Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera från "samma" celler fast från de tre SENASTE kalkylbladen


Patric69

Rekommendera Poster

Hej igen, 

 

sökt, letat och gått bet.

 

Mitt problem är att jag har ett dokument med allt mer ökande flikar efter vad dagar eller månader går. Och en sammanfattning skall göras utifrån de tre SENASTE flikarna...

 

T e x:

 

Min kalkylblad, för sammanfattning heter "Tjänstetid innev. 3 mån period" YEA ;)

 

Denna ligger nu sist i dokumentet efter alla hittills förekommande månader under året. D v s efter Juli, Augusti och den pågående September. 

Vad jag vill göra är att hämta värdet i en cell per blad, AA 239 för Juli, Augusti och den pågående September och presentera den sammanlagda tiden under bladet "Tjänstetid innev. 3 mån period" i cell A3 (och sedan likadant för AB 239, AC 239 och AD 239 i B3, C3 och D3).

 

För att göra det svårare ändå, skulle jag om möjligt vilja att "sammanfattningsbladet" inte påverkas av att jag lägger dit oktober månads kalkylblad sedan... utan rent magiskt förstår det och fortsätter sin uppräkning av tid, fast då med Augusti, September och den nu pågående Oktober...

 

Gör jag mig förstådd i detta ?? Och i så fall, finns det någon Excel-Guru som tror sig kunna lösa saken, för jag kan då inte :(

(Eller om omöjligt annat förslag på saken: de två senaste kalkylbladet plus det för tillfället pågående sammanfattas på det sista kalkylbladet)

 

Skickar med min lilla fil för experimenterande om någon känner sig hågad.

 

Jag tackar ödmjuk på förhand.

 

exempel_fil.xls

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, vafan, lägg in alla data i ETT blad så kan du summera och slå ihop, filtrera bäst du vill... fast det blir krångligare för användarna ATT rapportera såklart. Då krävs det ett formulär och VBA-kod för att styra det rätt... så varför inte ha en databas och en applikation som...

 

nåja, ska se vad man kan göra med det du har.

 

Den här lilla nätta formeln:

=PRODUKTSUMMA(N(INDIREKT("'" &$B$1:$B$3&"'!"&A1)))

gör biffen om du i B1 till B3 skriver de bladnamn du vill ha, i A1 skriver den cell du vill ha.

 

Inte riktigt det du frågade efter men det går ju att fylla cellerna B1 till B3 automatisk med bladnamnen om man vill med en del index-sats eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, vafan, lägg in alla data i ETT blad så kan du summera och slå ihop, filtrera bäst du vill... fast det blir krångligare för användarna ATT rapportera såklart. Då krävs det ett formulär och VBA-kod för att styra det rätt... så varför inte ha en databas och en applikation som...

 

nåja, ska se vad man kan göra med det du har.

 

Den här lilla nätta formeln:

=PRODUKTSUMMA(N(INDIREKT("'" &$B$1:$B$3&"'!"&A1)))

gör biffen om du i B1 till B3 skriver de bladnamn du vill ha, i A1 skriver den cell du vill ha.

 

Inte riktigt det du frågade efter men det går ju att fylla cellerna B1 till B3 automatisk med bladnamnen om man vill med en del index-sats eller liknande.

 

Monshi, först tack för snabbt svar och jag är tacksam. Du har alldeles säkert an bättre lösning i början där, men den övergår mitt stackars huvud. Dessutom har jag användaare som är, faktiskt, än mer förstoppade i kolan än jag ;)

 

För att fresta ditt tålamod ytterligare med dumma frågor...

 

Jag har nu, på blad "Tjänstetid innev. 3 mån period", placerat den nätta formeln i cell A5 (och B5, C5, D5) där jag vill få cell AA239 (AB239, AC239, AD239) från tre blad (JULI17, AUG17 och SEPT17) summerade.

i cellen A1 har jag således noterat AA239 (motsvarande i B1, C1, D1). Och i cellerna B2-B4 skrivit in bladnamnen. Dock uppstår ingen magi för mig. Jag har ju mest sannolikt gjort fel och undrar därför vad som möjligen kan ha uppstått.

 

Vad som antyds fel är den understrukna referensen PRODUKTSUMMA(N(INDIRECT("'"&$B$2:$B$4&"'!"&B1))) - Fast det betyder ju väldigt lite för mig.

 

Har du tid och lust att skriva till mig som om jag vore 14 årig excel nybörjare (vilket i praktiken är sant, bortsett från åldern då)exempel_fil.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändrar årtalet i celler till 17 kommer det fungera för dig. Måste vara bladnamnen, och exakt bladnamnen, du ska hämta från.

 

Vad formeln gör är helt enkelt att bygga upp... ja markera det du strukit under och tryck F9 så får du fram:

PRODUKTSUMMA(N(INDIREKT({"'JULI-17'!AC239";"'AUG-17'!AC239";"'SEPT-17'!AC239"})))

(efter att jag ändrat årtalet i dina celler)

Dvs först "'" sätter en ' runt eftersom konstiga tecken i bladnamn orsakar problem om man inte sätter en fnutt runt.

Samma gör sista "'"

och resten är lite magi.

 

Nu behöver du bara uppdatera dessa celler men det går att ta det ett steg längre med en lista där du bara lägger till det nya bladnamnen och med formel hämtar de tre sista, dvs de du vill summera över, till rätt plats på bladet.

Det går tyvärr inte (enkelt) att få fram bladnamn via formler. Med lite VBA-kod är det inget problem men helst undviker jag att tipsa om VBA-kod om det absolut inte är ett måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jäääla coolt ;) 

 

Jag försöker vidare och kollar. Tack för förklaringen, det klarnade lite granna. VBA struntar vi i, hehe, bättre att få detta att fungera först.

Automatisk uppdatering av nya bladnamn var en utopisk önskan, men det är inte så svårt att uppdatera formler eller i celler när månadsskifte inträffar, trots allt.

 

Tack igen...Håller tummarna nu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara uppdaterar om läget. Allt gick förvånansvärt bra, med mig inkopplad, och jag ser nu magin flöda ur mitt excel-ark ;)

 

Tack så mycket, Monshi, för tålamod och hjälp. Löste ett stort problem för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul med problem i Excel, framförallt nya som man inte sett förr.

 

Som du säger, inte svårt att uppdatera bladnamnen och kanske det bästa men det går om man vill att göra det enklare. Om bladnamnen följer det givna mönster skulle de gå att generera från dagens datum tillochmed...

Om du är villig att ändra namnen att följa formatet som regeln "MMM-ÅÅ" så är det enkelt:

Tre formler:

=TEXT(DATUM(ÅR(A10);MÅNAD(A10)-2;1);"MMM-åå")

=TEXT(DATUM(ÅR(A10);MÅNAD(A10)-1;1);"MMM-åå")

=TEXT(DATUM(ÅR(A10);MÅNAD(A10);1);"MMM-åå")

där du har ett datum ur sista månaden du vill se i A10.

med formeln ovan blir resultatet

jul-17

aug-17

sep-17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...