Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm efter byte av bildskärm


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Jag har ett ASUS grafikkort som heter

EN210 SILENT/DI/512MD3/V2(LP)
BBC0YZ012573

i min dator.

Under en längre tid har det dröjt ovanligt länge innan bildskärmen visat någonting vid uppstarten av datorn, men småningom ändå visat en startad dator, dock först i slutet startproceduren. (Den inledande DOS-processen med vit text på svart botten har t ex inte kommit fram på skärmen).

Nu gjorde jag ett inköp av ny bildskärm, och bytte ut min 20 " LCD mot en 27 " LCD (16:9)

Det tog även nu lång tid innan skärmen visade någon aktivitet, men slutligen visades  - blåskärm - i stället för den vanliga windows-bilden. Jag kör Windows7 på den datorn !

 

För att vara säker på att ingenting hänt med datorn, plockade jag tillbaka den ordinarie skärmen, som efter den sedvanligt långa startsträckan visade windows-skrivbordet som den brukade...

Jag antar att det är grafikkortet som är boven i dramat, och att det är mer grafik som ska pytsas ut till en större och bredare skärm. Eller är det t o m så att grafikkortet har tappat sugen och sjunger på sista versen...

Något bra förslag på ett lämpligt  grafikkort som orkar med lite mer belastning ?

 

EDIT:

 

Kan man kanske använda USB-anslutet grafikkort, och vad är skillnaden, förutom att man inte behöver in och böka i datorn ?

Med vänlig hälsning

/Kalle
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Du har händelsevis inte två grafikkort i datorn. Det kan ju finnas ett inbyggt i moderkortet som du skulle kunna testa på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Du har händelsevis inte två grafikkort i datorn. Det kan ju finnas ett inbyggt i moderkortet som du skulle kunna testa på

Bra idé, i och för sig - bara för att testa då !

 

Dock brukar de befintliga grafikkretsarna på moderkort vara ganska skröpliga...

 

Nu vet jag ju att datorn fungerar med den tidigare skärmen, så själva datorn är förmodligen OK. Men det har länge varit en skum grej, detta med att grafikkortet kommit igång först efter flera minuter...

 

Har nu hittat ett grafikkort hos Kjell & Co. Ett Radeon R7 240 4GB med full HD (1080).

Skulle tro att det räcker för att serva den nya skärmen...

 

Men hittade ingen USB-ansluten grafikadapter med både HDMI och VGA !

 

Ska besöka Kjell & Co i morgon och diskutera med dem, om problemet...

 

Tack ändå för ditt förslag  !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst !

 

Köpte ett nytt grafikkort, ett Radeon (R7 240 4 GB)

 

Det tidigare var nog ganska slutkört och dessutom för klent (512 MB) för att försörja en wide-skärm på 27 " !

 

Nu får man vrida på skallen när man ska se de olika föremålen på skärmen, när det tidigare räckte med att flytta blicken. Men det gör inget, man får ju plats med mycket mer och kan köra med större font på texten, när man nu har lite gles synförmåga, som en gåva på ålderns dagar....

 

/Kalle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vad kul att du fått till det.
Ang.

Nu gjorde jag ett inköp av ny bildskärm, och bytte ut min 20 " LCD mot en 27 " LCD (16:9)

Är detta en bildskärm med t.ex. 1920x1080 i upplösning så se till att dina grafikinställningar också har samma för att maximalt kunna utnyttja bildskärmens prestanda och bildåtergivnings-egenskaper:

Högerklicka på skrivbordet > Bildskärmsinställningar tror jag det även skall vara på Windows 7, själv har jag numera Windows 10.

 

Se till att du hämtar och installerar senaste grafikdrivrutin från AMD för ditt nya Radeon (R7 240 4 GB)

http://support.amd.com/en-us/download

 

Eller AMD direkt:

Radeon™ R9 200, R7 200, R5 300, ​R5 240, HD 8500 - HD 8900, and HD 7700 – HD 7900 Series
Du hämtar installationsfilen och sparar på lämplig valfri plats (denna installationsfil kan sedermera tas bort), därefter högerklickar du på installationsfilen och välj 'Kör som administratör' > installera och starta om datorn.
 
Amd släpper nya grafikdrivrutiner lite titt som tätt med olika buggfixar och förbättringar av diverse slag, så ovanstående länkar ger dig alltid tillgång till senaste version.
 
Programmet Radeon Software Crimson ReLive som följer med och agerar som en grafikkontrollpanel kan du hitta som en ikon i aktivitetsfältet eller i meddelandefältet, ger dig bl.a.också möjlighet att kunna spela in olika händelser och sedan streama detta, naturligtvis kan du via denna kontrollpanel även ställa in hur din bildskärm skall visa bilder och video eller spel, ändra bildskärmsfärger och annat. Otaliga inställningar, men standardinställningarna räcker långt...
Mvh :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej, vad kul att du fått till det.

Ang.

Är detta en bildskärm med t.ex. 1920x1080 i upplösning så se till att dina grafikinställningar också har samma för att maximalt kunna utnyttja bildskärmens prestanda och bildåtergivnings-egenskaper:

Högerklicka på skrivbordet > Bildskärmsinställningar tror jag det även skall vara på Windows 7, själv har jag numera Windows 10.

 

Se till att du hämtar och installerar senaste grafikdrivrutin från AMD för ditt nya Radeon (R7 240 4 GB)

http://support.amd.com/en-us/download

 

Eller AMD direkt:

Radeon™ R9 200, R7 200, R5 300, ​R5 240, HD 8500 - HD 8900, and HD 7700 – HD 7900 Series
Du hämtar installationsfilen och sparar på lämplig valfri plats (denna installationsfil kan sedermera tas bort), därefter högerklickar du på installationsfilen och välj 'Kör som administratör' > installera och starta om datorn.
 
Amd släpper nya grafikdrivrutiner lite titt som tätt med olika buggfixar och förbättringar av diverse slag, så ovanstående länkar ger dig alltid tillgång till senaste version.
 
Programmet Radeon Software Crimson ReLive som följer med och agerar som en grafikkontrollpanel kan du hitta som en ikon i aktivitetsfältet eller i meddelandefältet, ger dig bl.a.också möjlighet att kunna spela in olika händelser och sedan streama detta, naturligtvis kan du via denna kontrollpanel även ställa in hur din bildskärm skall visa bilder och video eller spel, ändra bildskärmsfärger och annat. Otaliga inställningar, men standardinställningarna räcker långt...
Mvh :)

 

Stort tack för dina tips !

 

Ska passa på att fråga:

När jag har startat datorn - efter att ha bytt grafikkortet - kommer upp en liten ruta där det står att "Error: ASUS grafikkort inte kan hittas !"

Jag har inga som helst problem efter att ha klickat bort rutan, eftersom allting ser ut att fungera. Men självklart stör det att datorn fortfarande frågar efter det gamla grafikkortet...

 

Kan detta ha något att göra med den installation som du förespråkar ?

 

Jag installerade självklart Radeon-kortet med medföljande skiva, men förstår att man bör kolla - som du skriver - att man har den senaste uppdateringen, vilket jag ska titta på...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det gamla kortet var för klent tror jag inte på utan det är nog som du säger(hängde på sista versen).

Blåskärm brukar tyda på dåliga minnen i grafiken, de blir ofta varma, och om fläkten pajar på kortet så går de sönder fort.

 

Om det gamla kortet fungerar så är det bra att avinstallera det innan byte till nytt.

 

Då bör datorn hitta det nya och sen kan man hämta de senaste drivisarna.

 

Upplösningen brukar bli kass, men det är ju för att kunna se och att kunna uppdatera det nya kortet.

 

ATI korten för länge sedan med XP var stora problem med om man inte gjorde detta, det var stort sett omöjligt att få bort felmeddelandet att kortet saknades, i alla fall för mig, och flera andra i forumen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det gamla kortet var för klent tror jag inte på utan det är nog som du säger(hängde på sista versen).

Blåskärm brukar tyda på dåliga minnen i grafiken, de blir ofta varma, och om fläkten pajar på kortet så går de sönder fort.

 

Om det gamla kortet fungerar så är det bra att avinstallera det innan byte till nytt.

 

Då bör datorn hitta det nya och sen kan man hämta de senaste drivisarna.

 

Upplösningen brukar bli kass, men det är ju för att kunna se och att kunna uppdatera det nya kortet.

 

ATI korten för länge sedan med XP var stora problem med om man inte gjorde detta, det var stort sett omöjligt att få bort felmeddelandet att kortet saknades, i alla fall för mig, och flera andra i forumen.

Det gamla kortet hade ingen fläkt, men däremot rejäla kylflänsar.

Dessutom hade jag satt en temperaturavkännande prob över kylflänsen, som i sin tur styrde utsugningsfläktarna...

 

Är lite sent påtänkt nu för min del då avinstallera det gamla kortet, eftersom det nya (Radeon) är installerat !

Eller finns det någon annan väg bli kvitt meddelandet att ASUS -kortet inte hittas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för dina tips !

 

Ska passa på att fråga:

När jag har startat datorn - efter att ha bytt grafikkortet - kommer upp en liten ruta där det står att "Error: ASUS grafikkort inte kan hittas !"

Jag har inga som helst problem efter att ha klickat bort rutan, eftersom allting ser ut att fungera. Men självklart stör det att datorn fortfarande frågar efter det gamla grafikkortet...

 

Kan detta ha något att göra med den installation som du förespråkar ?

 

Jag installerade självklart Radeon-kortet med medföljande skiva, men förstår att man bör kolla - som du skriver - att man har den senaste uppdateringen, vilket jag ska titta på...

 

/Kalle

 

Du kan använda programmet på den här sidan för att rensa datorn på Asus filer.

 

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda programmet på den här sidan för att rensa datorn på Asus filer.

 

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Tack vertpre för detta tips, som jag ska kika på.

 

Hoppas bara att den inte också avinstallerar det nya Radeon-kortet... Men då är det väl bara att installera om det, kan tänkas !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vertpre för detta tips, som jag ska kika på.

 

Hoppas bara att den inte också avinstallerar det nya Radeon-kortet... Men då är det väl bara att installera om det, kan tänkas !

 

Du väljer Nvidia eller AMD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått problem !

 

Skriver från en annan dator, därför att den som jag bytte grafikkort på nu har fått en fin helblå skärm.....

 

Anledningen är att jag ville avsluta kvällen med en patiens (Harpan !), och såg att korten var lite annorlunda skapta.

 

OK - då tar jag och hämtar de uppdaterade drivrutinerna som Flyfisherman föreslog. Så långt allt gott och väl !

 

Klickade så på den hemtagna installationen och föreslogs att tre olika uppdateringar skulle installeras (Nu minns jag inte vad de gick ut på riktigt, men ingen av dem sade något om "Standard", vilket Fly... menade skulle räcka, utan samtliga verkade vettiga att installera enligt min bedömning.

 

Det gick ganska snabbt innan jag ställdes inför att starta om datorn, vilket jag accepterade !

 

Hann skymta en snabb rad som påstod att ...kortet hade "slutat fungera" ! och sedan hände ingenting. "Men då startar jag väl om datorn själv då", tänkte och gjorde jag...

 

Uppstarten följde känt mönster och sedan: Poff !  Blå skärm !  Ny omstart - ny blå skärm...   Kommer inte vidare - vad göra nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger av datorn under uppstarten fem gånger i rad får du förhoppningsvis upp en meny där du får en möjlighet att komma in i felsäkert läge så att du kan göra en systemåterställning till en punkt innan installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har startat om i felsäkert läge och försökt att göra om ovanstående installation, men fått medelande om att den inte kan fortsätta därför att den saknar giltig certifiering. Nu anmodas jag att disablea en funktion i setupen för att kunna komma vidare, men jag ska försöka att i ställlet hitta återställningspunkten, enligt ditt förslag !

Kan inte minnas att jag någonsin såg att en å-punkt skapades, men ska kolla detta !

 

EDIT:

 

Det var den digitala signaturen som var felaktig - ingenting annat.

 

Därför kunde installationen inte fullföljas utan avbröts, vilket inte alls kom  fram vid det första försöket, det som orsakade blåskärmen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK !

Nu är jag tillbaka till utgångsläget och Windows har startat som vanligt....

 

Återställningen handlade om C++ (!), som jag inte alls hade sett någon uppgift om vid installationsförsöket, och som jag absolut inte använder på den datorn ! !

 

Men för att återgå till ev. uppdateringsbehov;

Ska jag ändå söka en uppdatering av mjukvaran i Radeon-kortet och i så fall var och hur ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall och bör uppdatera Amd Radeon grafikdrivrutiner enligt mitt tidigare inlägg #5 ovan.

Det är ett minsta krav för att se att allt fungerar som det skall och inte minst - du får dom senaste grafikdrivrutinerna installerade.
Och jag har kollat runt lite, nej inga av dom symptom du nämner har något med dessa att göra.

Om det mot all förmodan inte lyckas, så fortsätter vi med felsökningen tills vi hittar rot-orsaken.

Mvh

 

Ps. den senaste grafikuppdateringen är kanske inte WHQL certifierad ännu, men det skall inte vara några problem, eller så har du någon inställning i Windows 7 som omöjliggör en installation av icke WHQL certifierad programvara?

 

Edit 2. Jo den förefaller att vara numera WHQL certifierad och då ligger inte problemet däri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall och bör uppdatera Amd Radeon grafikdrivrutiner enligt mitt tidigare inlägg #5 ovan.

Det är ett minsta krav för att se att allt fungerar som det skall och inte minst - du får dom senaste grafikdrivrutinerna installerade.

Och jag har kollat runt lite, nej inga av dom symptom du nämner har något med dessa att göra.

 

Om det mot all förmodan inte lyckas, så fortsätter vi med felsökningen tills vi hittar rot-orsaken.

Mvh

Jag tog alltså hem varianten "Windows7 64 bit", som heter "whql-win7-64bit-radeon-software-crimson-relive-17.7.2-july27". Kör som admin och programmet vill då installera på C:\AMD\samma namn

 

Filer extraheras med en jäkla fart.....

 

"Licensavtal för slutanvändare" Acceptera och installera...

 

"Ditt grafikkort väntar !" och jag har att välja mellan Express- eller Anpassad installation. Jag väljer Anpassad och får följande alternativ, redan förbockade:

 

AMD Settings

 

AMD-grafikdrivrutin

 

Drivrutin för HDMI-ljud

 

Guiden AMD-problemrapportering

 

Ska någon av dessa väljas bort, eller ska alla köras ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocka i alla och i högra rutan 'Lokal drivrutin' väljer du installationen. Den vänstra rutan visar vad du har nu och det spelar ingen roll vad det står där, kör igenom allting på nytt genom att klicka till höger.

 

Ex.

post-73434-0-06647500-1502494485_thumb.png

 

Sedan när du väljer anpassad installation har du två val:

Installera längst ned till vänster eller ren installation längst ned till höger.

 

Normalt så kör jag bara Installera, men i ditt fall så skulle jag rekommendera att köra 'Ren installation' nere till höger och följa anvisningarna:

post-73434-0-63647200-1502495554_thumb.png

Obs! att bilderna våra kan skilja lite grann emellan beroende på att vi har olika grafikkort och drivrutiner installerade, men i huvudsak ser det ut så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman !

Du har helt rätt i att bilderna skiljer sig åt, och det på rätt väsentliga punkter, och jag har inte riktigt de alternativ som du pekar ut...

 

Låt mig illustrera med de bilder som jag har att beakta:

 

post-4543-0-06105900-1502530869.jpg

 

 

post-4543-0-89110100-1502530905.jpg

 

 

Acceptera och installera:

post-4543-0-55986400-1502530938_thumb.jpg

 

 

Expressinstallation eller Anpassad installation

post-4543-0-95983000-1502530968_thumb.jpg

 

 

Enbart "Installera" !

post-4543-0-92591300-1502530991_thumb.jpg

 

 

Jag har alltså inte direkt de val som du pekar ut. Exempelvis "Ren installation" finns inte att tillgå !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det beror på att du inte har den tidigare installationen. Ok - inga problem.

Du klickar på Installera längst ned i din sista bild och följer anvisningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förfrågan om "Installera Radeon Re-Live" eller "Hoppa över" ? ?

 

Finns också alternativ att se ytterligare upplysning om Re-Live...

 

post-4543-0-88321600-1502535250_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Re-Live verkar inte intressant just nu. Kan förmodligen återkommas till vid senare tillfälle.

 

Beslutar därför hoppa den...

 

post-4543-0-90362200-1502543146_thumb.jpg

 

Kryssar i för att hålla uppdaterat, blundar och klickar på "Starta om":

 

post-4543-0-59166100-1502543162_thumb.jpg

 

Så kommer återigen uppgiften om att AMD Software har slutat fungera.. Nedanstående är vartefter nedscrollade bilder om felaangivelsen:

 

Spänningen är olidlig

 

post-4543-0-29698200-1502543176_thumb.jpg

 

post-4543-0-16953600-1502543192_thumb.jpg

 

post-4543-0-04473900-1502543204_thumb.jpg

 

Stänger programmet och håller för ögonen...

 

Windows startade inte om !

 

Jag startar om manuellt och håller andan !

 

Allt går vägen och Harpan ser ut att vara OK beträffande spelkortformatet...

 

Frågan är: Vad blev fel tidigare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om datorn igen > kör manuellt Windows uppdatering:

Start > inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Om det finns Windows uppdateringar så installera och starta om datorn annars släck ned detta fönster.

 

Högerklicka Start > Enhetshanteraren > kontrollera om det finns någon gul eller röd symbol vid någon enhet som indikerar fel?

 

Om datorn nu fungerar som den skall så är jag nöjd och kanske även du :P , men tyvärr är jag lite tveksam fortfarande och därför tipsar jag om att göra följande, ifall det skulle blivit något strul med systemfilerna:

 

Följande måste göras i flera steg med någon omstart, men bara håll ut. Det är för att slutgiltigt kunna säga att nu har du ett fungerande Windows system, även om problem skulle uppstå senare beroende på hårdvaruproblem - som i sig kan orsaka dom mest knepiga fenomen. ;)

 

1. Testa detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

2. Sedan som administratörs inloggad (helst i felsäkert läge som ovan):

Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in med högerklick):

dism /online /cleanup-image /restorehealth   

Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.

 

3. Därefter:

Sök efter Windows Powershell i sökfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Markera och kopiera följande text: Obs! var noga med att allting exakt kommer med!

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell fönstret så klistras texten in automatiskt.

Enter.

 

4. Till sist startar du om datorn igen som vanligt och kör manuellt Windows update

Start > Inställningar > System och säkerhet > Windows update

Anledningen till detta är att om någon fil under reparationen kan ha blivit utbytt och då försöker Windows update ordna till detta och byta ut filen, så detta sista steg kan vara, även om det är mycket sällan, rätt viktigt.

 

Återkom med resultaten från varje, ifall dessa hittar problem så försöker kommandona också att reparera Windows systemet.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultat av genomkörningen: Mina kommentarer i blått. Anmärkingar i rött.

 

 

Starta om datorn igen > kör manuellt Windows uppdatering:

Start > inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Om det finns Windows uppdateringar så installera och starta om datorn annars släck ned detta fönster.

Inga viktiga uppdateringar tillgängliga ! Endast valfri Advanced MicroDevices - Media 3/21/2016.... 7.12.0.7723

 

Avstår uppdatering !

 

Högerklicka Start > Enhetshanteraren > kontrollera om det finns någon gul eller röd symbol vid någon enhet som indikerar fel?
 

I Windows7: Start - Kontrollpanelen - Maskinvara & Ljud - Enheter & Skrivare - Enhetshanteraren !

 

Inga symboler ! (Kollat i expanderat skick !)

 

Följande måste göras i flera steg med någon omstart, men bara håll ut. Det är för att slutgiltigt kunna säga att nu har du ett fungerande Windows system, även om problem skulle uppstå senare beroende på hårdvaruproblem - som i sig kan orsaka dom mest knepiga fenomen. ;)

 
1. Testa detta: Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Inga integritetsbrott hittades !  Inga anmärkningar i sfcdetails.txt

 

2. Sedan som administratörs inloggad (helst i felsäkert läge som ovan):

Högerklicka på startknappen nere till vänster och välj Kommandotolken (Administratör).
I Kommandotolkens ruta skriver du (kopierar och klistrar in med högerklick):

dism /online /cleanup-image /restorehealth   

Tryck på Enter-tangenten och låt datorn jobba, det kan ta långt tid innan den är klar.
 

Fel:87

"Alternativet restorehealth känns inte igen i det här sammanhanget. Mer info finns i hjälpen" (?)

Dism-loggfilen finns i C:\Windows\logs\Dism\dism.logs

 

3. Därefter:

Sök efter Windows Powershell i sökfältet. Högerklicka på Powershell och välj att köra det som administratör.

Markera och kopiera följande text: Obs! var noga med att allting exakt kommer med!

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppxManifest.xml"}

Högerklicka i Powershell fönstret så klistras texten in automatiskt.

Enter.

 

"The term 'Got-AppXPackage is not recognized as the name of a cmdlet, function......."

 

 

4. Till sist startar du om datorn igen som vanligt och kör manuellt Windows update

Start > Inställningar > System och säkerhet > Windows update

 

Omstartar Windows i vanligt mode. Texten "Windows startas kommer som vanligt ! Därefter Blåskärm igen..................

 

Försökt, men kan inte köra Windows Update från återkomst till felsäkert läge !

Anledningen till detta är att om någon fil under reparationen kan ha blivit utbytt och då försöker Windows update ordna till detta och byta ut filen, så detta sista steg kan vara, även om det är mycket sällan, rätt viktigt.


Återkom med resultaten från varje, ifall dessa hittar problem så försöker kommandona också att reparera Windows systemet.

Skickar med dism.log som bifogad fil !  "Fel Ingen fil valdes för uppladdning" Går inte att bifoga ens omdöpt till.txt ! !

 

Gör ett utdrag för enbart 2017, och bifogar detta:

 

Utdrag 2017.txt

 

/Kalle
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...