Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bowling: 5 högsta matchresultaten. medlem slutat


Poj

Rekommendera Poster

Hej.

Vi har en lista på dom 5 högsta matchresultaten senaste 12 månaderna på vår sida, men nu har en medlem slutat som stod med på den listan, namnet är raderat i databasen men resultatet kommer med ändå med blankt där namnet ska stå.

Jag får inte till det att namn eller medlems_id ska vara med i team_medlem för att komma med på listan.

så här ser frågan ut idag:

SELECT team_resultat.medlem_id, team_medlem.namn, resultat
FROM team_resultat 
LEFT JOIN team_medlem ON team_resultat.medlem_id = team_medlem.medlem_id 
JOIN team_samling ON team_resultat.match_id = team_samling.match_id 
WHERE datum >= current_date - interval '1' year 
ORDER BY resultat desc
LIMIT 5

Hur gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara namnet raderat eller hela medlemens post/rad?

 

Spontant gillar jag inte att radera "historiska personer" på det sättet (utom om det krävs pga PUL/GDPR el. likn.) Speciellt inte när det finns relationer till andra tabeller som i ditt fall till såväl team som resultat. Bättre då att ha en flagga för status (boolean) som sen kan användas för att (mha where-sats) filtrera bort inaktiva personer. Annars borde du väl även radera alla relaterade poster i just team och resultat för att hålla databasens consistency?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är bara namnet raderat eller hela medlemens post/rad?

 

Spontant gillar jag inte att radera "historiska personer" på det sättet (utom om det krävs pga PUL/GDPR el. likn.) Speciellt inte när det finns relationer till andra tabeller som i ditt fall till såväl team som resultat. Bättre då att ha en flagga för status (boolean) som sen kan användas för att (mha where-sats) filtrera bort inaktiva personer. Annars borde du väl även radera alla relaterade poster i just team och resultat för att hålla databasens consistency?

Det är hela raden.

Du har nog rätt, jag får återskapa medlemmen och lägga och lägga till en kolumn till.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...