Just nu i M3-nätverket
Jump to content
dawwa50

Problem med fiber 100/100 Mbit

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag har ett uttag i min lägenhet och har beställt fiber 100/100Mbit. Jag gjorde en felanmälan till min internetleverantör med tanke på att jag tycker att det uppstår problem rätt så ofta när jag kollar på videoklipp på YouTube. Jag skulle därför vilja få tips av er på vad jag skulle kunna testa. 

 

Bredbandskollen

Jag testade först att kontrollera anslutningen när den var direktkopplad till uttaget och fick då olika mätvärden. Ofta mellan 50-70 Mbit. Jag fick även en länk till en sida där jag gjorde test och då fick jag typ 94 Mbit, så då var det helt plötsligt inget fel på min anslutning enligt dem. Jag testade olika webbläsare och konstaterade att de visar rätt så olika och även om man mäter mot olika servrar. 

 

PingPlotter

Internetleverantören tipsade mig om att köra pingplotter för att komma vidare i felsökningen och jag gjorde det och fick ibland packetloss när jag hade kabeln mellan uttaget och min dator. Jag körde ping mot ping.sunet.se. När jag testat mot uttaget så testade jag även mot routern och då visade det sig att jag fick mycket packetloss på mitt eget ip-nummer och jag misstänkte då att det var min router som behövde bytas eller att det skulle kunna vara något med nätverkskabeln. 

 

Nätverkskablar

Jag har testat olika nätverkskablar, men undrar om det finns något program för att testa om kabeln blir för varm och då orsakar packetloss. Jag vet att man kan mäta en kabel i båda ändar för att se att alla trådar har kontakt, men vill vara säker på att det inte händer något om den av någon anledning skulle bli för varm. 

 

Router

När jag körde pingplotter, så fick jag mycket packetloss på min IP-adress (TP-Link WDR4300). Jag beslutade mig därför för att testa en annan router. Den här gången blev det pingplotter med 0,5 sekunders intervall mot en TP Link Archer C3200, men även den gav mig packetloss. Jag tänkte då att jag kanske haft otur och bytte den mot en likadan, men fick även då packetloss.

 

TP-Link

Jag chattade med TP-Link för att felsöka min gamla router och de gav mig tips på en del ändringar, men inget som gav det resultat jag önskade.

 

Internetleverantörens fel?

För att fortsätta felsöka, så valde jag att ändra inställningarna i pingplotter och nu till 1 sekunds intervall och då försvann packetloss nästan helt från min router och dök istället upp på andra platser.

 

Mina egna enheter

Jag har nu testat att pinga direkt till min dators IP och får då inte packetloss. Jag har även testat att pinga mot min nas och inte heller då får jag packetloss. Jag testade även att pinga till min routers ip och fick inte något packetloss då heller. Jag tycker därför att det är konstigt att jag får packetloss på min router när jag pingar mot ping.sunet.se. 

 

Speedtest.net

Jag fick tips av TP-link om speedtest.net och jag måste säga att den känns mer pålitlig med tanke på att den ser ut att mäta en längre period och få högre mätvärden. 

 

YouTube

Jag skapade mig en lista på länkar med problem på videoklipp i 1920x1080p. När jag spelade upp de utvalda klippen, så spelas klippet upp, stannar, spelar vidare, stannar ... Jag läste senare på ett forum att om man inaktiverar "maskinvaruacceleration" i Chrome, så slipper man de problemen. Det gjorde att videoklippen nu inte stannar. Jag hade även testat andra webbläsare, men en gav mig bara svart bild och ljud. En annan både ljud och bild, men de stämde inte med varandra. 

 

Jag är tacksam för alla tips jag kan få i felsökningen. Gärna program som kan göra olika typer av mätningar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felsökt genom att koppla datorn direkt till WAN?

Om du menar att koppla direkt till uttaget som jag har i lägenheten (ej via någon egen router) så är svaret ja, men om du menar WAN på routern, så får du förklara hur du menar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

till uttaget, ja

 

Den gången jag fick problem med ISP:en, så kunde jag visa att problemet var hos dem med bredbandskollen. Tog skärmdumpar vid störningar. 

 

Du kan också andvända Ping när störning upplevs

 

ping youtube.com -n 10

Edited by Phenomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

till uttaget, ja

 

Den gången jag fick problem med ISP:en, så kunde jag visa att problemet var hos dem med bredbandskollen. Tog skärmdumpar vid störningar. 

 

Du kan också andvända Ping när störning upplevs

 

ping youtube.com -c 10

Jag har testat med pingplotter och bredbandskollen. Jag ska testa ping youtube.com -c 10 nån gång framöver. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, funderar...Kollar i tråden, och främst i ditt första inlägg, där du skriver...

 

Jag har ett uttag i min lägenhet och har beställt fiber 100/100Mbit.

 

Det tolkar jag som att du har beställt fiber 100/100 Mbit, men ännu inte fått det installerat.

Vad har du för uppkoppling idag?

 

Jag gjorde en felanmälan till min internetleverantör med tanke på att jag tycker att det uppstår problem rätt så ofta när jag kollar på videoklipp på YouTube. Jag skulle därför vilja få tips av er på vad jag skulle kunna testa.

 

Du upplever något problem, men vad är det för problem du får när du kollar på videoklipp? Det framgår inte någonstans vilken typ av problem du tycker du får?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, funderar...Kollar i tråden, och främst i ditt första inlägg, där du skriver...

 

Det tolkar jag som att du har beställt fiber 100/100 Mbit, men ännu inte fått det installerat.

Vad har du för uppkoppling idag?

 

Du upplever något problem, men vad är det för problem du får när du kollar på videoklipp? Det framgår inte någonstans vilken typ av problem du tycker du får?

Ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag betalar för 100/100 Mbit, men kommer inte upp i den hastighet jag betalar för när jag gör mätningar. Ofta märker jag av det när jag kollar på videoklipp. Då blir det inte en jämn ström utan kan avbrytas för att sedan fortsätta spela upp klippet. Det vore därför bra om det gick att få tips på något sätt för att kunna bevisa att det inte är min egen utrustning som orsakar problemen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, då är jag med, betalar du för 100/100 eller för upp till 100/100, två skilda saker?

 

Är det upp till nämnda siffror, då kan det säkert komma tillfällen som du kanske inte får mer än 50/50, 50/75 eller till och med lägre siffror.

 

Betalar du för 100/100, ska du ha så nära 100 som möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, då är jag med, betalar du för 100/100 eller för upp till 100/100, två skilda saker?

 

Är det upp till nämnda siffror, då kan det säkert komma tillfällen som du kanske inte får mer än 50/50, 50/75 eller till och med lägre siffror.

 

Betalar du för 100/100, ska du ha så nära 100 som möjligt.

På min faktura så står det "Avser 100/100 Mbit/s".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



×