Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att funktionen MINSTA kräver matris


soundBerg

Rekommendera Poster

Hej vänner,

 

jag har 15 celler som inte kan stå efter varandra i nätt lista, utan är utsprida i arket. Jag behöver finna det minsta värdet, som samtidigt inte är noll, alternativt det "näst minsta värdet" (för att ignorera nollor) med funktionen MINSTA(matris;[n]) där n är det n:te minsta från botten, alternativt MÅNGD(15,6 bla bla bla)

 

Problemet är: MINSTA tar bara sammanhängande listor i sitt argument t.ex. MINSTA(A1:A5,2) vilket skulle ge det näst minsta värdet. Det går alltså inte skriva MINSTA(A1;B7:C888;2) med osammanhängande celler.

 

Vad göra?

 

Datamängden i övrigt är uppåt 100.000 celler, så jag kan inte göra några för nästlade IF-satser, för arket är beräkningstung som det är.

 

Tacksam för svar!

Hej / Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vad göra? Samla ihop data i en matris, dvs mer lämplig tabell?

Ha flera Minsta, en för varje beräkningsbar matris och sedan en till minsta över dessa? Behövs då iofs två minsta mer matris för att ge rätt värde.

 

Och det sista alternativet som visas i bilden är nog inte applicerbart för dig:

post-8996-0-88591600-1504201654_thumb.png

och sista, absolut sista: Skapa en egen funktion i VBA som gör detta åt dig. Inte lämpligt av flera skäl då det enklaste är att på ett beräkningstungt ark kan det göra rejäl skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vad göra? Samla ihop data i en matris, dvs mer lämplig tabell?

Ha flera Minsta, en för varje beräkningsbar matris och sedan en till minsta över dessa? Behövs då iofs två minsta mer matris för att ge rätt värde.

 

Och det sista alternativet som visas i bilden är nog inte applicerbart för dig:

attachicon.gifMinsta.PNG

och sista, absolut sista: Skapa en egen funktion i VBA som gör detta åt dig. Inte lämpligt av flera skäl då det enklaste är att på ett beräkningstungt ark kan det göra rejäl skada.

Tack för input, fick krypa till korset och samla data i en lista med IF-sats om nollvärde. Blev minst beräkningstung på så stor datamängd.

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...