Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mina favorit-tillägg i Firefox kommer snart att sluta att fungera...HJÄLP!


Zimbraight

Rekommendera Poster

Hej

 

Som sagt så kommer minst ett eller fler av mina favorit tillägg i Firefox snart att sluta fungera i och med att Firefox 57+ endast kommer att använda webextensions.

 

All-in-One Sidebar kommer ej att bli en webextension, så jag behöver hjälp med att hitta en ersättare till den och ersättaren måste ha samma eller liknande funktioner som All-in-One Sidebar plus vara lika säker och pålitlig...

 

Förutom en lämplig ersättare till All-in-One Sidebar behöver jag eventuellt även hjälp med att hitta likvärdiga, säkra och pålitliga alternativ till nedanstående Firefox-tillägg...

 

Tab Mix Plus

NoScript

Adblock Plus

RequestPolicy

QuickNote

ColorfulTabs

 

Hittar jag inga lämpliga ersättare så kommer jag att låta bli att uppdatera min Firefox 55.0.2 till Firefox 57...och det känns inte som något säkert alternativ!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller TabMixPlus verkar onemem hålla på att skriva om den så att den ska fortsätta att fungera med oklart när hen blir klar:

 

From Firefox 57 onwards, Firefox will not install Tab Mix Plus.
It is currently unclear when Tab Mix Plus as a WebExtension will be ready.

http://tabmixplus.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=19581&start=340#p72340

 

Även NoScript skrivs om som WebExtension: https://forums.informaction.com/viewtopic.php?f=8&t=22524#p86399

 

AdBlock Plus finns ju redan för Chrome så det är väl inget problem att ha den som WebExtension i Firefox 57.

 

De andra tre känner jag inte till så jag har inte kollat upp dem men du kan ju kolla själv på respektive tilläggs webbplats.

 

P.S.

Jag hoppas att du har donerat en liten slant till utvecklarna för att uppmuntra dem att skriva om sina tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär nog inte gå att hitta en direkt ersättare av All-in-One Sidebar eftersom utvecklaren skriver så här:

 

I spent some time to check if I could migrate AiOS to a WebExtension, but it’s simply not possible, even if I would completely rewrite the extension. Manipulation of the browser window's interface and functionality is extremely limited by definition.

An extension like AiOS, which is heavily changing the interface of the browser, isn’t viable with Firefox 57 onwards.

http://firefox.exxile.net/aios/end_of_development.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lär nog ser mer av detta, att Firefox sakta men säkert gör om, och inte kommer att tillåta vilka tillägg från "fria" utvecklare som helst, denna utvecklare...Wennemaring, är bara en av flera, som det går att läsa på i olika bloggar, som sakta släpper detta med ett flertal tillägg för FF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att göra som jag gjorde, överge Firefox, Opera och Chrome till förmån för Vivaldi.

https://vivaldi.com

Kanske är därför som FF sakta tappar användare till förmån för t.ex Chrome. Vivaldi har jag ingen kännedom om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är därför som FF sakta tappar användare till förmån för t.ex Chrome. Vivaldi har jag ingen kännedom om.

 

Från https://en.wikipedia.org/wiki/Vivaldi_(web_browser)

Vivaldi is a freeware, cross-platform web browser developed by Vivaldi Technologies, a company founded by Opera Software co-founder and former CEO Jon Stephenson von Tetzchner and Tatsuki Tomita. The browser was officially launched on April 12, 2016.

The browser is aimed at staunch technologists, heavy Internet users, and previous Opera web browser users disgruntled by Opera's transition from the Presto layout engine to the Blink layout engine, which removed many popular features.

Vivaldi aims to revive the old, popular features of Opera 12.

The browser has gained popularity since the launch of its first technical preview.

The browser has 1 million users as of January 2017.

 

Vivaldi began as a virtual community website that replaced My Opera, which was shut down by Opera Software in March 2014.

Jon Stephenson von Tetzchner was angered by this decision because he believed that this community helped make the Opera web browser what it was. Tetzchner then launched the Vivaldi Community—a virtual community focused on providing registered users with a discussion forum, blogging service, and numerous other practical web services—to make up for My Opera's closure. Later, on January 27, 2015, Vivaldi Technologies launched—with the community in mind—the first technical preview of the Vivaldi web browser. Its name comes from the Italian composer Antonio Vivaldi, which, according to one of its creators, is an easy name to be remembered and understood worldwide.

Väldigt fritt översatt/sammanfattat kan man säga att man lackade ur när man sabbade det Opera som många tyckte var bra och gjorde en egen webbläsare.

Vivaldi är för mig en mix av Opera (utseende/funktion) och Chrome (Chrome Web Store för tillägg).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox 57+ lär även få ett nytt utseende i.o.m. att de byter från Australis UI till Photon UI...förhoppningsvis går det att justera på nåt vis....hmmm....

 

Det lär nog bli svårt att hitta ersättare till alla mina favorittillägg...men som tur är det ett par månader kvar till november och mycket kan hända innan dess.

Annars finns det ju andra webbläsare...är Palemoon en bra eller dålig webbläsare? är den säker och pålitlig?

 

Vivaldi behöver nog lite mer tid på sig att mogna då den är så pass ny att ingen verkar ha korrekturläst den svenska hemsidan... ex.  Skalering av användargränssnitt, Sufra smartare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vivaldi behöver nog lite mer tid på sig att mogna då den är så pass ny att ingen verkar ha korrekturläst den svenska hemsidan

Ja, du gör ju naturligtvis som du vill. Att den svenska översättningen av hemsidan har ett stavfel gör inte mig något så länge som webbläsaren fungerar så som jag önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja, du gör ju naturligtvis som du vill. Att den svenska översättningen av hemsidan har ett stavfel gör inte mig något så länge som webbläsaren fungerar så som jag önskar.

 

Behöver i ärlighetens namn komplettera detta. Vivaldi fungerar så som jag önskar så länge jag inte öppnar för många flikar när jag använder min gamla dator med 2 GB RAM och Linux Mint.

Vivaldi förbrukar 4x mer minne än ex. Pale Moon. Med sju öppna sidor förbrukas mer än halva mitt RAM..

 

På min tre år gamla jobbardator med Windows 7 märks inget problem med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...