Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook Express på Windows 10


Simale

Rekommendera Poster

Jag är så fruktansvärt trött på webappen och de online webläsarlternativ som finns för e-post sedan jag tvingats börja använda Windows 10.

 

Finns det något sätt att flytta över min Outlook Express från min gamla bärbara dator och få det att fungera med Windows 10?

 

Det programmet är överlägset när det gäller att ge oss kontroll över hanteringen av flera konton och att sortera flera mail till olika mappar samt vad som är spam eller viktig e-post.

 

Plus sparandet av e-post begränsas endast av hårddiskens utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro att du får in Outlook Express. 

Varför inte testa den inbyggda mailklienten eller att installera Thunderbird som är ett väldigt bra program och fungerar. Detta program "kanske" kan importera de gamla OE mailen.

Tyvärr tror jag inte att du kan exportera filerna från Outlook Express till något annat vettigt om du inte hittar någon EML konverterare, då mailen i OE har ett gammalt filformat.

http://www.makeuseof.com/tag/outlook-express-windows-10-intro/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Outlook Express fungerar inte med Windows 10, kopplingen togs väl bort i och med att Windows 7 kom, så det har inte Microsoft supportat på flera år.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/14026/windows-outlook-express

 

Länken gäller även Windows 10

 

 

Idag är det Outlook.com eller Outlook som ingår i Office 365 som gäller, om du inte vill pröva Thunderbird som Pelle Penna föreslår, populärt med många möjligheter, fungerar utmärkt när det gäller hantering av flera mail/postkonton. Finns andra mail/post program också, men har ingen erfarenhet av något annat, kör själv med Thunderbird sedan det kom ut i stort sett. Många här på forumet som använder Thunderbird, just för att det är så användbart när det gäller hantering av flera olika konton.

 

https://support.office.com/sv-se/article/Konfigurera-e-post-i-E-post-f%C3%B6r-Windows-10-7ff79e8b-439b-4b47-8ff9-3f9a33166c60

 

Edit: Om du är nyfiken på Thunderbird, så kan du hämta den via denna länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda tjänsten är gräslig enligt mig.

 

Har inte testat Thunderbird. Ska göra det, men jag håller inte andan i tron att det kommer att bräcka Outlook Express.

 

Förstår inte varför nyare program görs sämre än äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat Thunderbird. Ska göra det, men jag håller inte andan i tron att det kommer att bräcka Outlook Express.

 

Att bräcka enkelheten vs. funktionaliteten i OE är svårt men Thunderbird är en god kandidat.

Och som med alla nya "främmande" program behöver man ge det en ärlig chans innan man dissar det.

(jag har dissat många program, inte bara e-postklienter, alldeles för snabbt och sedan "tvingats" inse att det faktiskt inte var så dumt ändå, trots allt..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den inbyggda tjänsten är gräslig enligt mig.

 

Har inte testat Thunderbird. Ska göra det, men jag håller inte andan i tron att det kommer att bräcka Outlook Express.

 

Förstår inte varför nyare program görs sämre än äldre.

 

Genom att förenkla program jämfört med "äldre mer kompetenta" program så minskar underhållskostnaderna. Och är det något Microsoft måste göra så är det att spara.

För förr fick Microsoft betalt när de släppte ett nytt OS tex Windows XP. Människor köpte XP och uppdaterade/installerade på sina datorer.

Windows 10 kunde man ladda ner det gratis om man hade W7 eller W8 på datorn.

Microsoft har varit dominerande på operativsystem till datorer sedan 1990-talet men den här dominansen försvann när Googles Android blev det mest köpta operativsystemet 2012(?) och det var väl i år 2017 som Microsoft Windows åkte ner på 3e plats, också Apples produkter iOS och OSX gick tillsammans om Windows.

Och för att ge sina aktieägare "utdelning" (hålla uppe aktiekursen?) så har Microsoft börjat använda kassan till att köpa upp sina egna aktier på marknaden.

Nu invänder många att Microsoft fortfarande är störst på operativsystem till datorer men när det säljs allt färre datorer (PC) och människor använder sina mobiler och plattor till att göra det man förr gjorde med datorn (surfa, handla, betala som några exempel)

och Microsoft satsning på mobiler misslyckades, ja då är det tufft.

Ser man på vad som hänt andra äldre företag

som förlorat sin marknadsposition till nyare yngre företag tex

https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_Microsystems

https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_Graphics

så är det bara en tidsfråga innan Microsoft också är borta.

Men Microsoft kämpar emot genom att försöka minska kostnaderna och hålla undan fientliga uppköpsbud genom att köpa upp sina egna aktier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var vänliga och skriv inte inlägg som går off-topic utan svara på frågeställarens fråga och svamla inte ut i annat.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...