Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Reparera window 10 som inte startar?


Martin79

Rekommendera Poster

Mitt i uppstarten av Window 10 efter en uppdatering stämdes datorn av. När jag start den igen Säger den att den att den inte hittar något operativsystem. Jag ha har startat med en Live Linux CD och ser att filerna finns kvar. Hur får jag igång datorn igen utan att radera? Förr under ex Win 95 kunde man bara installera över windows över det gamla. När jag försöker göra det från DVD nu säger den att jag måste starta Windows och köra skivan från Window. Jag kan ju inte starta Windows, därför jag vill installera om och behålla filerna.

Även testat massa i kommandotolken för att fixa MBR som repararera startfel från Windowsskivan. Hjälp mig!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Bios på hård diskarnas botordning det fick jag göra efter en uppdatering. Och sätt den som ska starta först i listan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mitt i uppstarten av Window 10 efter en uppdatering stämdes datorn av. När jag start den igen Säger den att den att den inte hittar något operativsystem. Jag ha har startat med en Live Linux CD och ser att filerna finns kvar. Hur får jag igång datorn igen utan att radera? Förr under ex Win 95 kunde man bara installera över windows över det gamla. När jag försöker göra det från DVD nu säger den att jag måste starta Windows och köra skivan från Window. Jag kan ju inte starta Windows, därför jag vill installera om och behålla filerna.

Även testat massa i kommandotolken för att fixa MBR som repararera startfel från Windowsskivan. Hjälp mig!!!!

 

 

Hjälpte förslaget från A7043VMS190?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn upphör att fungera efter uppdatering betyder ofta enligt egen erfarenhet hårddiskskador. Jag hade med Linux CD backat upp allt du har på datorn på annan hårddisk eller USB minnen/DVDer.

Medan du fortfarande kommer åt filerna  med Linux.

 

Köp ny hårddisk # och installerat om Windows.

Och alla andra program !

 

# Eller det kanske är dags för en ny dator istället för den gamla ?

Är din dator mer än 5 år gammal så är det dags för mig.

Är det en bärbar dator med roterande hårddisk så är hårddiskskada normalt om det är en bärbar dator och du använt datorn på tåg eller i bil !

Fick hårddiskskada själv redan efter 1 år på en bärbar dator efter en resa.

Och när jag på fredag satt i telefon en gång med IT-supporten och föreslog vi skulle ta det på måndag blev svaret:

 

 

Måndag är våran värst dag. Då kommer alla som varit på resa förra veckan tillbaka till jobbet och datorn fungerar inte längre. Så vi löser ditt problem klart idag, fredag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan få igång datorn att starta så rekommenderar jag å andra sidan att göra så här:

Du skapar ett Windows10 media med verktyget i länken på antingen DVD eller USB sticka, det spelar ingen roll.

https://www.microsof...nload/windows10

 

Alt 1. Sedan startar du upp ditt Windows, därefter stoppar in DVD eller USB stickan och öppnar och kör från Utforskaren Setup.exe (eller om den Autostartas).  Du skall alltså inte "Boota" upp datorn från detta.

 

Då gör du helt enkelt en Uppgradering - viktigt - och väljer att behålla alla egna filer, program och appar.

Det betyder att det blir i allt allt väsentligt en ominstallation via uppgraderingsalternativet, med den skillnaden att alla dina program och filer blir kvar och att Windows systemfiler blir totalt utbytta.

 

Sedan skall du efter alla omstarter köra Windows update: Start > Inställningar > Säkerhet och uppdatering > Windows update

Repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

 

Man kan alltså reparera sitt Windows via denna metod 'Uppgraderingsaltenativet' och det gäller även Windows 7/8

 

Alt. 2. Boota upp datorn och välj att du skall söka etter rätt boot-enhet. I allt övrigt, följ ovanstående.

Återkom med resultaten.

Och givetvis ta backup på viktiga filer innan.

 

Mvh

 

Ps. För att starta datorn i Felsäkerläge i Windows 10 se denna guide punkt 1-8 //eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-fels%C3%A4kertl%C3%A4ge-p%C3%A5-windows/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...