Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte från POP3 till IMAP


TomV

Rekommendera Poster

Jag tänker ändra från POP3 till IMAP för ett av mina mailkonton.

Jag använder än så länge Windows Live Mail och jag trodde i min enfald att det bara var att välja Konton - Egenskaper och sedan ändra under Server till IMAP, byta namn på inkommanade epostserver och under Avancerat ändra portnummer för inkommande epost.

Men så enkelt är det inte det inte eftersom det inte går att ändra i fältet där det står POP3.

Hur gör man?

Måste jag skapa kontot på nytt?

Detta borde innebära att jag först måste ta bort det gamla kontot som använder samma epostadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort befintligt konto. Se till att ingen post hämtas vid uppstart och se till att posten inte kontrolleras var (typ) 10:e minut.

 

Skapa sedan nytt konto med samma e-postadress, fast med annat kontonamn.

Du kan ju behöva andra portar osv. för IMAP än vad du nu har för POP

 

När du ändå ska göra denna manöver - fundera på om du inte i samma veva ska byta e-postklient.

Detta för att slippa göra om i princip samma procedur vid ett senare tillfälle.

 

Tillägg:

Med gamla kontot kvar så är det enkelt att få igång e-posten om det skulle strula med IMAP.

 

När man fått igång IMAP så får man "nya" mappar i sin e-postklient. De mail man har sedan tidigare kan man då flytta in till de nya mapparna (skapa nya mappar osv) om man vill att dessa ska synkas med mailservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min misstanke var att det skulle innebära konflikt att ha två konton med samma epostadress.

Detta undviker man alltså genom stt se till ingen post hämtas vid uppstart och inte heller kontrolleras regelbundet.

Vid en hastig kontroll hittar jag inte var man konfigurerar detta i WLM men det måste finnas där någonstans.

Avsikten med att först ändra till IMAP i Windows Live Mail var att sedan installera Thunderbird (också med IMAP) och i lugn och ro köra båda parallellt under period när inkommande mail laddas till båda.

Det som hållit tillbaks mig är att det i Eforum finns flera rapporter om problem där det försvinner saker i Thunderbird, men om detta är handhavandefel eller något annat vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är det bara en person som nyligen rapporterat om att Thunderbird rensats på information och den personen var en helt ny användare av Thunderbird. Själv har jag använt Thunderbird i mer än 10 år utan problem.

 

Men visst är det bra att parallellköra lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min misstanke var att det skulle innebära konflikt att ha två konton med samma epostadress.

Detta undviker man alltså genom stt se till ingen post hämtas vid uppstart och inte heller kontrolleras regelbundet.

Vid en hastig kontroll hittar jag inte var man konfigurerar detta i WLM men det måste finnas där någonstans.

Avsikten med att först ändra till IMAP i Windows Live Mail var att sedan installera Thunderbird (också med IMAP) och i lugn och ro köra båda parallellt under period när inkommande mail laddas till båda.

Det som hållit tillbaks mig är att det i Eforum finns flera rapporter om problem där det försvinner saker i Thunderbird, men om detta är handhavandefel eller något annat vet jag inte.

 

Klicka på Arkiv - Alternativ - Epost. Där har du inställningarna. Sedan kan du också öppna Egenskaperna för ett konto och välja Avancerat. Bocka i att det ska lämnas kvar ett exemplar på servern och bocka av de andra två alternativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu löste det sig.

I mitt WLM ser det lite annorlunda ut. 

Under Arkiv - Alternativ - Epost - Allmänt finns en rubrik "skicka/ta emot meddelande" med tre val, "ange ljudsignal", skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx:e minut".

Om jag bockar av de två sista fungerar det som det var tänkt.

Att jag inte hittade dett beror på att jag valde Egenskaper - Avancerat och där finns i mitt WLM inte dessa val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är det bara en person som nyligen rapporterat om att Thunderbird rensats på information och den personen var en helt ny användare av Thunderbird. Själv har jag använt Thunderbird i mer än 10 år utan problem.

 

Men visst är det bra att parallellköra lite.

Mångårig användning av Thunderbird utan problem låter betryggande.

Jag tyckte jag hittade flera olika rapporter om försvunnen information, men troligen var det jag som drog förhastade slutsatser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu löste det sig.

I mitt WLM ser det lite annorlunda ut. 

Under Arkiv - Alternativ - Epost - Allmänt finns en rubrik "skicka/ta emot meddelande" med tre val, "ange ljudsignal", skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx:e minut".

Om jag bockar av de två sista fungerar det som det var tänkt.

Att jag inte hittade dett beror på att jag valde Egenskaper - Avancerat och där finns i mitt WLM inte dessa val.

 

Det ser inte annorlunda ut hos dig. Mitt andra förslag i Egenskaper - Avancerat gällde i fall du har två konton med hos en leverantör eller två datorer. Gör du som jag sagt, kan du hämta hem samma epost till bägge kontona eller datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort befintligt konto. Se till att ingen post hämtas vid uppstart och se till att posten inte kontrolleras var (typ) 10:e minut.

 

Skapa sedan nytt konto med samma e-postadress, fast med annat kontonamn.

Du kan ju behöva andra portar osv. för IMAP än vad du nu har för POP

 

När du ändå ska göra denna manöver - fundera på om du inte i samma veva ska byta e-postklient.

Detta för att slippa göra om i princip samma procedur vid ett senare tillfälle.

 

Tillägg:

Med gamla kontot kvar så är det enkelt att få igång e-posten om det skulle strula med IMAP.

 

När man fått igång IMAP så får man "nya" mappar i sin e-postklient. De mail man har sedan tidigare kan man då flytta in till de nya mapparna (skapa nya mappar osv) om man vill att dessa ska synkas med mailservern.

Bara en nyfiken följdfråga. Om man då har två mailkonton med samma epostadress (POP3 resp. IMAP) och man av misstag råkar ta emot epost från samtliga epostkonton, vad händer på? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du bort från IMAP så raderas det lokalt och på servern. Det du hämtat via POP ligger kvar lokalt. Hämtar du om från POP så hämtas inte "raderingen".

Du kan ju faktiskt ändra så att även POP lever men varför jag föreslog att du skulle inaktivera hämtning var för att det inte skulle hämtas dubbelt.

 

Dessutom kan man få problem om man hämtar/loggar in för ofta, tror hotmail har bråkat om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser inte annorlunda ut hos dig. Mitt andra förslag i Egenskaper - Avancerat gällde i fall du har två konton med hos en leverantör eller två datorer. Gör du som jag sagt, kan du hämta hem samma epost till bägge kontona eller datorerna.

Jag har idag på morgonen gjort en upptäckt som förbryllar mig något.

Trots att jag bockat av "skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx:e minut" så görs det ändå en kontroll av nya meddelanden när jag startar WLM.

Jag är ganska säker på att det verkligen fungerade när jag genomfört förändringen, men nu beter det som det gjorde innan förändringen. Min misstanke är att det är ytterligare något man skall ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag på morgonen gjort en upptäckt som förbryllar mig något.

Trots att jag bockat av "skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx:e minut" så görs det ändå en kontroll av nya meddelanden när jag startar WLM.

Jag är ganska säker på att det verkligen fungerade när jag genomfört förändringen, men nu beter det som det gjorde innan förändringen. Min misstanke är att det är ytterligare något man skall ändra.

 

Hos mig har det fungerat i alla år med de inställningarna som jag har nämnt. Inga ytterligare inställningar gjorda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig har det fungerat i alla år med de inställningarna som jag har nämnt. Inga ytterligare inställningar gjorda.

Än mer förvirrande är att nu fungerar det igen vilket det bevisligen inte gjorde i morse. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än mer förvirrande är att nu fungerar det igen vilket det bevisligen inte gjorde i morse. 

Efter lite närmare undersökning av som händer när jag bockat av "skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx minut" visar det sig att:

 

- vid uppstart av WLM görs ibland kontroll om det finns e-post, ibland inte.

- med WLM redan startat när jag aktiverar bredbandsanslutningen sker

  samma sak när anslutningen aktiveras, ibland kontroll, ibland inte.

- sök efter nya meddelanden var xx minut fungerar däremot som förväntat.

 

För att komma vidare tänkte jag addera ett IMAP-konto med samma epostadress som mitt POP3-konto för att se om det blir någon konflikt mellan kontona.

När jag förvissat mig om att IMAP-kontot fungerar behövs inte längre inte POP3-kontot. Rådet jag fått är att låta det vara kvar.

Frågan är om det går att inaktivera POP3-kontot på något annat sätt.

T ex genom att ta bort namnet på servern för inkommande epost för POP3-kontot. Någon som vet och detta är en framkomlig väg eller har något bättre förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite närmare undersökning av som händer när jag bockat av "skicka/ta emot vid start" och "sök efter nya meddelanden var xx minut" visar det sig att:

 

- vid uppstart av WLM görs ibland kontroll om det finns e-post, ibland inte.

- med WLM redan startat när jag aktiverar bredbandsanslutningen sker

  samma sak när anslutningen aktiveras, ibland kontroll, ibland inte.

- sök efter nya meddelanden var xx minut fungerar däremot som förväntat.

 

För att komma vidare tänkte jag addera ett IMAP-konto med samma epostadress som mitt POP3-konto för att se om det blir någon konflikt mellan kontona.

När jag förvissat mig om att IMAP-kontot fungerar behövs inte längre inte POP3-kontot. Rådet jag fått är att låta det vara kvar.

Frågan är om det går att inaktivera POP3-kontot på något annat sätt.

T ex genom att ta bort namnet på servern för inkommande epost för POP3-kontot. Någon som vet och detta är en framkomlig väg eller har något bättre förslag?

Mina misstankar att både POP3 och IMAP-konto till samma epostadress skulle kunna leda till någon form av konflikt visar sig överdrivna. När "ta emot" sker till båda hamnar meddelandet i båda inkorgarna, dvs som om det varit IMAP på båda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inställningarna för POP ändrar inställningarna så att meddelandet tas bort från servern så bör breven hamna i båda inkorgarna men sedan försvinna från inkorgen för IMAP.

Bara om du du vill testa alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...