Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villiga uv-filter är värdelösa


Sture888

Rekommendera Poster

Tzz7wgh.png

 

Med resonemanget att uv-filter ska ge klarare färger håller ju inte med billiga filter för runt 199 kronor. Så är filtret värdelös att rengöra när det inte ens funkar med rengöringsduk så är det disigt i alla fall.

 

Vilka prisklasser ska man ge sig på så det är ett bra filter lika lätt att rengöra som objektivglaset, finns nåt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ett UV-filter ger klarare färger är ett resultat av att det tar bort dis. Jag vet inte hur du lyckats med så två olika resultat på dina bilder. Dels ser det ut som att det är olika vitballans på dem, dels är verkar UV-filtret vara smutsigt eftersom ljuset smetar. Eventuellt överexponerad också.

 

Rengöring görs mest effektivt med mikrofiberduk.

 

Jag har själv ett filter för 199 kr och det fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del i alla år så har det bara varit ett linsskydd mot repor om man har otur.

 

http://www.kamerabild.se/tester/vrig-utrustning/test-filter-mer-n-ett-linsskydd

 

 

 

Har beställt ett kit från ebay med olika linser bl.a. polfilter som ska vara bra mot reflexer.

 

100:-  Bara för att testa, inget man blir fattig på.

 

http://www.ebay.com/itm/67mm-UV-Circular-Polarizing-CPL-ND4-Filter-Lens-Hood-for-Canon-18-135mm-LF284-/161969508677?epid=841306774&hash=item25b6229145:g:wboAAOSwfpVZEion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag sa ju det att det är omöjligt att rengöra filtret, ändå används rengöringsduk men det funkar inte. Det blir ju inget fröjd att fota i kraftigt ljusförhållande när det blir disigt bland trädtopparna. Fotar man i skogen blir det disigt mellan grenarna av dagsljuset.

 

wuu04tJ.png

 

Genom ett CD-fodral. Hur i allsindar kan ett CD-fodral prestera mycket bättre bild som inte är tillverkad för bildexponering? Det blir inte så värst disigt att anmärka.

Ändå var inte CD-fodralet rengjort så det borde vara fullt med fläcka o fingeravtryck. Varför sprids inte ljuset och blir väldigt disigt som det brukar på ett filter?

 

Inget problem att rengöra objektivglaset, det är skitlätt. Kan inte nån förstå att det blir motbjudande med ett filter som blir motsatsen och föredrar utan?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mina filter för en vecka sen och cpl filtret verkar funka bra.

Värt varenda krona.

Enda aber var att gängorna på cpl filtret var för få så motljus-skyddet passar dåligt/sitter löst.

Men går säkert att lösa med att ta bort lås-ringen för filtret för mer gängor.

 

Man ser väl att reflexerna försvinner och då också beroende på vinkel från solen/källan, man får vrida filtret för minimera reflexen från föremålen.

 

Bilderna från slutet av augusti i Västerviks Camping.

post-73269-0-10087200-1504893251_thumb.jpg

post-73269-0-41722100-1504893277_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick mina filter för en vecka sen och cpl filtret verkar funka bra.

Värt varenda krona.

Enda aber var att gängorna på cpl filtret var för få så motljus-skyddet passar dåligt/sitter löst.

Men går säkert att lösa med att ta bort lås-ringen för filtret för mer gängor.

 

Man ser väl att reflexerna försvinner och då också beroende på vinkel från solen/källan, man får vrida filtret för minimera reflexen från föremålen.

 

Bilderna från slutet av augusti i Västerviks Camping.

 

CPL-filter är nåt helt annat än UV-filter. Men jag håller med, CPL-filter är helt suveräna (för er som kanske inte ser skillnad, kolla bilarnas fönster). CPL-filter tar bort reflektioner (polariserat ljus). 

 

Ett absolut måste för en seriös fotograf. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Objektivglaset är inte platt och det har ju sin förklaring. Det är ju för att bländande ljus bara blir till smala ljusstrimmor.

 

n98vb9g.jpg

 

Med platt glas i stor ljusskillnad så precisera inte ljuset och sprids över hela bilden.

 

Så hur rationellt och proffsigt är det att inte utnyttja objektivglasets funktion som är byggt för att undvika reflektioner på större yta och preciserar ljuset exakt?

 

Ett uv-filter som buktar ut som en lins vore bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...