Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande vid start av Windows 10


bgjo

Rekommendera Poster

Hej, 

Får ibland nedanstående felmeddelande vid start av datorn. När jag trycker Ok kommer jag vidare till Inloggningssidan. Någon som kan ge mig ett tips om vad detta betyder och hur jag åtgärdar det? /bgjo

post-72308-0-92502900-1503842806_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

Uppskattar att felet har funnits ca en månad, och dyker upp ett par gånger i veckan vid start av datorn.

Har kört systemfilsgranskaren, men inte i "Felsäkert läge". Skall testa detta så fort jag får tid. Resultatet av körningen kan ta några dagar då det inte erhålls vid varje start. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erhöll inga fel vid körning av Systemfilsgranskaren i Felsäkert läge.

"Windows Resource Protection did not find any integrity violations"

Däremot dök det upp en stor blå ruta direkt efter att jag loggat in i felsäkert läge med följande text;

"Det går inte att öppna appen 

Tips kan inte öppnas med det inbyggda administratörskontot. Logga in med ett annat konto och försök igen".  /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, efter en månad är det ju inte så bra att göra en systemåterställning. Kommer du ihåg om du (av)installerade eller uppdaterade något strax innan problemet började?

Ändrat något som har med antivirusprogram eller liknande?

Gjort någon genomsökning av datorn med antivirusprogram och i så fall vilket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Nortons Antivirusprogram och kör emellanåt Malwarebytes Anti-Malware, men har inte erhållit några varningar från dessa som jag minns. Anti-Malware har aldrig identifierat något hot sedan jag installerade det. Startar detta "manuellt" och kör det ett par gånger i veckan. Norton kör ju hela tiden i bakgrunden och har inte rapporterat något speciellt. Vid en "manuell" sökning med Norton, brukar den hitta någon eller några enstaka spårnings-cookies som åtgärdas automatiskt av programmet. Datorn i övrigt fungerar till synes som den skall.

Däremot finns ett ganska stort antal fel (15-20st) i "Loggen" för "Administrativa händelse" efter ett par timmars användning av datorn. Har försökt att identifiera dessa ett otal gånger, men gett upp efter en stund då jag inte sett någon inverkan av dem. Kanske närmar sig en ominstallation i samband med Microsofts uppdatering i slutet av september.Tror vi avvaktar tills vidare för att se om det "självläker". Stort tack för dina insatser. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak :)

 

Vid en sökning så hittade jag några fall där det verkade bero på antivirusprogrammet och när de då avinstallerade det så upphörde meddelandet att komma (normalt gick det bra att installera det på nytt sen).

 

Låter ju inte riktigt normalt med så mycket fel i Loggboken, men jag kan förstå om du vill skjuta upp ominstallationen ett tag. Windows-uppdateringen kommer först den 17 oktober: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2017/09/01/create-and-play-this-holiday-with-the-windows-10-fall-creators-update-coming-oct-17/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...