Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skatteverket vill se hemsida innan beslut om f-skatt tas


cybertears

Rekommendera Poster

Hej!

 

En i min närhet ska starta upp ett företag och situationen som är att man väntar på att f-skattsedeln blir godkänd utav skatteverket.

Men i väntan på att få det godkänt så vill Skatteverkets handläggare se en hemsida. Jag ur mitt perspektiv ser det som att man inte ska släppa en hemsida för allmänheten under ett domännamn som företaget ska använda sig av senare sen så vad jag förstår de som så får man inte släppa ut en hemsida och utge sig för att vara företag och erbjuda företagstjänster. Halvfärdig hemsida känns ju inte aktuellt att släppa då man återigen ska få trafik till sidan. 

 

Vissa här är ju duktiga inom juridik, hur ser ni på denna situationen? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket bryr sig inte om hemsidor. De bryr sig bara om att man ska betala rätt skatt.

 

Som företagare ska man göra en preliminär skattedeklaration (obs ordet preliminär!).

 

Ansöker man om F-skatt så får man det också så länge man uppfyller de grundläggande kraven, som bla är att verksamheten ska vara vinstdrivande, att man är 18 år och är bosatt i sverige sedan minst (x) år.

 

Din vän skojar med dig.

 

TIllägg: Man bör/ska söka om MOMS-registrering samtidigt (om verksamheten är MOMS-pliktig) annars blir de misstänktsamma.

 

Som företagare vill man INTE skapa misstänksamhet hos Skatteverket.

 

Man ska hantera Skatteverket som sin bästa vän :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk efter själv, vad skulle hända om man upplyser Skatteverket, att man inte avser att skaffa en webbsida för sitt nya företag, då skulle man alltså inte kunna starta sitt nya företag?

 

Nej, säger som Mr Andersson, varför skulle Skatteverket bry sig om en sådan detalj, dom har aldrig tidigare brytt sig om sådant, befängt att ens tro på en sådant påstående.

 

Någon tycker det är kul att skoja lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nämnts finns knappast "ha en hemsida" med som explicit krav för att bli godkänd för F-skatt.

Villkoret för att bli godkänd för F-skatt är att du 

  • bedriver näringsverksamhet
  • avser att bedriva näringsverksamhet 
  • har lämnat dina deklarationer och betalat dina skatter och avgifter.3

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt/foretagfskattfaq/vemkanbligodkandforfskattochvadinnebardet.5.18e1b10334ebe8bc8000118949.html

 

Visst kan det vara så, beroende på vilken näringsverksamhet man avser att bedriva, att en handläggare kan tycka att det hjälper till i bedömningen av hur väl man uppfyller villkoret. Dock bör det inte vara några som helst problem att förklara läget för handläggaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...