Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låta extra grafikkort sitta kvar o använda inbyggda, går det?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Har ett Asus Z97-P moderkort och ett Geforce 210 grafikkort monterat. Orsaken till detta är att jag ville kunna köra XP tidigare. Det är installerat XP o Windows 7 på PC:n,

som dual-boot. Nu använder jag alltså inte XP längre utan bara W7. 

 

Jag har fått grafikproblem i datorn, den blir rödfärgad på skärmen både i XP o W7.

 

Datorn är inbyggd i en bokhyllevägg och det är ganska bökigt att montera ut den för att ta bort grafikkortet, så jag undrar om jag kan använda den inbyggda grafiken i stället och strunta i det extra grafikkortet. (Alltså bara koppla om sladden mellan grafikkortets uttag och den inbyggda grafikens uttag). Det kan jag göra enkelt.

 

Går det alltså att låta grafikkortet sitta kvar men använda den inbyggda grafiken i stället?

Måste jag konfigurera om datorn någonstans t.ex. avinstallera eller ange någonstans att det extra grafikkortet inte ska användas utan att grafiken ska gå i det inbyggda?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går. Först går du in i bios, brukar vara del eller f2 knappen, som man trycker på vid uppstart. Där går du till Advanced menyn. Välj System Agent och sedan kan du i Graphic Configuration välja att CPU graphic ska vara den primära. Klicka på Exit menyn och välj spara ändringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står den nära väggen kan det vara så att du bryter på kontakten/sladden och får glapp, och tappar en färg.

 

Prova att röra på kontakten och se vad som händer, kan även drabba skärmen med glapp.

 

HDMI brukar klara sig, värre med VGA och DVI kontakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...