Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W 10 Print Screen


hup151_t

Rekommendera Poster

När jag vill ta en skärmbild och trycker på tangenten Print Screen så blir resultatet i png-format. Kan jag inte ställa in så jag automatiskt får en i jpg? Bilden hamnar också i one-drive - går det inte att styra så den hamnar på en disk/ i en mapp jag själv kan välja? Nu skriver jag från ny dator men använder samma inloggningsdata så jag hoppas det inte blir nåt krångel med vem som skriver. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagring till OneDrive är inte standard utan det ska bara bli så om du själv har ställt in det.

Hur man återställer standardplatsen: https://support.office.com/sv-se/article/Spara-sk%c3%a4rmbilder-automatiskt-i-OneDrive-d04df71c-1cb0-4ad6-9f9c-b08494d79d6a?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

 

Om man använder Skärmklippverktyget i stället för PrintScreen-tangenten så får man fler valmöjligheter.

En genomgång av olika sätt: https://www.laptopmag.com/articles/capture-screenshots-windows-10

 

Varför gillar du inte png-formatet förresten? Det är ett modernare format som brukar ge bättre kvalitet och mindre filer än jpg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla år använt Gadwin Print screen som har lått åtkomliga olika inställningar av format etc. Men nu på denna nya dator var det inte Gadwin som  svarade på PS utan windows tog print screenen och lade den i OneDrive/bilder/shorts.i png-format. Jag har inte ändrat inställning efter det jag fick datorn. Är van med jpg och när jag gjort nåt i t ex Photoshop 7.0 sparar jag normalt i jpg och kompression 4-5. Likaså räcker grafikkort för mig med max 2 gb. Anser att jag inte ser nåra skillnader i kvalitet på skrivbordet ån om jag skulle ha bmp, png etc och lägre kompression. Ger också större lagringskapacitet. Ska jag göra kort så blir det förstås en annan sak. Jag har gjort en del kopior i png resp jpg och png blir ungefär dubbelt så stora. Ska bli intressant att se om jag kan återställ enligt din länk ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PNG är ett icke förstörande format till skillnad mot jpeg (jpg).

Alltså bilden är i sitt ursprung, men med viss liten komprimering och lämplig innan bildbearbetning att användas i tex. Photoshop, Gimp eller andra bildredigeringsverktyg, alt. att användas istället för GIF.

PNG: https://sv.wikipedia.org/wiki/PNG

Ej att förväxlas med BMP, Targa, Tiff eller andra bildformat som också är utan förstörande komprimering men däremot ypperliga att spara bilder i dessa format, fast det tar mer plats än Jpeg naturligtvis .

PNG är inte optimalt att spara foton i, men det har sina klara fördelar inom övriga områden tex. bildskärmsklipp etc.

 

Sparar man en bild i jpeg-formatet så försvinner viss information från originalet och varje gång man sparar om samma bild så blir det sämre kvalitet därefter.

Därför i tex. Photoshop så används under redigeringsarbetet ett format som kallas för PSD (eller RAW om kameran stöder det, fast detta är något helt annat) som inte är förstörande och till sist när man är klar med sin redigering kan man sedan spara resultatet som en jpeg,

Jpeg kan sparas om i mer eller mindre förstörande komprimeringsgrad (läs kvalitet) och givetvis blir filstorleken därefter.

Men det är aldrig en bra idé att hela tiden spara om samma bildfil som jpeg - även om originalet är från just jpeg.

 

Förklaringar: SamLogic Software:Vilket bildformat är bäst för e-post: JPEG, GIF eller PNG?

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla år använt Gadwin Print screen som har lått åtkomliga olika inställningar av format etc. Men nu på denna nya dator var det inte Gadwin som  svarade på PS utan windows tog print screenen och lade den i OneDrive/bilder/shorts.i png-format.

Har du installerat Gadwin PrintScreen då?

https://gadwin.com/printscreen/

 

Men om du är van vid inställningar så tycker jag att du kan pröva Skärmklippverktyget som ingår i Windows. Du får först starta programmet och sen inifrån det gör du ditt skärmklipp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes Gadwin är installerad. Kommer givetvis att följa ditt råd om skärmklippsverktyget som jag faktiskt aldrig använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inställningarna för Gadwin PrintScreen kan du välja vilken tangent/tangentkombination som ska användas för programmet så om PrintScreen-tangenten inte funkar för att starta programmet kan du välja en annan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
På 2017-09-03 på 14:38, Flyfisherman säger:

PNG är ett icke förstörande format till skillnad mot jpeg (jpg).

Alltså bilden är i sitt ursprung, men med viss liten komprimering och lämplig innan bildbearbetning att användas i tex. Photoshop, Gimp eller andra bildredigeringsverktyg, alt. att användas istället för GIF.

PNG: https://sv.wikipedia.org/wiki/PNG

Ej att förväxlas med BMP, Targa, Tiff eller andra bildformat som också är utan förstörande komprimering men däremot ypperliga att spara bilder i dessa format, fast det tar mer plats än Jpeg naturligtvis .

PNG är inte optimalt att spara foton i, men det har sina klara fördelar inom övriga områden tex. bildskärmsklipp etc.

 

Sparar man en bild i jpeg-formatet så försvinner viss information från originalet och varje gång man sparar om samma bild så blir det sämre kvalitet därefter.

Därför i tex. Photoshop så används under redigeringsarbetet ett format som kallas för PSD (eller RAW om kameran stöder det, fast detta är något helt annat) som inte är förstörande och till sist när man är klar med sin redigering kan man sedan spara resultatet som en jpeg,

Jpeg kan sparas om i mer eller mindre förstörande komprimeringsgrad (läs kvalitet) och givetvis blir filstorleken därefter.

Men det är aldrig en bra idé att hela tiden spara om samma bildfil som jpeg - även om originalet är från just jpeg.

 

Förklaringar: SamLogic Software:Vilket bildformat är bäst för e-post: JPEG, GIF eller PNG?

Mvh :)

 

Egentligen sökte jag på "onedrive" och hamnade här och läste ovanstående och blev lite oroad över "Sparar man en bild i jpeg-formatet så försvinner viss information från originalet och varje gång man sparar om samma bild så blir det sämre kvalitet därefter."

Jag testade med en bild som jag sparade om och öppnade den sparade för att spara om den igen och upprepade det 20 gånger.

När jag öppnade den sist sparade och jämförde med originalet sida vid sida så kunde jag inte se någon skillnad ens vid uppförstoring och filstorleken är densamma. 

Jag tror inte att  Flyfisherman far med osanning men om man kan spara om en bild 20 gånger så vet jag inte varför det skulle vara en dålig idé.

Vad gäller min fråga om onedrive så får jag leta vidare eller välja som en ny fråga i forumet.

Hans 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag var kanske lite otydlig.

Det spelar egentligen ingen roll hur många gånger du öppnar och sparar om en .jpeg - så länge man inte gjort något.

Men om man arbetar med filen i ett bildredigeringsprogram och sparar om denna så kommer det att bli förlust.

Öppna filen och arbeta med denna, spara i något icke förstörande format, sedan när du är nöjd med resultatet kan du spara som .jpeg fast bilden kommer då att ha förlorat en del av sitt ursprungliga innehåll.

 

Försök att så långt som möjligt använda 'Spara som'.

 

JPEG Myths and Facts

If I Compress A JPEG At 70 Percent Then Later Reopen It And Compress It At 90 Percent, The Final Image Will Be Restored To A Quality Setting Of 90 Percent: False

The initial save at 70 percent introduces a permanent loss in quality that can't be restored. Saving again at 90 percent only introduces additional degradation to an image that has already had a considerable loss in quality. If you must decompress and recompress a JPEG image, using the same quality setting each time seems to introduce little or no degradation to the unedited areas of the image.

The same setting rule just explained doesn't apply when cropping a JPEG, however. Compression is applied in small blocks, typically 8 or 16-pixel increments. When you crop a JPEG, the entire image is shifted so that the blocks are not aligned in the same places.

Some software offers a lossless cropping feature for JPEGs, such as the freeware

A Quality Setting Of 100 Does Not Degrade An Image At All: False 

Saving an image to JPEG format always introduces some loss in quality, although the loss at a quality setting of 100 is barely detectable by the average naked eye. In addition, using a quality setting of 100 compared to a quality setting of 90 to 95 or so will result in a considerably higher file size relative to the degree of image loss. If your software doesn't provide a preview, try saving several copies of an image at 90, 95, and 100 quality and compare file size with image quality. Chances are there will be no distinguishable difference between the 90 and 100 image, but the difference in size could be significant. Keep in mind that subtle color shifting is one effect of JPEG compression – even at high-quality settings – so JPEG should be avoided in situations where precise color matching is important.

 

Choosing The Same Numeric Quality Setting For Jpegs Saved In One Program Will Give The Same Results As The Same Numeric Quality Setting In Another Program: False

Quality settings are not standard across graphics software programs. A quality setting of 75 in one program may result in a much poorer image than the same original image saved with a quality setting of 75 in another program. It's also important to know what your software is asking for when you set the quality. Some programs have a numeric scale with quality at the top of the scale so that a rating of 100 is the highest quality with little compression. Other programs base the scale on compression where a setting of 100 is the lowest quality and the highest compression.

Some software and digital cameras use terminology like low, medium and high for the quality settings. See screenshots of JPEG save options in various image editing software programs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...