Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorade filmer från DVD-R


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har bränt filmer på en DVD-R skiva. När jag dubbelklickar på DVD-RW enheten på datorn, händer inget, om jag klickar på egenskaper så står det "Använt utrymme 0". Antingen har det misslyckats när jag brände filmerna eller så har filmerna försvunnit. Finns det något sätt att kolla om det har funnits filmer på skivan och framförallt återskapa dessa? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Utforskaren i datorn och kontrollera vad som finns på skivan.

Det är i princip omöjligt att redan bränd data kan försvinna frän skivan, däremot om skivan på något sätt är skadad så kan inte innehållet läsas av.

Prova på en annan enhet att läsa skivan.

 

Låter mer som din bränning misslyckats.För att läsing sedan skall kunna ske måste skivan "stängas" och det görs normalt automatiskt via brännarprogrammet, annars stoppar du in skivan igen i datorn och via brännarprogrammet 'Stäng skiva' eller nåt liknande.

 

Jag kan rekommendera gratis CDBurnerXP

Och ett allmänt tips är att bränna DVD filmer på lägre hastighet än vad skivan och brännaren klarar.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag dubbelklickar på DVD-RW enheten på datorn, händer inget,

 

 

En gammal stationär dator? Har du bara en DVD-enhet?

(vanligt förr att att man hade en läsare och kompletterade med en brännare..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för svar !

Ingen gammal stationär dator, utan en laptop, hyfsat "ny" 2-3 år.
​Kanske misslyckats med bränningen, är rädd för att jag inte dubbelkollat när jag bränt klart. Har dessutom inte kvar filmerna någon annanstans (filmer på mina barn :-( )
​Ska kolla skivan i en annan dator (om jag hittar ngn med dvd läsare...) men alla andra foto/film skivor funkar. När jag kollar i utforskaren, står det "Använt utrymme 0". Kan man kolla på något sätt om det tidigare funnits något på skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är möjligt att skivan innehåller all data, medan Windows filhanterare säger att den inte kan hitta något och därmed säger 0 bytes.

En av orsakerna till detta kan vara att skivan inte stängdes korrekt vid bränningen, all data ligger där, men kan inte tolkas korrekt.

"Do it yourself video editing for the enthusiastic amateur"  A Step by Step Guide for Dealing With Unfinalized DVD Discs

 

En annan orsak kan vara att din DVD-läsare börjar på att bli klen och därför kanske inte kan läsa in vissa sektorer av skivan bl.a. den som talar om innehållet och var?

Testa skivan i en annan dator eller dvd-spelare.

 

Ta backup/kopior snarast!

Mvh

 

[Edit] Som rent tips är IsoBuster ett verktyg jag personligen använt mycket förr genom åren och varit mig behjälpligt otaliga gånger då.

Hur detta står sig idag kan jag inte säga, men det verkar i alla fall ha utvecklats när jag läser på deras sida och är det det lilla minsta så bra som det var förr så kan jag starkt rekommendera att testa IsoBuster för att extrahera alla dina data - stängd skiva eller inte: https://www.isobuster.com/

Du måste inte köpa den, det bör räcka med gratisvarianten eller testversionen som du bara laddar hem.

Gillar du den bör du naturligtvis köpa den.

Finns med svensk översättnings .dll fil också: https://www.isobuster.com/translations.php

Under installationen se till att rutan med fil-associationer är urbockade för alla valda filtyper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju se om något skrivits på skivan.

Området syns ju med att det är en annorlunda färg på skrivområdet.

Skivan skrivs från centrum och utåt.

 

Du kanske gjorde en simulerad bränning som lyckades och råkade ta bort bilderna efter detta innan du brände skivan på riktigt?

 

Använd inte datorn för att försöka rädda de bilder som ev. inte skrivits över med recuvas program.

Helst skulle du behöva plocka ur hårddisken och sätta den i en annan dator för recuva kommer att skriva till din disk och ev. skriva över dina bilder ännu mer när programmet installeras.

 

https://www.piriform.com/recuva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan t ex Recover Disk eller något annat program som syftar till att hitta förlorat data på dvd/cd-skiva, vara något att prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har äntligen tagit tag i detta dilemma. Hade en gammal laptop som jag testade i (hade inte använt den på flera år så fick börja med att återställa lösenord mm). Härligt nog så fungerade skivan att spela i den gamla datorn. Det betyder mao att det är något fel med dvd spelaren på min nya dator. Finns det något jag kan göra för att felsöka / reparera detta själv eller är det ren hårdvara dvs jag måste lämna in den?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ta genast en kopia eller backup på skivan, ifall det skulle bli bekymmer längre fram.

 

Ang.DVD-läsaren så finns det flera Eforum-trådar om detta.

Om DVD-enheten är gammal så kanske det har kommit in damm och smuts på laserlinsen och då kan det bli extra känsligt och svårt att läsa av olika skivor.

 

Finns rengörings-kit i så fall på Kjell & Company, men det bör man bara göra om man misstänker att datorn stått i en sådan miljö under lång tid (tex. om man har hund/katt).

Kallas för linsrengöring och är en typ av skiva med mikrofiberborstar på.Finns några olika varianter: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/rengoring

 

Tyvärr är dessa rätt dyra och ingen garanti att det sedan heller fungerar och en ny DVD-spelare/brännare kostar väl knappt en hundring mer?

Jag kan inte råda dig i detta läget, tyvärr.

Kanske andra har bättre tips.

Mvh :wacko:

 

Ps. alternativet är att du plockar ur Dvd-spelararen och om du bor i närheten av te.x. Alina Systems så knata ned dit och be dom testa enheten och ev. rengöra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...