Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera win 10


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Jag hjälper en gammal bekant med en laptop. Det är en gammal Packard Bell Easynote tj61. Operativet på den datorn är Vista (jämmer och pina).

 

Tänkte att jag skulle försöka uppgradera till win10 via länken på https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrade . Laddade ned winupgr.exe men när jag försöker starta denna så får jag upp en felruta där det står att det inte är ett giltigt win32 program. Vad kan jag göra åt detta.

 

Jag inser att datorn kanske inte klara win10, men det borde gå att testa en installation iaf. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att uppgradera från Vista till Windows 10 utan du måste göra en ren installation genom att starta datorn från en DVD eller ett USB-minne med Windows 10.

 

Som det står på sidan du länkar till:

 

Windows 10 Upgrade Offer is valid for qualified Windows 7 and Windows 8.1 devices, including devices you already own.

 

 

Rekommenderar en lätt Linux-distribution till en gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en väldigt trött och gammal dator, så är detta en av dom absolut lättaste och minst resurskrävande Linux distributionerna och får nog nästan anses optimalt för en trött maskin: Xubuntu i386 (32bitars) https://xubuntu.org/

Tex. direktlänk: Xubuntu 17.04, Zesty Zapus 32-bit:  xubuntu-17.04-desktop-i386.iso

Innehåller naturligtvis allt som en normal dödlig kan tänkas behöva, men mycket lull-lull är bortskalat.

 

Obs! ta inte LTS versionen 16.04 (Long term support).

Mvh

 

[Edit] Xubuntu 17.04 Zesty Zapus screenshots

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden. Vill inte köra Linux då det handlar om en äldre dam som inte är så van vid datorer annat än windows. Håller just på och testar att installera Win7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att gå från Vista till Windows 10 är nog betydligt större skillnad än att gå från Vista till en lämplig Linux-distribution som är gjord för att vara lik äldre Windows. Men Windows 7 kan ju bli bra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi ska fortsätta med att inte svara på frågan och promota linux istället så skulle jag rekommendera lubuntu.

Där har vi en startmeny som är bekant och sen är det bara att slänga ut de applikationer som används på skrivbordet så borde det var ok go.

..och lubuntu är väldigt snäll mot äldre datorer... om rätt drivrutiner finns och det startar alls ;p

Hoppas win7 funkar för er  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack i306 mfl. Lubuntu har jag aldrig hört talas om. Ubuntu har jag installerat på någon gammal maskin som jag aldrig använder. Men visst Linux är ett bra alternativ, förutom att hon är van vid Win 10.

Hon har en annan dator där hon kör win10 men den har fått ett glas rödvin i sig och vissa delar mådde inte så bra av det. I synnerhet tangentbordet som skriver en massa tecken när man trycker på en tangen :). Har haft isär det och kollat anslutningarna, men det är inne i själva bordet som det har klabbat ihop.

Så fick hon tag i den här datorn som jag nu håller på med. Den har en 2-kärnig AMD processor och fungerar ok. Har lyckats köra in win7 men har inte kollat om allt är ok. Den win7 versionen som jag lade in var dock oaktiverad och då när jag fortsatte med win10 (som då startade installationsprogrammet) så kom det upp att OS måste vara aktiverat.

Nu håller jag på och lägger in min egen köpta win7 så får vi se.

 

Tack alla för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att plocka isär datorn så du kommer åt tangentbordet, sedan knallar du ned på Kjell och köper en liten flaska med isopropanol och rengör och sedan låter du den torka, det dunstar av fort. Du kanske inte ens behöver plocka isär tangentbordet heller?

Det är det enda som man skall använda på elektronik för det förstör inte nånting.

Ur med batteriet och strömsladden innan du sätter igång. Jag använder det lite nu och då. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorstillbehor/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-250-ml-p18358

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. Har inte vågat ge mig in i tangentbordet, mer än på själva anslutning där jag tvättat med elektronikrengöring.

Själva tangentbordet ser ju inte ut att gå att dela, tror jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du måste nog vända på datorn upp o ner, ur med batteriet och sedan är det väl antingen Torx eller Philips skruvar för att plocka isär.

Vad är det för fabrikat och modell?

 

Fast på vissa kan man ta ovanifrån, då är det en liten lucka som man får lossa på först, kanske mot bildskärmen.

 

Finns guider bl.a. Youtube. Vissa modeller är lätta att plocka isär, andra är bökigare.

 

Kanske starta en ny tråd om detta för det första problemet är väl löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du måste nog vända på datorn upp o ner, ur med batteriet och sedan är det väl antingen Torx eller Philips skruvar för att plocka isär.

Vad är det för fabrikat och modell?

 

Fast på vissa kan man ta ovanifrån, då är det en liten lucka som man får lossa på först, kanske mot bildskärmen.

 

Finns guider bl.a. Youtube. Vissa modeller är lätta att plocka isär, andra är bökigare.

 

Kanske starta en ny tråd om detta för det första problemet är väl löst?

Hej och tack för svar. Problemet är inte att lossa tangentbordet utan att sedan kunna komma in i det och göra rent. Det ser mest ut som ett stort kretskort som är inneslutet. På ena sidan plåt och på andra sidan sitter tangenterna och jag vet inte hur man kan komma djupare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...