Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Office 2010 med Microsoft Office 365 ProPlus 2016 - risker?


Mikael63

Rekommendera Poster

På jobbet är det "på G" att fasa ut Office 2010 till förmån(?) för Microsoft Office 365 ProPlus 2016.

It skriver att
 

If you are working with special applications, Excel macros, E-tools etc, that you want to test in Microsoft Office 365 ProPlus 2016 to ensure compatibility...

 

.. så får man skapa ett ärende.

 

Innebär detta att makro i Excel 2010 (och i Word 2010) inte fungerar i Office 365?

Det är inga komplicerade makron men ack så värdefulla för mig.

(Tack igen Monshi!)

 

Känns lite onödigt att skapa ett ärende hos IT-om det är överdriven orolighet från min sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet är det "på G" att fasa ut Office 2010 till förmån(?) för Microsoft Office 365 ProPlus 2016.

 

It skriver att

 

.. så får man skapa ett ärende.

 

Innebär detta att makro i Excel 2010 (och i Word 2010) inte fungerar i Office 365?

Det är inga komplicerade makron men ack så värdefulla för mig.

(Tack igen Monshi!)

 

Känns lite onödigt att skapa ett ärende hos IT-om det är överdriven orolighet från min sida.

 

Normalt inga problem. MEN om du använder API-anrop i dina makro, så kommer dessa inte att fungera i 64-bitars versionen av Office 2016. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Makron fungerar väl inte alls i 64 bits office?  Eller har jag fel?

Microsoft skriver ju faktiskt i deras MSDN https://msdn.microsoft.com/en-us/subscriptions/aa336858.aspx

(Ursäkta att man måste vara inloggad för att kunna komma in).

Men jag återger: att just 32-bitar MS Office från ver. 2007-2010 är att rekommendera pga. att 64-bitars versionen inte är kompatibel med vissa saker.

Så det stämmer nog rätt bra Monshi.

Har alltid kört 32-bitars versionen oavsett.

 

Hur det är i senare Office versioner har jag inte kunnat utröna, men jag har numera på min maskin i alla fall MS-Office 2016 32-bitar.

På en annan maskin MS-Office 2010 - 32-bitar.

Inte vågat chansa och det fungerar ju naturligtvis ypperligt - oavsett att jag kör på ett 64-bitars operativsystem.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...