Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laserskrivare till bra pris


Martassen

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en laserskrivare till bra pris.

Har just nu en bläckstråleskrivare och skriver ut en del och tycker patronerna inte räcker länge. Tror dags för nåt lite kvickare för skriver ut typ 50 sidor ibland och ibland mer.

 

Skriver ut en del övningsuppgifter. En del övningar har bara vanlig text. De flesta har väl bara text men en del har objekt och det är ju rätt trevligt om de finns i färg.

Det funkar väl i svartvitt men det ser alltid bättre ut om vissa av objekten är i färg pedagogiskt sätt.

 

Jag lurar på om jag ska köpa en laserskrivare som även kan skriva ut i färg. Alternativet är att ha laserskrivare till svartvitt och min bläckstråleskrivare till det som ska skrivas ut i färg. Kan inte bestämma mig här.

 

Jag tänkte runt 1000-1500 kr men då verkar man bara få svartvit laser.

Tycker laserskrivare med färg verkar ligga på betydligt mer.

 

Någon som kan tipsa vore det jättesnällt.

 

Edit:

 

Jag hitta denna om det kan vara nåt.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225675-samsung_xpress_sl-c430w-farg-ethernet-wifi&atcl=external:ref

 

Tar tacksamt emot tips.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Så hemskt dyra verkar inte färglaserskrivare vara:

 

http://tinyurl.com/yaks9ub3

 

Vågar dock inte tänka på vad tonern kan kosta. Vår svartvita laser hemma kan vi ha en toner under mer än ett år. Nu skriver vi inte ut mycket, men det är klart mer ekonomiskt än en bläckstråleskrivare. Färgen torkar, munstyckena korkar igen också vidare om du inte skriver ut så mycket. 

 

Vi skriver mest ut text och då räcker en svartvit laserskrivare för oss. Du tycks ha tänkt igenom vad du tänker skriva ut. För din del verkar färglaser vara rätt alternativ. Skrivarmärken är väl en smaksak. Vår Samsungskrivare har hållit under flera år. Om jag inte minns helt fel så i alla fall under sju år utan att krångla. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Epson L355 för ett par år sedan efter att jag hade blivit halvtokig av att ständigt behöva köpa nya färgkassetter. L355 har Inte färgkassetter utan fyra färgflaskor med färg som räcker i en evighet. Påfyllnadsfärgen är också billig i pris. Epson L455 finns också. Dessa Epsonskrivare är dock inte laserskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där lasern hos webbhallen som finns i inlägg1.

Är den ok? Eller ska jag gå upp 500-1000 ytterligare?

 

 

Jag tror det bra att möjligheten finns att skriva ut i färg på lasern även om det inte alltid sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd och Rön gjorde en test i februari i år. Den kostar visserligen 35:- om man inte kan hitta den på ett Bibliotek.

De testade dessa och du ser vilka poäng de fick. Ju högre poäng desto bättre förstås

post-70855-0-16795200-1504346040_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Kanske inte direkt svar på din fråga eftersom du söker tips på billiga laserskrivare utan mer en kommentar till att du vill gå över ifrån bläck till laser. Du kommer att göra din livs största "uppgradering". Dvs du kommer definitivt INTE att bli besviken.

 

Jag körde själv med bläck något drygt år men det var bara strul och fruktansvärt dyrt. Sedan köpte jag min första laser och allt har förflutet jättebra samt att utskrifterna har blivit så mycket mycket billigare. Samt att kvaliteten är på TOPP!

 

Jag får ut nästan 5.000 A4-sidor på en lasertonerkassett som kostar knappa 600 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack till tipsen!

 

Jag lurar faktiskt om jag kanske ska satsa på webbhallens skrivare. Den jag länka till.

Den verkar ligga bra till.

 

Instämmer helt. Skriva ut 100 sidor och sedan tvungen byta patron blir tjatigt.

Annars funkar min HP deskjet 1510 ok men det är mycket bytande.

 

Funkar det skriva ut diplom med ett tjockare diplompapper på laserskrivaren?

Annars kanske jag kan använda min gamla till just det.!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helst läsa en seriös test av dessa.

Vissa billiga laserskrivare lämnar ett spår eller flera och bara för att just laserskrivare just nu är billiga, så betyder inte det att det blir ett bra köp.

 

Fråga dig detta:

1.Hur mycket skriver du ut ark/år

2. Färg eller sv/vitt på vanligt papper ark/år?

3. Kvalitet på utskrifterna?

4. Blir det billigare med en bläckstråle-skrivare räknat krona/ark (förutom att du får möjlighet att skriva ut i färg och med

fotokvalitet på många)?

 

Ja en laserskrivare är billig idag med det mesta du kan önska dig. dock så har nästan utan undantag dom billigaste varianterna för hemmabruk en hel del problem.

Efter ett år börjar dom billigare varianterna krångla framförallt med resultatet.

 

Bara mina 50-öre i frågan.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande mängd utskrift svårt veta.

 

Utskrifterna är i stort sett bara texter. Svart text vit bakgrund som vanligt. Ifrån Word.

Ibland nån skärmdump i texten men den behöver ej vara i färg.

Det är väldigt få papper som behöver färg och inget måste egentligen. Aldrig några foton. Bara nån figur eller liten dump.

Är ju trevligt kunna skriva ut foton om jag vill även om det sällan händer.

 

Jag kommer försöka ha det utan färg tror jag men det är ju bra att möjligheten finns.

 

Jag håller kurser. Exempelvis veckan som var:

 

Onsdag

Kurs , skrev ut till 2 personer. 3-4 övningar. Ungefär totalt runt 16 papper totalt.

 

Torsdag: ny kurs och runt till 10 stycken deltagare . 9 papper * 10= 90 papper.

 

Nästa vecka

Måndag: kurs 10 elever. Ungefär 90 papper.

 

 

Om gör en uppskattning 300 papper med vecka?

Svårt säga för det är väldigt olika. Varje kurs har olika antal deltagare och olika antal kurser.

 

Färgutskifterna tror jag faktiskt inte behövs men dumt ta bort möjligheten kanske!?.

 

Det kan vara nån övning som visar en dump och kanske ser något lättare om gjort rätt om är i färg. Har kört de i svartvitt och kan inte komma ihåg det varit problem med det.

 

Jag tror det är bra möjligheten finns att få det i färg om jag känner att jag vill ha det på de få övningar(papper) som har det.

 

Kurserna har allt ifrån 1 till ungefär 12 deltagare.

Listar kurserna jag brukar hålla och gör en uppskattning.

 

Kurs1

9 papper övningar * så många deltagare det blir.

1-2 papper övningar av de 9 kan vara bra få färg om jag vill.

 

kurs2

11 papper övningar * så många deltagare det blir

1-2 papper av de 11 kan vara bra få i färg om jag vill.

 

Kurs3

7 papper övningar* så många deltagare det blir.

Ingen behövs i färg.

 

Kurs4

11 papper övningar * så många deltagare det blir.

Nån enstaka papper av de 11 bra kunna välja om vill ha färg om jag vill.

 

Kurs5

11 papper övningar *så många det blir deltagare.

3-4 av de 11 bra kunna välja om vill ha i färg.

 

Kurs6

10 papper övningar * så många deltagare det blir.

Ingen behövs i färg typ.

 

Kurs7

11 papper övningar* så många deltagare det blir.

Ingen behövs i färg.

 

Kurs 8

Runt 11 papper övningar * så många deltagare .

Ingen behövs i färg.

 

Sammanfattningsvis:

Det är i stort sett bara texter.

jag kommer nog skriva ut svartvitt då det egentligen inte är något måste få det i färg egentligen. Fast jag vill nog kunna ha möjligheten ifall jag vill. Kanske gör miljön en tjänst snåla med färg.

 

Så frågan är om möjligheten med färg ska finnas hos min nuvarande HP deskjet 1510 och jag kör lasern med svartvitt eller om det ska gå hos Lasern?

 

Jag skriver ut övningarna ifrån Word.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför snåla, lägg till en hundring, så får du en med färg, i dagens läge när färglaser för privatbruk blir vanligare och vanligare och priserna går ner, känns det lite snålt, när det skiljer så lite i pris.

 

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225675-samsung_xpress_sl-c430w-farg-ethernet-wifi&atcl=list:popular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt Laso.

 

Den du länka var ju faktiskt den jag tänkte ifrån början.

 

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225675-samsung_xpress_sl-c430w-farg-ethernet-wifi&atcl=list:popular

 

Jag har PC bärbar Asus med Windows 10.

 

Går det skriva ut även med tjockare papper som exempelvis diplompapper på skrivaren om man vill det nån gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missade att det var den första du nämnde, vanligt "diplompapper" ska den klara, men det finns ju olika tjocklekar även på dessa papper, så man får ju prova sig fram, vet inte hur tjockt papper man kan ha i just denna.

 

Har själv numera en HP multifärglaser, hade en gammal Dell färglaser, men den var stor och tung, gick till återvinning förra året efter 11 trofasta år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso:

Japp när jag länka den för 1200kr så trodde jag det var samma som jag länka i första.

Så den du länkade var den rätta å den jag hade tänkt mig.

 

Ska ta en sväng förbi webbhallen kolla in denna som sagt.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/225675-samsung_xpress_sl-c430w-farg-ethernet-wifi&atcl=list:popular

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått hem skrivaren idag.

​Blev förvånad så kort sladd ifrån skrivare och dator. Är det trådlöst?

Ifs så har jag en sladd extra ifrån min gamla hp skrivare som är något längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fått hem skrivaren idag.

 

​Blev förvånad så kort sladd ifrån skrivare och dator. Är det trådlöst?

Ifs så har jag en sladd extra ifrån min gamla hp skrivare som är något längre.

Kul att du fått hem den. Glöm inte att kolla på tillverkarens sida om det finns uppdaterade drivrutiner och programvara.

 

Ang. sladden så kan du köpa en längre på Kjell & Company https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar

tex. denna som finns i 8 olika längder om det skulle vara en sådan typ https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/usb-b-kabel-gra-0-5-m-p68150

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Att skriva ut svartvitt eller i färg styra väl alltid ifrån där man skriver ut ifrån och inte i själva skrivaren? Varit så på min

Bläckstråleskrivare iallafall och ibland onödigt få det i färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog efterbliven. Tänkte jag skulle installera skrivaren. Drog ut luckan längst ner.

Den går ju inte få in hela vägen . Varför?. Se bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej så skall du inte göra.

 

Det är mycket viktigt att du läser installations-instruktionen, för det kan vara en del sk. transportskyddslås i form av plastdetaljer och/eller särskild tejp som absolut måste avlägsnas innan installation och överhuvudtaget innan du sätter på strömmen.

Jag vet inte hur det fungerar på just din skrivare, men läs noga igenom manualen ang. installation innan du påbörjar något som helst.

 

Sedan som en ren grundregel: aldrig använda våld för att försöka lösa ett problem, förutom med vresiga bjökklampar ovanpå huggkubben på vedbacken.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat den och den funkar till och med trådlöst .

Har skrivit ut. Men luckan ska den inte in hela vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för fel enligt din bild?

Men kul att du fick ihop den och igång den, jo den är trådlös, trodde du hade koll på det hela tiden? Trådlöst är skoj :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick för mig att luckan där papprena sitter gick hela vägen in!? Eller har jag drömt det?

Att inget sticker ut. Se min bild och beskrivning.

 

Fast det kanske ska vara så?

Har inget minne av att den luckan stack ut innan jag satte i papper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...