Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum/tid på bilden


Silverbacken

Rekommendera Poster

På min kamera Lumix DMC TZ100 vill jag få in tid o datum på bilden. Men hur ? Ställa in tid o datum på kameran ok. Är det visningsprogrammet som bestämmer visa datum eller ej ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tillgång till manualen, men det ska ju stå där, om du inte har den funktionen aktiverad redan?

 

Det är klockinställningen som styr möjligheten att kunna tids/datumstämpla bilderna, vid utskrift eller "framkallning". Ställer du inte in klockan rätt så fungerar det inte okej. Du måste även få in tidzonen rätt, allt enligt manualen på sid 42 "Klockinställning"

 

Edit. Får du det inte att fungera, så får du kolla manualen igen, gör om inställning för klocka och tid, så borde det fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på vad/hur men läs på sidan 291 i PDF:en om det fungerar, kan inte testa själv?

 

 

https://media.dustin.eu/media/183819/lumix-dmc-tz100.pdf

Jodå, klockan är rätt inställd enligt manual. Men nu har jag fått ett tips att det kan vara visningsprogrammet som spökar. Detta tar tid/datum från bildfilen.

Bland mina bildfiler som jag visar med VLC ser jag datum, medan en annan fil inget datum. Kan inte hitta någon skillnad på inställningarna. Så min undran kvarstår ; hur visa Tid/datum på bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm..

 

 

.. använd VLC för att visa bilderna då?

Ja, jag använder VLC. En del bildfiler kommer med datum andra inte. Har kört bägge filerna parallellt. Bild vid bild o jämfört data. Kan inte se någon skillnad. Känner mig lite larvig. Något måste jag göra fel.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Förutsatt att du har rätt tidzon, datum och klockslag inställd i kameran så sparas allt i "datakoden" som hör till bilden typ kameramärke, kameramodell, bländare, exponeringstid, zoom, ISO mm mm mm. Eller vill du ha datum och klockslaget på den färdigframkallade pappersbilden som enl mig ser otroligt fult ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du har rätt tidzon, datum och klockslag inställd i kameran så sparas allt i "datakoden" som hör till bilden typ kameramärke, kameramodell, bländare, exponeringstid, zoom, ISO mm mm mm. Eller vill du ha datum och klockslaget på den färdigframkallade pappersbilden som enl mig ser otroligt fult ut?

Tack.Jag vet och kan se alla data. Så även rätt tid o datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Trodde jag. Jo, jag kunde ändra o få fram datum ( tillsammans med filnummer ) när jag tittar på bilderna som ikoner. Öppnar o tittar med VLC, då syns bara bilden.

Kör jag en enskild bild får jag en svart sida med datum o filnr som försvinner efter 2 sek. Därefter helt svart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Trodde jag. Jo, jag kunde ändra o få fram datum ( tillsammans med filnummer ) när jag tittar på bilderna som ikoner. Öppnar o tittar med VLC, då syns bara bilden.

Kör jag en enskild bild får jag en svart sida med datum o filnr som försvinner efter 2 sek. Därefter helt svart.

Yes,yes det fungerar med programmet från PC-För Alla. Men det behövs "köpversionen" . En 100-lapp. Läge avancerat. Stort tack för hjälpen !!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...