Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Schemalista


silverolle

Rekommendera Poster

Jag har ett enkelt schema fördelat på dagpass och nattpass där jag vill kunna få en lista på när de olika personerna skall jobba.

 

Jag vill kunna skriva i ett av namnen i schemat och få en lista vilka datum den personen jobbar uppdelat i kolumner för dagpass och nattpass.

 

Jag har gjort ett litet exempel i bifogade filen.

 

Jag har provat med LETARAD, men jag får inte till det hela....

 

Finns det något bättre (och enklare) sätt?

testschema.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag föreslår en liten pivottabell med daumkolumnen som radetikett och (dagpass/nattpass) som rapportfilter

Annars tvingas du nog göra en krånglig lösning med passa/index eller något i den här stilen:

 

I cell F6

=OM((RAD()-5)>ANTAL.OM($B$2:$B$32;$G$2);"";DATUMVÄRDE("17-07-01")-2+PRODUKTSUMMA(MINSTA(($B$2:$B$32=$G$2)*RAD($B$2:$B$32);ANTAL.OM($B$2:$B$32;"<>"&$G$2)+(RAD()-5))))

Kopiera ner till rad 36 (eller vad det blir - så många rader som behövs).

 

I cell g6

=OM((RAD()-5)>ANTAL.OM($D$2:$D$32;$G$2);"";DATUMVÄRDE("17-07-01")-2+PRODUKTSUMMA(MINSTA(($D$2:$D$32=$G$2)*RAD($D$2:$D$32);ANTAL.OM($D$2:$D$32;"<>"&$G$2)+(RAD()-5))))

Kopiera ner så många rader som behövs.

 
Men, två stycken Pivottabeller  är mycket enklare även om du måste uppdatera den manuellt när data har ändrats (högerklicka om begär uppdatera)

 

Tack för bra lösning!

 

Jag har modifierat schemat och försökt få till din lösning, men det funkar ingenting...

Det beror såklart på mig.

 

Nu har jag gjort en ny fil med en "schemarapport" som blir lite lättare att skriva ut i ett eget blad (Lista)

 

Är det möjligt att få ut en lista som den ser ut  mha uppgifterna i bladet Kalender?

 

Det var detta jag ville få till från början, och jag tänkte att det räckte med lite hjälp på traven, men det blev för avancerat för mig.... :(

schema exempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, excel mår bäst om man behandlar data som i en databas, med tabeller, och rapporter som rapporter.

Det är vad formlerna är skapta för att hantera.

 

MEN det går alltid att med formler forma om det man har till ett format Excel kan hantera. Jag har inte gått hela vägen fram i denna bok jag bifogar men lagt grunden.

Ibland måste man lägga ett rejält grundarbete för att få till det man vill. Om detta är den bästa vägen vet jag inte men med små steg mot målet går det.

Från detta är det ganska enkelt att utvidga det till att till slut nå det format du önskar.

schema exempel-1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...