Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Systemåterställning"!


Lolan2

Rekommendera Poster

Cecilia menar nog sista bilden på vilken det står  Användarkonton högst upp

Kontrollpanelen > Användarkonton     |Sök i Kontrollpanelen|

Arkiv Redigera Visa Verktyg Hjälp

Användarkonton

Autentiseringshanteraren

 

Låt inte Spotify autostarta! Bra att du stängde av den. Den kan ju sättas på när man känner för litet musik under arbetet. Självklart ska du inte behöva stänga ner helt för att gå till Användarkontot eller någon annan plats.

 

Jag föreslår att du gör som på bilden, dvs går till Användarkonton via Kontrollpanelen (tangentbordskombination: Windowsflaggan + Pause)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Ett Microsoft-konto används till företaget Microsofts tjänster.

 

Bättre reda ordning på Användarkonton till din dator, så du kommer in i den.

 

Du har tre konton: Gullevi, Gullevi2 och Guest.

 

Kan du logga in på konto: Gullevi, som är ditt första användarkonto?

 

Kan du logga in på konto: Gullevi2, som är ditt andra användarkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tanke. Varje gång jag startar datorn så dröjer det ända tills Spotify "trängt sig före". Nu stänger jag ner den och då blir inte datorn så seg. Kan det vara den som orsakar problem här?

 

Nej, det har inte med problemen att göra. Problemet är att du inte kommer åt kontot "Gullvi", vilket jag förmodar är ett Administratörs konto. 

 

Gör så här, kanske enklare för dig. Öppna Kontrollpanelen igen. Till höger i Kontrollpanelen står det "Visa efter" och där är det markerat "Kategori". Ändra det till "Stora ikoner", sedan klickar du på "Användarkonton". Vad står det där för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med min släkting om problemet. Han kan inte förklara hur han gjorde och varför Systemåterställning försvann. Men säger också att jag INTE skall använda den. Likaså säger han att jag har alldeles för många konton. Det blir så när man inte kan grunderna! Jag har massor av lösenord, en lång lista.
​Vi ligger lågt så länge för han lovade att höra av sig till mig i morgon. Han har ett konto där han kan gå in i min dator hemifrån. Nu hoppas jag på en lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre konton är väl inte för många. Jag tycker det är dåligt av din släkting att inte kunna/orka förklara vad han har gjort i din dator. Hur ska man kunna lära sig något när den som ska hjälpa en inte förklarar vad felet är eller varför något har blivit fel?

 

Har du gjort det Cecilia skrev i inlägg #46? I så fall vad fick du fram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det på sidan Användarkoton, till höger om bilden på dig? Det syns inte på skärmklippen du har lagt upp. Där ska stå vilken typ av konto du har. 

 

Om du klickar på "Hantera ett annat konto" ser du vilka andra konton som finns och vad för typ av konton dessa är.

 

Lägg inte upp en bild till, ifall din mailadress står vid sidan av dina konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett Microsoft-konto används till företaget Microsofts tjänster.

 

Bättre reda ordning på Användarkonton till din dator, så du kommer in i den.

 

Du har tre konton: Gullevi, Gullevi2 och Guest.

 

Kan du logga in på konto: Gullevi, som är ditt första användarkonto?

 

Kan du logga in på konto: Gullevi2, som är ditt andra användarkonto?

Nej det går inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta fram Användarkonton igen så att det ser ut som i din senaste bild och så klickar du på rubriken Användarkonton så att du kommer fram till där man ser detaljer och kan göra ändringar. Till höger har du då ditt kontonamn och under det står det några rader, t ex "Lokalt konto, Administratör, Lösenordsskyddat" (som det står i min dator). Skriv vad det står på de raderna i din dator.

 

Enligt din näst senaste bild är det kontot Gullvi du är inloggad på och det finns inget konto Gullvi 1 eller Gullvi 2. I inlägg 14 skrev du att de två kontona finns.

Ja så är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var laptopen jag tänkte på som din andra dator. Och eftersom laptopen fungerar finns det ju ingen anledning att utföra systemåterställning på den. Därav mitt "inte vill utföra systemåterställning på".

 

Har du bara ett Microsoftkonto? Det är en av alla saker du inte talat om. (Jag har två.) Du ska självklart inte byta det lösenord som fungerar. Bra att du berättade det förresten för det är svårt att hjälpa någon som bara skriver att något "inte fungerar" utan närmare precision.

Jag har Microsoftkonto för inloggningen och ett för inloggning till Eforum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det på sidan Användarkoton, till höger om bilden på dig? Det syns inte på skärmklippen du har lagt upp. Där ska stå vilken typ av konto du har. 

 

Om du klickar på "Hantera ett annat konto" ser du vilka andra konton som finns och vad för typ av konton dessa är.

 

Lägg inte upp en bild till, ifall din mailadress står vid sidan av dina konton.

 

Det står Gullvi!

​Var går jag in för att hitta "hantera konto?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre konton är väl inte för många. Jag tycker det är dåligt av din släkting att inte kunna/orka förklara vad han har gjort i din dator. Hur ska man kunna lära sig något när den som ska hjälpa en inte förklarar vad felet är eller varför något har blivit fel?

 

Har du gjort det Cecilia skrev i inlägg #46? I så fall vad fick du fram?

 

Ja, det har jag. det står bara Gullvi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om du är inloggad med ett standardkonto eller med ett administratörskonto i Windows?

 

Standardkonto!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se (mitt) inlägg #9

 

Står det verkligen inte Administratör under något av dina konton?

Jag loggar inte in med ett Microsoftkonto utan med ett lokalt konto.

Så här ser det ut hos mig:

attachicon.gifAdministratör.png

Det står inte Administratör, bara Gullvi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står Gullvi!

​Var går jag in för att hitta "hantera konto?"

 

Att det står Gullvi har redan sett. Du behöver inte använda utropstecken för det. Det var inte det min fråga gällde. Jag frågade vad det står mer. Det måste stå om det är ett lokalt konto, microsoft konto, användar konto eller administratör konto.

 

Hantera Konto finns på samma sida som ditt konto med din bild. Du har ju själv lagt upp en skärmbild med den sidan (användarkonto) så borde du kunna hitta igen. Det står mitt på sidan "hantera ett annat konto".

post-36233-0-38182100-1502753691_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolan/Gullvi:

Ditt ursprungliga problem var att du hade fått Facebook på ett annat språk och trodde att en systemåterställning skulle åtgärda det. Du har nu Facebook på svenska igen och därför är grundproblemet åtgärdat.

 

Systemåterställning går inte att göra som standardanvändare, vilket du skriver att du är.

 

Har du något annat problem som du vill ha hjälp med i Eforum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det står Gullvi har redan sett. Du behöver inte använda utropstecken för det. Det var inte det min fråga gällde. Jag frågade vad det står mer. Det måste stå om det är ett lokalt konto, microsoft konto, användar konto eller administratör konto.

 

Hantera Konto finns på samma sida som ditt konto med din bild. Du har ju själv lagt upp en skärmbild med den sidan (användarkonto) så borde du kunna hitta igen. Det står mitt på sidan "hantera ett annat konto".

Att använda utropstecken är för mig naturligt efter ett kort svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolan/Gullvi:

Ditt ursprungliga problem var att du hade fått Facebook på ett annat språk och trodde att en systemåterställning skulle åtgärda det. Du har nu Facebook på svenska igen och därför är grundproblemet åtgärdat.

 

Systemåterställning går inte att göra som standardanvändare, vilket du skriver att du är.

 

Har du något annat problem som du vill ha hjälp med i Eforum?

 

Ursprungligen var det inte Facebook-problemet. Det var för att datorn var så seg. Jag har märkt att Spotify bromsar och vill komma upp först vid start. Nu när jag startade var det likadant men när jag stängt det  märkte jag skillnaden. I övrigt är inte mina mail åtkomliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu är även e-posten blockerad. Det kommer meddelande : E-postinställningar för Gullvi är inaktiverade!"

Du får alltså fortfarande det meddelandet?

 

Du borde försöka ge dig själv administratörsrättigheter. Prova att gå till "Hantera ett annat konto" via Kontrollpanelen > Användarko

 

Skriv inte mer än "Användarko" så kanske valet att hantera ett annat konto dyker upp. Det gör det för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu är även e-posten blockerad. Det kommer meddelande : E-postinställningar för Gullvi är inaktiverade!"

Du får alltså fortfarande det meddelandet?

 

Du borde försöka ge dig själv administratörsrättigheter. Prova att gå till "Hantera ett annat konto" via Kontrollpanelen > Användarko

 

Skriv inte mer än "Användarko" så kanske valet att hantera ett annat konto dyker upp. Det gör det för mig.

Jag gick till Användarkonto men det fanns inget "Hantera ett annat konto"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till Användarkonto men det fanns inget "Hantera ett annat konto"!

 

Hur gör jag för att tömma hela datorn och börja om. Jag har mycket bilder och dokument som jag vill spara. Räcker en extern (vet inte vad det heter?) Jag tror att den rymmer 500 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu är även e-posten blockerad. Det kommer meddelande : E-postinställningar för Gullvi är inaktiverade!"

Du får alltså fortfarande det meddelandet?

 

Du borde försöka ge dig själv administratörsrättigheter. Prova att gå till "Hantera ett annat konto" via Kontrollpanelen > Användarko

 

Skriv inte mer än "Användarko" så kanske valet att hantera ett annat konto dyker upp. Det gör det för mig.

Meddelandet om blockerat e-postkonto kommer fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu är även e-posten blockerad. Det kommer meddelande : E-postinställningar för Gullvi är inaktiverade!"

Du får alltså fortfarande det meddelandet?

 

Du borde försöka ge dig själv administratörsrättigheter. Prova att gå till "Hantera ett annat konto" via Kontrollpanelen > Användarko

 

Skriv inte mer än "Användarko" så kanske valet att hantera ett annat konto dyker upp. Det gör det för mig.

Jag var inne på kontrollpanelen med det fanns inte "Hantera annat konto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...