Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera Mozilla Firefox


grer

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag finner att jag har 31 st Mozilla Firefox från 39.0.3 till 55.0.2 installerade! Det måste väl vara fel och jag vill ta bort alla utom den nyaste.

 

Det vore väl enkelt om det inte var för en felutskrift som säger att jag måste vara administratör och att jag bör kontakta systemadministratören...

 

Det hör till saken att i min profil för inloggning står det just det att jag är administratör - men jag kan ändå inte ta bort alla dessa onödiga program.

 

Vad göra? Kan någon hjälpa mig med detta, undrar grer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Enligt Mozilla så kan detta ha skett:

It sometimes happens that the updater doesn't remove the old entry in the installed programs section and thus shows multiple versions as installed. You usually only have the most recent version installed and will remove that version if you try to uninstall the older version because both point to the same installation folder.

 

Prova detta:

https://support.mozilla.org/sv/questions/1055546

Certain Firefox problems can be solved by performing a Clean reinstall. This means you remove Firefox program files and then reinstall Firefox. Please follow these steps:

Note: You might want to print these steps or view them in another browser.

  1. Download the latest Desktop version of Firefox from mozilla.org (or choose the download for your operating system and language from this page) and save the setup file to your computer.
  2. After the download finishes, close all Firefox windows (or open the Firefox menu 2014-01-10-13-08-08-f52b8c.png and click the close button 2014-03-07-11-44-35-716f6b.png ).
  3. Delete the Firefox installation folder, which is located in one of these locations, by default:
    • Windows:
      • C:\Program Files\Mozilla Firefox
      • C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox
    • Mac: Delete Firefox from the Applications folder.
    • Linux: If you installed Firefox with the distro-based package manager, you should use the same way to uninstall it - see Install Firefox on Linux. If you downloaded and installed the binary package from the Firefox download page, simply remove the folder firefox in your home directory.
  4. Now, go ahead and reinstall Firefox:
    1. Double-click the downloaded installation file and go through the steps of the installation wizard.
    2. Once the wizard is finished, choose to directly open Firefox after clicking the Finish button.

More information about reinstalling Firefox can be found here.

 

WARNING: Do not use a third party uninstaller as part of this process. Doing so could permanently delete your Firefox profile data, including but not limited to, extensions, cache, cookies, bookmarks, personal settings and saved passwords. These cannot be easily recovered unless they have been backed up to an external device! See Back up and restore information in Firefox profiles.

Please report back to say if this helped you!

Thank you.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Flyfisherman, och tack för tipsen!

 

Jodå, nu har jag kört igenom hela listan och därmed installerat en 64-bit-version av Mozilla Firefox.

 

Dock finns alla de gamla installationerna kvar i listan i kontrollpanelen - och dessa kan/får jag inte ta bort nu heller. Troligen (?) är det alla dessa rester som gör att Mozilla Firefox krånglar och långsam i starten,,,

 

Har jag gjort något fel, trots allt, undrar grer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 32-bit version av Mozilla Firefox och det kanske är därför jag inte råkat ut för samma sak som dig, att behöva ta bort gamla versioner i listan i kontrollpanelen. Det har Firefox själv gjort när programmet har uppdaterats. Här är i alla fall en lösning som fungerat för några personer:

"Easiest is to use the registry editor to remove those entries yourself manually."

https://support.mozilla.org/sv/questions/933044

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att utelämna Wow6432Node eftersom det är för 32 bitars program i 64-bitars Windows, dvs så att du får HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Mozilla Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har jag missförstått något men reg-edit hittar inte den nyckel som föreslås i lösningen...

 

Du kan inte kopiera nyckeln, om det är det du har gjort, för att sedan klistra in i SÖK. Du kan söka på Mozilla Firefox, vilket kan ta tid då den finns på flera ställen i registret.

 

Du kan leta dig fram till nyckeln genom att klicka dig fram via varje del mellan snedstrecken i nyckeln. Om det inte är helt klart för hur du går tillväga, tycker jag att borde låta bli att prova den föreslagna lösningen. Tar du bort fel nyckel, kan det gå riktigt illa.

 

Du har inte svarat på min fråga var de ligger. Ligger de i Kontrollpanelen-Program och Funktioner borde de också ligga någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst, vertpre, hela listan på 32 st ligger i Kontrollpanelen-program och funktioner - och nu äntligen har jag hittat samma lista i reg-edit. Se bifogade bilder där den markerade 39.0.3 motsvaras av allt bild2.

 

Hur tar jag nu bort allt detta skräp via reg-edit, undrar grer

 

post-39042-0-16737100-1503155671_thumb.jpg

post-39042-0-97860400-1503155698_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar jag nu bort allt detta skräp via reg-edit, undrar grer

Börja med att ta en Backup på registret.

 

I registret.

 

Arkiv/Exportera

 

Spara denna backupfil "med filnamnet .reg" där du lätt hittar den igen.

 

Sedan kan du gå tillbaka till stället  där du har hittade listan på alla Firefox, börja med att markera den första, och högerklicka, välj ta bort/delete, och se om det går?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Laso, det gick - och jag fortsatte med alla övriga - och de är nu borta ur kontrollpanelens lista också, hurra för det!

 

Och, Mozilla Firefox gick igång (JUBEL) blixtsnabbt efter omstart!

 

Tack alla för er vänliga och tålmodiga hjälp med mitt problem som nu äntligen är löst, hälsar grer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta en Backup på registret.

 

I registret.

 

Arkiv/Exportera

 

Spara denna backupfil "med filnamnet .reg" där du lätt hittar den igen.

 

Den backupen är meningslös att göra eftersom det inte går att importera en backup på hela registret. Det som fungerar är att göra en backup på just den lilla del av registret där man tänker göra en ändring, t ex på HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den backupen är meningslös att göra eftersom det inte går att importera en backup på hela registret. Det som fungerar är att göra en backup på just den lilla del av registret där man tänker göra en ändring, t ex på HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\.

Varför skulle det inte gå att importera en hel backup på regedit. Har gjort det själv flera gånger, när jag har velat backa tillbaka en åtgärd, då har det gällt Xp och 7:an,  visst är det lättare att bara ta en delbackup på den mapp man avser göra en ändring i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte gå att importera en hel backup på regedit. Har gjort det själv flera gånger, när jag har velat backa tillbaka en åtgärd, då har det gällt Xp och 7:an,  visst är det lättare att bara ta en delbackup på den mapp man avser göra en ändring i.

Finns gamla trådar i Eforum och i andra forum om de som bara får felmeddelande när de försöker importera en registerfil som omfattar hela registret. Detta för att det finns en massa registernycklar som är låsta när Windows är igång och därmed inte kan ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...