Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta ens möjligt i Excel?


at1981at1981

Rekommendera Poster

Hej!


Jag undrar hur man utför ett moment i Excel! Det kan ju även vara så att Excel faktiskt inte klarar av detta och då kanske det finns något annat program istället som kan fixa det som jag efterlyser. (Alla filer jag nämner nedan finns i den bifogade ZIP-filen)

*
I Excel-filen ”Schema.xls” ser ni två flikar, den ena heter ”Tidtabell” och den andra heter ”Turschema”.

I fliken ”Tidtabellhar jag upprättat en fiktiv tidtabell för hur fordonen kör mellan Yxholm och Guldtoppen t/r. Vissa turer passerar inte heller samtliga hållplatser som ni kan utläsa av tidtabellen.

En tidtabell är till för kunden men sedan behöver ju även fordonen ett schema så de vet vilka fordon som används på vilken tur. Detta s.k.
Turschema” går att illustrera i form av en tabell men även grafiskt.

I fliken Turschema” visar jag tydligt hur fordonet på resp. tur kör mellan de olika destinationerna.
De färgade områdena visar att fordonet har paus innan returen. Som ni ser så har jag totalt 4 olika turer som behövs för att försörja innehållet i ”Tidtabell” med trafik helt enkelt. 

 *
I filen ”Grafisk tabell (klar).pdf” visar jag hur innehållet från fliken ”Turschema” i filen ”Schema.xls” ser ut grafiskt. Pauserna har jag illustrerat med en streckad linje och själva turerna med heldragna linjer mellan resp. destination. X (kryssen) visar i den grafiska tabellen att turerna stannar vid de givna destinationerna i Y-axeln.

När fordonen åker förbi vissa destinationer så symboliseras det med en heldragen linje utan X (kryss) vid den givna destinationen i X-axeln.

---
Nu kommer jag till själva frågan som jag har funderat på mycket länge!

Hur kan jag med hjälp av Excel skapa ett sådant grafiskt schema automatiskt med hjälp av data från ett kalkylbad i Excel? Hur borde själva kalkylbladet vara uppbyggt för att framställa ett grafiskt schema som jag nu illustrerat manuellt i filen ”Grafisk tabell (klar).pdf”.

Ett linjediagram i Excel är inte så speciellt svårt att tillverka men i nutid så går det ju endast att publicera numeriska värden i X-axeln (allt från tal till datum, bara det innehåller siffror) men hur gör man för att ersätta siffror med text i Y-axeln?

---
Tack så jättemycket på förhand för hjälpen! :)
Med vänliga hälsningar Alexander Tunegård !!
:)

***
Grafisk tabell (underlag).pdf à Handritat turschema som jag hade som underlag när jag skapade det grafiska schemat i Adobe Illustrator (Grafisk tabell.ai).
I mitt exempel gick jag bakvägen och skapade ”Grafisk tabell (underlag).pdf” först och därefter skapade jag tidtabellen och turschemat i ”Schema.xls”.

En tidtabell skapar man manuellt och i detta fallet får även turschemat skapas manuellt för det behövs nog helt andra program än just Excel för att skapa
turscheman per automatik med hjälp av innehållet i en tidtabell. Men har man ett manuellt skapat turschema så borde Excel kunna illustrera detta schemat
i ett linjediagram som jag försökt visa.

 

*** --- *** --- *** --- *** --- *** --- *** --- *** --- ***

Tidtabell.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Första steget för att lösa denna uppgift bör vara att bestämma hur datat måste ställas upp i Excel och mitt förslag är följande:

 
För varje tidpunkt vill du ha:
TurID (1 .. 4)
HållplatsID (0  ..  6 / valfritt hur många)
FotnotID (0  ..  2 / valfritt hur många)
FärdriktningID (boolean data)
 
Separata tabeller för HållplatsID och FotnotID för att göra applikationen mer generell och användas till andra linjer)
 
Då får du en tabell som du kan utgå ifrån och sedan skapa urvalsfråga för:
Tidtabell -> som kan publiceras till passagerarna/kunderna.
Tabell turschema -> från denna tabell skapa linjediagram i Excel.
 
Urvalsfrågorna skapas antigen utifrån Pivot eller mera troligt via VBA. Kanske PowerQuery kan användas?.
 
Lite mina tankar så här lite snabbt, har inte fördjupat mig så mkt just nu i din frågeställning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!


Tack så jättemycket för er hjälp! :thumbsup:

Jag försöker tillämpa era tips så gott som går men när jag vill skapa ett linjediagram utifrån tabellen
så får jag upp ett felmeddelande! :thumbsdown:

"Referensen för platsen eller dataintervallet är inte giltig."
Se bild i filen "Namnlös.jpg"
 

MVH Alexander T !!

post-133926-0-69827500-1503497984_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...