Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte - får felmedelande


Slopy

Rekommendera Poster

När man försöker starta datorn (stationär) så stannar den under uppstarten. Följande står på skärmen där den stannar.

 

American Megatrends

 

AHCI Port0 Device Error

Press F1 to Resume

 

Det händer inget om man trycker på F1 eller någon annan funktionstangent. 

 

Vad beror detta på och hur åtgärdar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskfel eller fel i startfilen. 

Har du någon windowsskiva eller startreparationsskiva

Jag tror jag gjorde en startreparationsskiva när pc var ny 2010. Har inte hittat den än. Raderas mina filer om jag kör den? Det var Windows 7 från början så gjorde jag gratisuppdateringen till ver 10.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man försöker starta datorn (stationär) så stannar den under uppstarten. Följande står på skärmen där den stannar.

 

American Megatrends

 

AHCI Port0 Device Error

Press F1 to Resum

 

Felet tyder på att den inte hittar Boot sektorn och därmed inre någon disk att boota från.

Du har mest troligt fel på hårddisken ?

Alt. korrupta data på denna?

 

AHCI Port0 Device Error

Kontrollera i din BIOS-Stup > Avancerad mode att dina diskar är satta i AHCI-mode.

Men det låter sannerligen som din hårddisk börjar på att fallera. Ta backup snarast!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet tyder på att den inte hittar Boot sektorn och därmed inre någon disk att boota från.

Du har mest troligt fel på hårddisken ?

Alt. korrupta data på denna?

 

Kontrollera i din BIOS-Stup > Avancerad mode att dina diskar är satta i AHCI-mode.

Men det låter sannerligen som din hårddisk börjar på att fallera. Ta backup snarast!

Hur tar man backup på en dator som inte startar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan flytta över hårddisken/SSD till en annan dator som extradisk, antingen internt i en stationär dator eller via en adapter till en dator med USB-anslutning. Alternativt starta datorn från ett USB-minne eller CD-skiva med någon Linux-distribution och utföra kopieringen därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan flytta över hårddisken/SSD till en annan dator som extradisk, antingen internt i en stationär dator eller via en adapter till en dator med USB-anslutning. Alternativt starta datorn från ett USB-minne eller CD-skiva med någon Linux-distribution och utföra kopieringen därifrån.

Så om jag flyttar hårddisken till en annan dator så får jag åtkomst till hårddisken även om min dator inte startar upp med hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...