Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra utforskarens bakgrundsfärg i W10


pajjen

Rekommendera Poster

Någon som vet om/hur man kan ändra utforskarens vita bakgrundsfärg i Windows 10 (och 8.1)?

I XP och tidigare W-versioner var det lätt som en plätt att göra det, men jag hittar ingen möjlighet i W10 eller 8.1.

Jag håller på med fotoredigering i program som medvetet har mörka ytor i användargränssnittet, eftersom vitt är bländande och försämrar ens förmåga att urskilja detaljer i fotografiernas skuggpartier. I vissa skeden i fotoredigerandet behöver jag "hoppa" fram och tillbaka mellan redigeringsprogrammet och utforskaren ... :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Cecilia!

 

Att man kan välja egna färger i högkontrast-teman har jag missat. I W8 går det att få till en ganska bra färgskala för utforskaren, men då får förstås en hel del annat också nya färgskalan - helt eller delvis! Inte så lyckat.

 

I W10 kan man också anpassa högkontrast-teman, men ack så begränsat vad gäller färgval och annat. Känns pinsamt simpelt och ofunktionellt, så det är bara att glömma.

 

Tredjepartslösningar är nog det som krävs för att lyckas - trots att det enda jag vill är att ändra bakgrundsfärgen i utforskaren. Dock tycks det ibland krävas att man stänger av virusskyddet för att det ska funka, vilket känns måttligt tilltalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tredjepartslösningar är nog det som krävs för att lyckas - trots att det enda jag vill är att ändra bakgrundsfärgen i utforskaren.

 

 

Ja, i Total Commander kan man ändra bakgrundsfärgen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft:

Please be informed that, you cannot change the background color of the file explorer. But, you have the option to change the color of title bar, action center,start.

To do so, navigate to  settings -> Personalization -> Colors.

Nix - det går inte att göra.

 

Dock finns ett 3:e parts program att använda på egen risk:

Ett tips jag snappat upp från Tom's Hardware Forum: QTTabBar http://qttabbar.wikidot.com/qttabbar

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...