Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

3 25/500 proppar ingånde innebär det att huset har 25 amp säkring ? Är det mkt dyrare än 16 amp och nu när huset använder luft/vatten värme isf EL/vatten behövs 25 amp säkring ? och varför är det 3 ingående säkringar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att huvudsäkringarna är på 25 A är ingen garanti för att du har ett sådant abonnemang. Kolla elräkningen!
Även om du kör luft/vatten kan du behöva 25 A om du har väldig sned belastning.
Då är det bättre att försöka stuva om bland de objekt som slukar mycket.
Jag har el/vatten + luft/luft och har 20 A. Vilket behövs.

EON:

Nord 15 000 kWh/år, Elnätsabonnemang 20A
Abonnemangsavgift:7 650 kr/år637,50 kr/månad
Elöverföringsavgift:2 805 kr/år18,70 öre/kWh
Summa:10 455 kr/år

 

Nord 15 000 kWh/år, Elnätsabonnemang 25A
Abonnemangsavgift:9 720 kr/år810,00 kr/månad
Elöverföringsavgift:2 805 kr/år18,70 öre/kWh
Summa:12 525 kr/år


Nord 15 000 kWh/år, Elnätsabonnemang 16A (upp till 8 000 kWh/år)
Abonnemangsavgift:1 830 kr/år152,50 kr/månad
Elöverföringsavgift:10 568 kr/år70,45 öre/kWh
Summa:12 398 kr/år

 

 

Notera att totalsumman här blir högre med 16 A än för 20 A. Detta eftersom man tydligen straffas om man använder mer än 8000 kWh

 

 

varför är det 3 ingående säkringar?

 

 

Väldigt förenklat - de tre "hjälps åt". 

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter mycket riktigt som att du har idag 3 st 25 ampers säkringar på dina 3 huvudsäkringar, som inte är så ovanligt, även om det blir mycket, beroende på om man har något som drar extra ibland, så har man säkrat upp detta.

 

Bor du i lägenhet så är det troligen en onödig kostnad, bor du i hus, kanske du har flera trefas-maskiner och annat som behöver så mycket, och detta ligger på grupper som drar mycket.

 

Ja, det kostar lite extra varje månad med 25 amper än bara t.ex 16 amp som är det vanligaste.

Hur mycket extra det kostar med just 25 vet jag inte, men ökar man från 16 amp till 20 amp, kostar det ca 500 extra per månad på räkningen, då får du troligen lägga till några hundringar till gällande 25 amp.

 

Tycker du/undrar du om du har behovet, kolla med en elektriker om du verkligen har behov av så mycket som 25, gå ner till 20 amp brukar räcka långt.

 

Det brukar vara standard idag med 3 ingående huvudsäkringar, och det handlar om hur mycket ström du använder, förr var det vanligare med bara en eller två huvudsäkringar, men ju mer apparater och annat, trefas värmepumpar, motorvärmare, finns mycket idag, så kräver det mera ström, därför behövs det fler huvudsäkringar också.

 

En 16 Amp klarar  0-20 000 kWh/år.

En 20 Amp klarar 20 000-25 000 kWh

En 25 Amp klarar 25 000-30 000 kWh

Och sedan går det vidare uppåt, men sedan är det knappast privatbostäder det handlar om längre.

 

Men kör du t.ex en modern värmepump idag, och har t.ex två bilar, motorvärmare och kupevärmare som kör samtidigt på samma huvudsäkring en kall vinternatt vid -10- 15 grader, och dessa kan dra ihop upp mot 10000-12000 watt, då räcker oftas inte en 16 amp på huvudsäkringen om dessa enheter ligger i samma grupp, och att då få byta en sådan huvudsäkring mitt i natten är nog inte så kul.

Då får man säkra om så enheterna inte ligger i samma grupp, eller öka till 20 amp på huvudsäkringen.

 

Edit: Det står ju på din räkning exakt vilken amper du betalar för, jämför med vad som sitter i skåpet, skulle det stå 16 eller 20 amp på fakturan, men du har 25 i skåpet, tar du ut för mycket än vad du betalar för, då riskerar du att bli upptaxerad, om du blir upptäckt, det är nämligen bara behörig elektriker som får byta upp eller ner när det gäller huvudsäkringarna, då måste dom anmäla till leverantören vad som är ändrat.

Redigerad av Laso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs din leverantörs fasta avgifter för 25amp säkring, kanske inte gör något alls på din räkning?

 

Då är det bara att gratulera om du har vattenfall.

 

Vattenfall verkar inte ha större avgift upp till 25amp?

 

https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/valj-ratt-huvudsakring/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man blir inte hängd om man själv byter passdel till den storlek som abonnemanget avser. Alltså att man gör rätt.

Att byta till större än vad abonnemanget avser är direkt olämpligt, i värsta fall kan det kanske räknas som "olaga kraftavledning" (som det heter om man kopplar förbi elmätaren).

 

Att själv byta storlek i avsikt att ändra abonnemanget är ingen vits eftersom det ändå behövs en behörig installatör som skickar in föranmälan till nätägaren.

 

Ett tips för att lite snabbt och enkelt kolla hur man ligger till belastningsmässigt är att känna på propphuvarna när man kör all belastning.

Är en jättevarm och de andra två kalla har man snedbelastning.

Är alla mycket varma så behövs den säkringsstorleken.

 

Hos mig, när en huvudsäkring har löst ut (vilket händer då och då vintertid), så är säkringen så varm att man bränner sig på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite intressant ändå det där med säkringar, motorvärmare, kupévärmare och kallt.

Te.x. så på parkeringen hos en tidigare arbetsgivare hade vi gratis p-platser med stolpar, fast av den moderna typen med trams klocka och automatsäkring.

Dessa hade blivit nedsäkrade nyligen till 4A mot tidigare 6A (porslinsvarianten).

 

Att driva motorvärmaren samt kupévärmaren på mer än halv fart gick inte om det var varmare än -12 -13C nånstans .

Men så fort tempen sjönk under -15 strecket tex. ned mot -15 till -35 minusgrader, ja då löste inga av dessa säkringar ut även om man körde kupévärmaren på full fart (1200W). Motorvärmaren på 600W=tot. 1800W ger runt 7,8A

 

Kupévärmaren på halvfart drog 600W + motorvärmaren 600W=1200W => strax över 5A och det höll stolparnas 4A automatsäkringar för oavsett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, kan hända mycket med den el och med den utrustning man, lustigt ändå att det tydligen kan fungera lite bättre om det blir kallare ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 * 25A i en egen fastighet är nog absolut minimum. Att det är just tre säkringar beror på att du har trefas in i huset dvs 400 Volt. En säkring för varje fas.

 

25A rent allmänt låter enl mig som sagt som absolut minimum. Du kan ju själv räkna ut vad den mest strömförbrukande enheten i din fastighet förbrukar dvs elektriska spisen. Dra på alla spisplattor, ugn och grill och sätt samtidigt på värmepumpen. Då får du ju inte förbruka så mycket energi så att huvudsäkringarna går. Lägg därtill alla andra strömförbrukande enheter. Då kanske du inser att 25 * 400 = 10kW inte är så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Produkt Huvudsäkring Årsavgift* Elöverföring*

Kr/år    Öre/kWh

 

Lägenhet 1 580   öre/kW  22,50  nätöverföring K-holm

 

Elnät,  16A  3 660 22,50 kr

3-Fas  20A  4 580 22,50

  ÅR    25A   5 750 22,50 

           35A   8 170 22,50

           50A  11 670 22,50

           63A  14 640 22,50 kr

 

Konstigt att det sändes när jag skulle flytta lite på texten?

 

Nåväl, de som ha v-fall har det lite billigare...jag har bara 16amp, lite klent men har funkat än med 9kW luft/vattenpump.

 


Redigerad av Vedex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Vedex

Du har altså 3 fas 16amp som ger ca 10.6kW så då har du ca 1.6kW kvar för övrig el - funkar det om du använder både luft/vattenpump och spisen ?

Redigerad av NordicOne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 3-fas elpatron/luftvärmepump som har en i princip ren resistiv last så är formeln:

 

P = U x A x roten ur 3 x Cos Ph (som i detta fallet är 1, också kallad effektfaktor)

3 fas 16A (och att du har 400V) =>

400 x 16 x 1,73 x 1= 11072W eller Max 11KW. 

 

Ligger du på närmare 380V så blir det istället c:a 10,5KW

 

:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Vedex

Du har altså 3 fas 16amp som ger ca 10.6kW så då har du ca 1.6kW kvar för övrig el - funkar det om du använder både luft/vattenpump och spisen ?

Som du skriver, ligger på gränsen att det funkar om man inte har koll.

 

Nu kickar ju inte allt in samtidigt om det inte är riktigt kallt då elpatron i v-pumpen kräver detta, v/p är på 9kW max och drar ca 3 kW utan elpatron.

Elpatron ska ställas in för pumpen är bara ett år och och är avstängd just nu.

Har eldat med ved då det varit över -10 garder de få ggr. det varit det.

 

Hade problem i början på 90 talet då den gamla pannan krävde 15,25 kW max då det var riktigt kallt, då med 20amp säkringar, som jag tog ner till 16amp för att den fasta avgiften var så hög, <>5600:-  år 1992.

 

Var några ggr. som en säkring gick när tvättmaskin(enfas) plus luft/luftpumpen gick samtidigt(snedbelastning), men bara att byta över till en annan fas på tvätt-m. så gick det bra, fortfarande 20amp säkring då.

 

Den gamla elpannan skulle bytas ut så småningom till en riktig vedpanna, så där fick jag ändra lite innan.

Där fick jag koppla om de 1-7 stegen som styrde kontaktorerna så pannan gick max på 6,25 kW, var en del tänkande där att bygla över så de 3 kontaktorena funkade på rätt sätt, för 16amp så de höll.

 

Men har nu börjat tröttna på vedeldning(ålder) som måste stämma med att det bara är inte att lämna hur som helst, så då blev det en l/v-pump.

 

Det finns en elpatron i en acc-tank på 6 kW, dyrt.

 

Har väl sparat en ~300k på 16år som betalat vedpannan och l/v- pumpen några ggr. om, varit nere på 4000kW som totalförbukning/år/3 barn, drygt 200m3 villa.Ej elektriker men gillar all teknik som krånglar.

 

Men har man en villa som bara går på el så är nog minst 25amp som gäller och hur stort det är givetvis.

 

Statoil sålde el på 90 talet som kostade 9öre/kW, men de blev inte långlivade då jag hade dom, sen började de fasta avgifterna ta över mer och mer + skatter och annat påhitt.

 

Förbrukar man bara 1kW/år så kostar den mig ca 5000:- i fasta avgifter.

 

Lite långt inlägg kanske men någon kanske har nytta av att läsa detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
då elpatron i v-pumpen kräver detta, v/p är på 9kW max och drar ca 3 kW utan elpatron.

 

ok min är tvärt om 3kW på patronen och 6kW på luft/vatten delen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...