Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla el


Matte79

Rekommendera Poster

I taket hänger 1 jordad kabel och en sockerbit med blå och brun kabel, finns inget eluttag , och på min lampa finns eluttag och även en sockerbit, hur skall jag göra för att koppla det rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"en kabel och en sockerbit med.."

 

Menar du att det är en jordad kabel med en brun och en blå ledare ansluten till en sockerbit? Alltså att det är en och samma kabel du avser?

 

Enklast: Ta bild på "taket" och på armaturen.

 

Spontant bör du använda sockerbiten i armaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull bör du låta bli detta om du inte vet hur man kopplar.

 

Kan bara hålla med. 

Man får inte koppla om man inte har nödvändig kunskap och behöver man fråga så har man inte det.

Låt bli - ring en elektriker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oroar" mig också när du Matte79 skriver ...

 

I taket hänger 1 jordad kabel och en sockerbit med blå och brun kabel

 

I tak som man ska hänga en taklampa i ska det vara ett lamputtag, jordat eller ojordat, beroende på vad som är framdraget i rummet.

I ditt fall är det tydligen framdraget jordat i taket.

 

post-13429-0-66282200-1504537446_thumb.png

 

Bilden visar som det står, ett jordat lamputtag med en synlig "jordpigg".

 

Sedan ska man ha motsvarande stickpropp på taklamps-sladden.

 

En sockerbit som du beskriver, är tabu, ska inte förekomma, används inte av en seriös elektriker heller.

 

Och som det sägs i tråden, är man det lilla minsta osäker, låt en elektriker göra jobbet så det blir rätt, eller i alla fall, någon som har samma kunskaper, speciellt när man blandar in jordning i det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oroar" mig också när du Matte79 skriver ...

 

I tak som man ska hänga en taklampa i ska det vara ett lamputtag, jordat eller ojordat, beroende på vad som är framdraget i rummet.

I ditt fall är det tydligen framdraget jordat i taket.

 

attachicon.gifsshot-10.png

 

Bilden visar som det står, ett jordat lamputtag med en synlig "jordpigg".

 

Sedan ska man ha motsvarande stickpropp på taklamps-sladden.

 

En sockerbit som du beskriver, är tabu, ska inte förekomma, används inte av en seriös elektriker heller.

 

Och som det sägs i tråden, är man det lilla minsta osäker, låt en elektriker göra jobbet så det blir rätt, eller i alla fall, någon som har samma kunskaper, speciellt när man blandar in jordning i det hela.

Är det ett äldre hus så finns troligen inte lamputtag, och då är det heller inte jordat eftersom det bara nämns om brun och blå ledning. Gul-gröna verkar fattas.

 

Håller dock med om att måste man fråga så ska man ha någon annan att göra jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tack Tack för detta engagemang, det här fenomenet är inget ovanligt i hyreshus i Göteborg iallafall, framförallt i Kortedala där husen är byggda på 50-talet

Skall ta ett snack med Bostadsbolaget

Egentligen är det ju bara att köra ihop sladdarna fas och noll och isolera den jordade kabeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Armaturer typ IKEA brukar ju ha en "sockerbit" fast då med snabbklämmor. Sedan kan man köpa till en kort anslutningskabel - Ikeas "KOPPLA".

 

Om det är frågan om en sådan armatur (typ) så är ju dess "sockerbit" att föredra.

Jag hade då monterat bort den korta anslutningskabeln, monterat bort sockerbiten i taket, anslutit ledarna från taket till anslutningen i armaturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tack Tack för detta engagemang,

det här fenomenet är inget ovanligt i hyreshus i Göteborg iallafall, framförallt i Kortedala där husen är byggda på 50-talet

Skall ta ett snack med Bostadsbolaget

Egentligen är det ju bara att köra ihop sladdarna fas och noll och isolera den jordade kabeln

 

Det tycker jag inte du ska göra, köra ihop sladdarna fas och noll (koppla ihop dom)

Du har rätt i

 

 

det här fenomenet är inget ovanligt i hyreshus i Göteborg (sockerbitar)

för när min son med sambo flyttade in på Höstvädersgatan (husen byggda antagligen i Miljonprogrammet) för ett år sedan så var det precis så det så ut sockerbitar eller lösa sladdar dinglade i taket. Så utrustad med en Phasen VoltStick

http://www.elma-instruments.se/_se/Produkter/Lists;200010/Sm%C3%A5testare/Pols%C3%B6kare-/-Magnettestare/p/7392016012959?shop.product.id=7392016012959

så var första steget

Kontrollera om någon / några av sladdarna i taket var spänningsförande,

var dom det slå om strömbrytaren på väggen och se om spänningen var borta

 

om ingen slad var spänningsförande, slå om strömbrytaren för att se vilka som blev spänningsförande, sedan slå om strömbrytaren och kontrollera att spänningen var borta

och sedan när spänningen var borta installera installera lamputtag.

http://www.jula.se/search/?query=takkontakt%20lampa

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/lampproppar-och-uttag/lamputtag-400191/

 

Har du aldrig gjort det här. Och inte vet hur man gör. Låt någon som kan göra det.

Man ska kanske avisolera utan att skada kabel.

Man ska dra åt. Och efterdra.

Jag har jobbat med att bygga elskåp på den tiden man skruvade fast kablarna.

Men när det gällde lamputtagen i min sons lägenhet så drog jag dem rejält på en gång. Först den ena, sedan den andra och så den första igen och så den andra igen. Kopparen flyter ju långsamt under tryck. Det var ju två sladdar, ingen jord vad jag minns i takuttagen på Höstvädergatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är självklart:

Följ Lasos inlägg #11 ovan!

Samt jannejanness inlägg #15 ang. att låta någon annan sköta det.

 

Vi pratar om elsäkerhet och potentiella risker med att dö alt. om man kopplar fel: att skapa en elbrand via elbåge som på sikt som kan bränna ned huset och få folk att dö om man gör fel. Inget att leka med!

Man kan inte elutbilda någon praktiskt via ett forum.

Punkt.

 

Ps. Som ett kuriosa kan temperaturen mellan två kontakters elektriska spänning i ett vanligt eluttag lätt uppnå > 1000 °C vilket skapar en ljusbåge och är mer än nog för att antända det mesta och skapa en brand.

Tex. dålig kontakt och/eller klen/skadad isolering mellan ledningar kan orsaka detta - utan att nödvändigtvis proppen går....

 

 

Proppen har gått..hehe :)

post-73434-0-12107400-1505022969_thumb.png

 

Inte så lätt att rita i Skärmklippverktyget. Hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...