det programmet man är intresserad av (inte alla program från samma programutvecklare har samma licensensvillkor) och inte bara "tanka hem och installera i blindo".

I huvudsak är det som jag beskrivit ovan.

 

Men som sagt, jag håller med om att detta är en djungel ibland och inte helt lätt att försöka förstå sig på.

Mvh

 

Ps. Techradar: The best free video editor 2017

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Det gäller att skilja på gratisprogram och prövo-versioner av betalprogram.

Detta är inte helt enkelt alla gånger och jag kan hålla med om att det är krångligt.

 

Free Download av ett program betyder endast att nedladdningen av ett betalprogram är gratis.

En värdelös benämning enligt mig som endast är utformad för att locka kunder.

 

Free Trial Kan betyda en av flera saker beroende på hur licensen mellan programutvecklaren och slutanvändaren ser ut.

1.) Kan betyda att ett betalprogram är gratis att använda under en sk. Trial licens dvs. att man under dess licenstid har rätt att använda programmet hur mycket man vill, ofta med alla funktioner aktiverade under en viss tid tex. 30-dagar brukar vara vanligt.

2.  Kan betyda att man kan använda programmet på odefinierad tid, dock med vissa funktioner avstängda

3.  Kan betyda att man kan använda programmet på begränsad tid dock med vissa funktioner avstängda.

4. Etc.

Trial (eller prövo) licenserna varierar men i huvudsak är detta enligt mig ett bra koncept: för då får man som användare rätten att ladda ned och provköra programmet för att se om "det är något för mig" och är det så, så köper man programmet och låser upp detta.

 

Free Kan betyda en av flera saker beroende på hur licensen mellan programutvecklaren och användaren ser ut, men i huvudsak betyder det Gratis.

1. Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill som privatperson.

2. Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill som privatperson, dock gäller inte detta för företag som måste betala.

3.Kan betyda just gratis och står det så i licensen så är programmet gratis att hämta och använda hur mycket man vill dock så kan det vara en nedbantad version av det fullständiga programmet som man får betala för.

Ett exempel på detta är Adobe Reader den fullständiga versionen Adobe Acrobat kostar närmare 10 000:-

 

  • Och man måste vara vaksam på att bocka ur ev 3:e parts program innan installation - gäller förövrigt alla gratisprogram. Det är ofta så man finansierar dessa.

     

4.. Det finns gratisprogram som är helt fria att användas både som privat- och företag. Det avancerade bildredigeringsprogrammet GIMP är ett exempel på detta och går under ett särskilt licensavtal som heter: GNU GPL - eller GNU General Public License

Precis alla program som går under GNU GPL- licensen är fullständigt gratis att använda både som privatperson och företag.

Ofta har dessa webbplatser ändelsen .org

VLC är ett annat gratisprogram, däremot är bara vissa delar i programkoden licensierad under GNU GPL, men som privatperson är det helt gratis att använda och utan reklam eller annat stök, ja det ligger också på .org

 

Ytterligare en sak är att program som ligger på .org och är under GNU GPL licensen inte innehåller någon som helst reklam eller länkar till sådant.

GNU står förövrigt för GNU Not Unix.

 

Sedan för att krångla till det ytterligare finns även andra benämningar och licenser.

Man måste läsa på den specifika  sajten exakt vad som gäller för just det programmet man är intresserad av (inte alla program från samma programutvecklare har samma licensensvillkor) och inte bara "tanka hem och installera i blindo".

I huvudsak är det som jag beskrivit ovan.

 

Men som sagt, jag håller med om att detta är en djungel ibland och inte helt lätt att försöka förstå sig på.

Mvh

 

Ps. Techradar: The best free video editor 2017

 

Jomen nu är det så att det inte framkommer om programmets begränsningar än att det bara beskrivs vad man kan göra. Du är oförmögen att ta ställning för vad du installerar och upptäcker att som provversion kan du inte spara filmen till mkv och mp4 och måste ta annat format som blir jätte stor.

 

Eller att du överraskas av en vattenstämpel i bilden, det var ju värdelöst program att hålla på med.

 

En tidning ska väl vara tydlig som inte ska syssla med dolda avgifter vilket ena program bokstavligt är gratis? Hur ska läsare begripa vad som är gratis när en hel del program har dolda avgifter som inte framkommer.

 

Nu är saken löst, det magiska ordet var "open source" så hittade jag ett linuxprogram som även fanns för windows, Programmen OpenShot,

 

Men ordet "free" är tvetydigt som används till vad som helst.

 

För några år sen så skrev PC FÖR ALLA när program var testversion som oregistrerad. Varför har de slutat med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...