Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortering av V & W i Word


TomV

Rekommendera Poster

Upplagan av SAO (Svenska Akademins Ordlista) som utkom 2006 innehöll nyheten att bokstäverna V och W definieras som separata bokstäver som sorteras med V före W.
På tiden kan man tycka eftersom det verkar meningslöst svenskan skall avvika från de flesta andra språk i det avseendet.
Tyvärr kan man inte tillämpa denna förändring i Word eftersom Microsoft fortfarande sorterar V och W som samma bokstav.

Man kan inte heller använda närliggande språk som danska eller norska eftersom Å då placeras efter ÄÖ.

Inte heller finska funkar eftersom Word hanterar detta på samma sätt som svenska.
Frågar man Microsoft varför förändringen inte införs i deras programvara får man följande svar:


Svenska Akademiens ordlista är inte helt och fullt normativt för det svenska språket.
Det är en ganska vanlig missuppfattning beroende på dess starka ställning.
Däremot beskriver det hur det svenska språket kan användas.

Svensk sorteringsordning bestäms av SIS, Svenska Standardiseringsinstitutet och
beskrivs i dokumentet SS 03 81 03 som kom 1982.
Där beskrivs att V sorteras tillsammans med W.
Detta har inte ändrats sedan dess.
 

Det visar sig att SIS inte har något intresse av att ändra standard och därför har Microsoft inte gjort någon förändring.

 

Hur gör man då om man vill sortera som SAO föreslår?

Enda sättet jag kommit på är att använda någon av det flertal samiska varianter som finns i Word.

Någon som har ett bättre förslag?

Möjligen fungerar det annorlunda i LibreOffice, men det är mer än jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen fungerar det annorlunda i LibreOffice, men det är mer än jag vet.

 

I LibreOffice Writer:

Walter
Adam
Bertil
Viktor
Ärkenöt
Wiktor
Östen
Valter
Åland
 
sorterat:
 
Adam
Bertil
Valter
Viktor
Walter
Wiktor
Åland
Ärkenöt
Östen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I LibreOffice Writer:

Walter
Adam
Bertil
Viktor
Ärkenöt
Wiktor
Östen
Valter
Åland
 
sorterat:
 
Adam
Bertil
Valter
Viktor
Walter
Wiktor
Åland
Ärkenöt
Östen

 

 

Intressant. Om detta är gjort med språk = svenska är alltså LibreOffice annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version av Word har du TomV? Jag testade nämligen Mikael63s exempel i WordXP och fick exakt samma resultat som honom, dvs V före W. Jag markerade alla namn, Tabell > Sortera. Där fick jag fram en ruta där jag valde "sortera efter: fält 1" och "typ: text" samt såg till att "stigande" var markerat. Jag såg även till att "ingen rubrikrad" var vald. OK


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Provade i Word 2010 och där blandas v & w, precis som TomV säger. Har mbgtmari någon speciell språkinställning? För mig så står den inställd på Swedish (Sweden).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svenskt Word XP.

 

LibreOffice och OpenOffice är ju som gamla Wordprogram och har alltså inte infört vissa fåniga saker. Det är väl klart att V och W är två bokstäver. Tyskan, varifrån majoriteten av våra svenska ord kommer, har båda bokstäverna. När jag slår upp Duden, mitt tysk-tyska lexikon, står orden i prydlig alfabetisk ordning, först alla ord på V och därefter alla ord på W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Provade i Word 2010 och där blandas v & w, precis som TomV säger. Har mbgtmari någon speciell språkinställning? För mig så står den inställd på Swedish (Sweden).

Jag använder Word 2013 och att blanda v och w har funnit i Word sedan jag började använda det för drygt 20 år sedan. Sedan är det inte omöjligt att det ändrats i senare versioner av Word än den jag använder. Vad jag kan se är dock SIS-standard inte ändrad så i så fall är det Microsoft som ändrat uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att sortera v- och w-ord försvann troligtvis i och med version 2007 av Word. En ännu senare version än Word 2013 lär ha den fåniga SIS-standarden inbakad den också.

 

MH_resurrected är en fena på Word. Kanske har han någon idé om hur man kan få tillbaka v w-sorteringen i de nya wordversionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att sortera v- och w-ord försvann troligtvis i och med version 2007 av Word. En ännu senare version än Word 2013 lär ha den fåniga SIS-standarden inbakad den också.

 

MH_resurrected är en fena på Word. Kanske har han någon idé om hur man kan få tillbaka v w-sorteringen i de nya wordversionerna.

Tills vidare kör jag på med "skoltsamiska" som faktiskt fungerar ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills vidare kör jag på med "skoltsamiska" som faktiskt fungerar ok.

Så korrekt alfabetisk sortering av V-namn respektive W-namn fungerar när du har Word inställt på

skoltsamiska? En utmärkt lösning i så fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så korrekt alfabetisk sortering av V-namn respektive W-namn fungerar när du har Word inställt på

skoltsamiska? En utmärkt lösning i så fall!

Det finns flera samiska varianter som fungerar enligt SAO, bl a skoltsamiska och nordsamiska. Deras alfabet innehåller ett antal fler tecken, men det är ju inget man använder i svenska språket.

De samiska skriftspråken finns beskrivna i Wikipedia för den som vill studera närmare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det är samma fel i utforskaren, och har varit så i alla fall sen sent 90-tal. Oerhört frusterande när man letar igenom stora filbibliotek tex. vilket gjorde att jag gick över till engelskt Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är samma fel i utforskaren, och har varit så i alla fall sen sent 90-tal. Oerhört frusterande när man letar igenom stora filbibliotek tex. vilket gjorde att jag gick över till engelskt Windows.

 

Hade kanske varit enklare att byta utforskare?

 

TC:

 

post-52940-0-51691500-1505288376_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej, Om W och V är nu samma enligt MS Office, hur kommer det sig att Excel sorterar V och W rätt ändå. I så fall borde sorteringsfunktionen inte ge någon utslag på listan W och V eller V och W. 

 

Hur fixar man problemet så man får en lista rätt sorterad? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden, som jag ser det, är att man i Word genom att ange språk kan styra hur t ex sortering skall ske.

I Excel finns, vad jag vet, inget sådant utan det blir vad det blir.

Grundproblemet är att Microsoft följer SIS-standard.

SAO och SIS har olika standard och på SIS har man inget intresse av att anpassa sig till verkligheten, dvs SAO.

Tyvärr har man i Sverige en lång tradition att i standardiseringssammanhang vara "motfalls kärring".

Ett bra exempel är svensk datumstandard som förvisso följer någon gammal internationell standard, men problemet är att nästan ingen annan använder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...